سنگی در غذای خوشمزه کره و آمریکا

مترجم: مریم صدیق‌زنده

سیاستمداران کره جنوبی و آمریکا، با مخالفت‌های شدید در زمینه تجارت، مقام قانونگذاری را به‌دست آوردند.

طرفین مذاکره در هر دو کشور، یک توافق‌نامه بغرنج بازرگانی را تسهیل کردند، اما گروه‌های ذی‌نفوذ در کشاورزی، صنعت خودروسازی یا الکترونیک توانستند در جزئیات قراردادها - مثلا تحریم ورود برنج آمریکایی در کره جنوبی و یا به تعویق انداختن تصمیم خرید تولیدات کره‌ای ساخت یک مجموعه صنعتی کره شمالی- موانعی بتراشند. به‌طور کلی، این توافق‌نامه بیش از ۹۰درصد تعرفه‌ها را در طول سه سال حذف خواهد کرد و برای مصرف‌کنندگان در هر دو کشور قیمت‌ها کاهش می‌یابد، همچنین به افزایش تجارت سالانه به میزان ۲۰میلیارد دلار کمک می‌کند. این قرارداد نقطه شروع قراردادهای دوجانبه آینده در منطقه است.

به گزارش سئول، قرارداد پذیرفته‌شده از جانب آمریکا و کره جنوبی می‌تواند در سال‌های آتی حجم تجارت را تا ۲۰میلیارد دلار افزایش دهد و در سراسر آسیا نیز گسترش یابد؛ البته در صورتی که بر مخالفت‌های قانونگذاران اصلی فائق آیند.

کنگره آمریکا و مجلس ملی کره توسط سیاستمردانی که تا حدودی مسوولیت اصلی مخالفت با تجارت آزاد را بر عهده دارند، هدایت می‌شوند. این قرارداد چنانکه به نظر می‌رسد به دلیل تحریم گوشت گاو و شکست در باز کردن راهی برای صادرات برنج آمریکا، با مخالفت شدید از طرف قانونگذاران روبه‌رو شد.

طرف آمریکایی قرارداد اعلام کرد مادامی که محدودیت ورود گوشت گاو هنوز هم پس از گذشت سال ۲۰۰۳ - سال هراس از بیماری جنون گاوی - وجود داشته باشد، این معامله از خوان موافقت کنگره عبور نخواهد کرد.

در صورتی که موانع قانونی در این معامله تسهیل شود، این قرارداد به نفع مزرعه‌داران آمریکایی و تولیدکنندگان کره‌ای است. با حذف تعرفه‌ها، قیمت برای مصرف‌کنندگان اتومبیل‌ها و وسایل برقی کره‌ای کاهش خواهد یافت و فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاران و بازرگانان در کره جنوبی ایجاد خواهد شد و با حذف تعرفه‌ها و مالیات‌ها، قیمت خودروها و مواد خوراکی در کره جنوبی که یکی از گران‌ترین کشورها در مورد این دو کالا است، کاهش می‌یابد.

با این حال، این توافق‌نامه شامل برنج نمی‌شود و کره‌ای‌ها نیز اصرار به حذف آن داشتند.

در تجارت و معاملات بازرگانی با آمریکا، کره جنوبی در آسیا گوی رقابت را از سایرین ربوده است. این اتفاق می‌توانست در سطح منطقه توسعه یابد، اگر توافق‌نامه‌های دوجانبه پس از نشست دوحه (توافق‌نامه‌ای بین کشورهای جهان در سال ۲۰۰۱ برای تجارت آزاد منعقد شد. این توافق‌نامه در نشستی در شهر دوحه امضا شد) طبق توافق‌نامه ۲۰۰۱ پیش می‌رفت. آمریکا و مالزی اعلام کردند برای شروع تجارت آزاد با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

از زمان عقد قرارداد آمریکا با کشورهای کانادا و مکزیک در پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (قراردادی در سال ۱۹۹۴ برای کاهش موانع و محدودیت‌های تجاری میان سه کشور)، قرارداد تجاری کره و آمریکا بزرگ‌ترین قرارداد بازرگانی است.

نماینده قرارداد تجاری آمریکا، کاران باتیا، که در تمام مدت مذاکرات تجاری آمریکا و کره در سئول، مسوولیت رهبری هیات را بر‌عهده داشته است، گفت تلاش‌های کره جنوبی نشان می‌دهد که هر دو کشور با اقتصادی پویا، پیچیده و بزرگ و سابقه حضور گسترده جهانی و موثر می‌توانند در جهت ایجاد یک تعامل تجاری آزاد با کیفیت‌های بالا تلاش کنند.

پیش‌بینی‌های موسسات خصوصی و موسسات دولتی کره جنوبی قبل از قرارداد نشان داد که تجارت دوجانبه هر دو کشور در سال گذشته ۷۵میلیارد دلار بوده و در عرض چند سال می‌تواند بین ۹۰ تا ۱۰۰میلیارد دلار افزایش یابد. کره جنوبی که در سال گذشته نزدیک به ۱۴میلیارد دلار مازاد واردات و صادرات کالا در تجارت با ایالات‌متحده داشته است، شاهد ادامه این مازاد خواهد بود، اما مزایای آن با رشد معاملات کاهش خواهد یافت.

قرارداد نهایی، تعرفه بخش‌های صنعتی را کاهش خواهد داد و تامین سرمایه‌گذاری‌ها را در بخش صنعتی تقلیل خواهد داد. به‌طور مثال شرکت‌های حسابداری و حقوقی راه‌هایی سهل‌تر برای دائر کردن دفاتر خود در کره جنوبی خواهند یافت. سازندگان برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند محصولات تلویزیونی خود را با حجم بیشتری به صدا و سیمای کره جنوبی بفروشند، آن هم در زمانی که کره با کمبود تولید برنامه‌های تلویزیونی روبه‌رو است.

