دنیای‌اقتصاد- در روزهایی که تهران، کانون نقد و نظر کارشناسان اقتصادی درباره شیوه جدید بودجه‌ریزی دولت نهم است، رییس این دولت در یکی از شرقی‌ترین استان‌های کشور، فارغ از انتقادات،‌ وعده دو برابر شدن بودجه عمرانی خراسان جنوبی را می‌دهد و از اختصاص ۴۰درصد بودجه سال آینده کشور به روستاها سخن می‌گوید. محمود احمدی‌نژاد که در آغاز دومین دور سفرهای استانی‌اش به بیرجند رفته بود، قبل از شرکت در مراسم دعای کمیل، به جلسه هیات‌وزیران رفت و مصوبه افزایش ۱۰۰درصدی بودجه عمرانی خراسان جنوبی را از وزرای حاضر در جلسه پنج‌شنبه شب گرفت.

رییس‌جمهوری چهارشنبه نیز هنگامی که به روستای «کوشکک» در نزدیکی بیرجند قدم گذاشت، از اختصاص ۴۰درصد بودجه سال آینده کشور به روستاها خبر داد.

این در حالی است که آمارهای رسمی نشان می‌دهند تنها حدود ۳۰درصد از جمعیت ایران در روستاها زندگی می‌کنند و سهم شهرنشینان از جمعیت ۷۰میلیونی ایران، ۷۰درصد است.

احمدی‌نژاد، در توجیه این تصمیم خود، گفت: مردمی که در سرما و گرما و در سخت‌ترین شرایط محصول تولید کرده و برای پیشرفت کشور فعالیت می‌کنند، پایه استقلال و سازندگی کشور هستند.

اظهارات رییس‌جمهوری در شرایطی عنوان می‌شود که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی تنها ۱۵درصد از تولید ناخالص داخلی ایران از بخش کشاورزی به دست می‌آید.

رییس شورای اقتصاد که قبلا، وعده «راهبردی‌تر شدن» نگاه دولت در دور دوم سفرهای استانی را داده بود، در سفر به خراسان جنوبی باز هم بیش از ۹۰مصوبه را از تصویب کابینه گذراند. مصوباتی که «افزایش یارانه سود تسهیلات بانکی برای اشتغال از سوی وزارت کار و اموراجتماعی» یکی از آنها است.

متن یکی دیگر از مصوبات سفر هیات‌دولت به بیرجند، «تامین گاز روستاها» است. عبارتی کلی و بدون تعیین بودجه و زمان مشخص؛ آن هم در حالی که سرپرست وزارت نفت از گازرسانی به تنها ۴۰درصد روستاهای کشور تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم (سال ۹۳‌) خبر می‌دهد؛ یعنی زمانی که حتی دور دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، به فرض انتخاب شدن در سال ۸۸، نیز به پایان رسیده است.

سفر استانی یا مرکز استانی

محمود احمدی‌نژاد در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی‌اش، طی دو روزی که در خراسان جنوبی به سر برد، تنها ۶۵کیلومتر از بیرجند دور شد و به یک روستای اطراف این شهر رفت و به سایر شهرستان‌های این استان سر نزد.

رییس‌جمهوری البته در بیرجند چند برنامه تازه داشت؛ شرکت در مراسم دعای کمیل که توسط حاج منصور ارضی اجرا شد، از جمله این برنامه‌ها بود. ارضی که ظاهرا در قالب تیم همراهان احمدی‌نژاد، به سفر استانی دولت دعوت شده بود، در مراسم دعای کمیل از هیات‌های مذهبی خواست که دولت را یاری کنند.

اما رییس قوه‌مجریه در این سفر به سیاق روسای جمهوری سابق عمل کرد و برخی اعضای کابینه‌اش را به شهرستان‌ها فرستاد. از جمله غلامحسین الهام، سخنگوی دولت و وزیر دادگستری به «سربیشه» روانه شد تا یک سد را افتتاح کند و مجتبی ثمره هاشمی، مشاور عالی

رییس جمهوری به «درمیان» رفت تا از دستاورد‌های سفر احمدی‌نژاد به نیویورک سخن بگوید و وعده افزایش ۱۰۰درصدی بودجه سال آینده خراسان جنوبی را به گوش مردم این شهرستان برساند.