پروفسور کیم‌جونگ سیک، مدرس تجارت بین‌الملل در دانشگاه یونسئی در سئول گفت: «با همکاری بیشتر، ارائه چنین خدماتی می‌تواند سودمندتر و موثرتر باشد.» وی افزود: «این پیمان، بخش صنعتی را تقویت خواهد کرد، همان طور که آزاد شدن تولید صنعتی در دهه ۱۹۸۰ به افزایش صادرات کمک بسیاری کرد.»

در یکی از بخش‌های کلیدی پیمان کره و ایالات‌متحده، کره جنوبی متعهد شد تا تعرفه‌ها و سایر موانع و محدودیت‌های واردات خودرو را کاهش دهد یا از بین ببرد. در حال حاضر این بخش شامل ۸درصد تعرفه مالیات در مورد حجم موتور خودرو و محدودیت‌ها و منع واردات قطعات یدکی است و یکی از قطبی‌ترین بازارهای خودرو را در جهان ایجاد کرده است. تنها ۵/۳درصد از خودروهای فروخته‌شده در سال پیش به کره جنوبی وارد شده است و در مقایسه با ۳۷درصد واردات آمریکا در سال گذشته میزان بسیار کمی است. اما میزان کاهش تعرفه‌ در مورد کامیون‌های حمل بار ظرف ۱۰سال، بیشتر بوده است.

البته آنچه که پس از مذاکرات رسمی در عمل اجرا شد، بسیار کمتر از حد انتظار و برنامه‌ریزی اولیه هر دو کشور بود. کره جنوبی محدوده استثنایی را برای محصولات کشاورزی خود امتیاز قایل شد که مهم‌ترین آن برنج بود. این به آن معنی است که کره‌ای‌ها احتمالا باز هم مجبور خواهند شد که ۴برابر بیشتر از چینی‌ها قیمت برنج را پرداخت کنند. سایر محصولات غذایی به آهستگی کاهش خواهد یافت: تعرفه کره بر گوشت گاو ۴۰درصد بوده و به ترتیب ظرف ۱۵سال کاهش خواهد یافت - اگرچه هم‌اکنون کره جنوبی هیچ وارداتی در مورد گوشت گاو آمریکایی ندارد - به دلیل هراس از شیوع بیماری جنون گاوی که در سال ۲۰۰۳ دامن‌گیر کشور آمریکا شده بود.

مکس باکس، سناتور و رییس کمیته مالی ایالات‌متحده که یک دموکرات اهل مونتانا است، قرارداد مربوط به گوشت گاو را از بین برد و معتقد بود که اگر این معامله انجام شود نتیجه نامطلوبی حاصل خواهد شد. سناتور باکس افزود: اجازه نخواهم داد که این قرارداد به مجلس سنا برسد، مگر اینکه کره جنوبی تمامی محدودیت‌هایش را در مورد واردات گوشت گاو آمریکایی لغو کند.

سناتور چارلز گراسلی، یک جمهوری‌خواه اهل ایالات ایوا و عضو عالی‌رتبه کمیته مالی گفت در مورد این قرارداد احساس دوگانه‌ای دارم.

برای مزرعه‌داران و گندم‌کاران آمریکایی که تنها برای دریافت یک جایزه بهترین مزرعه‌دار، کمی تلاش می‌کنند، این قرارداد بازارهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

جورج بوش، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده و روموهیون رییس‌جمهوری کره جنوبی که هر دو در پایان دوره ریاست‌جمهوریشان به‌سر می‌برند و از میزان کم حمایت‌ها و رشد کند، اقتصاد در هراسند، معتقدند که این قرارداد برایشان می‌تواند نقطه قوت باشد. برای بوش، به منزله حمایتی است که نشان می‌دهد آمریکا می‌تواند با یک قطب اقتصادی قوی قرارداد ببندد و قراردادهای اقتصادی آمریکا محدود به جوامعی کوچک و ضعیف مثل شیلی، اردن و استرالیا نمی‌شود.

برای رییس‌جمهوری کره این قرارداد می‌تواند در مبارزات انتخاباتی و سیاسی یک پیروزی محسوب شود، یعنی گذشته محدود و بسته این کشور را دور بریزند، همان گذشته‌ای که کره خود را از واردات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در جهت تقویت صنایع داخلی به دور نگه می‌داشت. این مرحله باعث می‌شود تا کره واردات تجارت آزاد با کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا و سایر کشورها شود و این ممکن است بزرگ‌ترین دستاورد اقتصادی آقای روموهیون در طول ۵سال ریاست‌جمهوری وی باشد که در اوایل سال آینده پایان خواهد یافت.

در آخرین روز مذاکرات، هر دو کشور بر سر مناطق حساس هسته‌ای یکدیگر به توافق و مصالحه رسیدند. کره جنوبی متعهد شد تا منع واردات گوشت گاو آمریکایی را حذف کند و آمریکا در متن قرارداد، مواردی را که شرکت‌های واقع در منطقه صنعتی مرزی نزدیک به کره شمالی اضافه کرده‌اند را نیز منظور خواهد کرد. آمریکا در طول سال‌های متمادی، از تجارت با کره شمالی خودداری کرده‌است و از اینکه دولت کره شمالی از منطقه صنعتی مرزی منتفع شود، اظهار نگرانی کرد.

هر دو کشور تا نیمه‌های شب به وقت شرق آمریکا به توافق رسیدند و سرانجام در اینکه جورج‌بوش قدرت اختیاراتش را در این قرارداد به زودی از دست خواهد داد به نتیجه‌ای نرسیدند.