وعده حل سریع مشکلات اقتصادی

«مخالفت‌های دشمنان با ملت ایران به قوی‌تر شدن ما انجامیده است و برخی مشکلات اقتصادی نیز به سرعت برطرف خواهد شد.» این جمله را احمدی‌نژاد در میان مردم روستای کوشکک گفت. جمله‌ای که می‌توان آن را وعده بزرگ رییس دولت برای حل مشکلاتی چون بیکاری و تورم افسارگسیخته به حساب آورد.

رییس‌جمهوری همچنین در جلسه هیات دولت در بیرجند، از تبدیل خراسان جنوبی به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور خبر داد. احمدی‌نژاد گفت: این استان دارای منابع سرشار، فرهنگ غنی و نیروی انسانی هوشمند و انقلابی است و با اجرایی شدن مصوبات دور اول سفرهای استان که تقریبا همه آنها اجرا شده یا در حال اجرا است، این منطقه می‌تواند به یکی از قطب‌های اقتصادی در تولید محصولات کشاورزی، معدن، صنعت و در زمینه‌های علمی و فنی کشور تبدیل شود.

مخالفان حکومت‌طلب

دیدار رودرو با عده‌ای از مردم بیرجند، از دیگر برنامه‌های سفر دو روزه احمدی‌نژاد به این شهر بود. رییس دولت نهم در پایان این دیدار، کسانی را که به سفرهای استانی دولت خرده می‌گیرند، «حکومت طلب» خواند.

او گفت: دیدارهای مردمی یک سند اصیل، یک راه و یک معیار است و نباید به حرف مخالفان در این زمینه گوش داد، زیر آنان نمی‌خواهند مسائل را حل کنند،‌ بلکه می‌خواهند حکومت کنند، اما می‌خواهیم همپای مردم گره‌ها را باز کنیم و جلو برویم.احمدی‌نژاد یکی از برکات دیدارهای مردمی را «دعای خیر مردم» برشمرد و اضافه کرد: دعای مردم است که کشور را نگه می‌دارد. هر مسوولی که می‌خواهد موفق شود، باید به گونه‌ای عمل کند که دعای خیر مردم بدرقه راهش باشد.

بی دینان بت‌پرست حرف‌های ما را باور نمی‌کنند

دیدار چهارشنبه شب احمدی‌نژاد با خانواده‌های شهدای خراسان جنوبی نیز نکات جالب توجهی داشت. رییس‌جمهوری که از زمان بازگشت از سومین سفر خود طی دو سال و نیم گذشته به آمریکا، تقریبا در همه سخنرانی‌هایش، دستاوردهای سفر نیویورک را برای مخاطبان تعریف می‌کند، این بار گفت: بنده وقتی دو سال پیش به سازمان ملل رفتم و نام امام زمان (عج) را به زبان آوردم، کسی در آن زمان این نام را نمی‌شناخت،‌ اما بعد از اینکه سه مرتبه برای سخنرانی به آنجا رفته و نام امام زمان (عج) را آوردم، دیگر این نام برای اعضای این سازمان آشنا بود.

احمدی‌نژاد درباره نقش شهدا در سخنرانی‌اش در دانشگاه کلمبیا نیز این‌طور توضیح داد: در آنجا که بنده برای سخنرانی رفته بودم، می‌دیدم که شهدا چطور کارسازی می‌کنند و شیطنت‌هایی که دشمنان برای خراب کردن انقلاب و مکتب‌ها طراحی کرده بودند، علیه خودشان به کار رفت. رییس دولت نهم افزود: وقتی ما این سخنان را به زبان می‌آوریم، «برخی بی دینان بت‌پرست» یک قیافه‌ روشنفکری می‌گیرند و به ما می‌خندند و می‌گویند که این حرف‌ها درست نیست.