رییس‌جمهوری با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، به کشورهای اروپایی هشدار داد تا دست از دشمنی با ملت ایران بردارند و خرج خود را از آمریکا جدا کنند و بدانند ملت ایران رفتارهای گستاخانه و بی ادبانه آنان را بی پاسخ نخواهد گذاشت. به گزارش خبرگزاری مهر، محمود احمدی‌نژاد که در مراسم افتتاح طرح پتروشیمی‌اوره و آمونیاک غدیر سخن می‌گفت، خطاب به کشورهای اروپایی اظهار کرد: از آنجا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کرده، کشورهای غربی نیز رفتارشان را با ملت ایران تغییر دهند، زیرا اکنون زمانی نیست که آنها بخواهند رفتارهای گستاخانه‌ای را که در قبال جمهوری اسلامی ‌ایران داشته‌اند، دوباره تکرار کنند و این بار هم از ما بخواهند که به راحتی از این رفتار آنها عبور کنیم.

وی افزود: ملت ایران اهل انسانیت است و این توان را دارد هر چه را بخواهد تولید کند.

رییس‌جمهوری با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکا مبنی بر افزایش تحریم‌های اقتصادی ایران گفت: تحریمی‌ که از آن سخن می‌گویند در اصل به ضرر خودشان است، زیرا آنان می‌دانند که اگر ما چرخشی در اقتصاد خود به وجود آوریم چه اتفاقی در اقتصاد جهان رخ خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران هیچ نگرانی از تحریم کشورهای غربی ندارد، گفت: ما کشوری هستیم که امروز در اوج حرکت به سوی قله‌های پیشرفت و سعادت پیش می‌رویم اما با تمامی ‌این توفیقات ملت ایران یک ویژگی کم‌نظیری دارد و آن این است که همه تهدیدات را به فرصت تبدیل می‌کند. رییس‌جمهور افزود: اصل کار این آقایان این است که از کیسه خلیفه می‌زنند زیرا آمریکایی که دم از تحریم می‌زند هیچ شرکتی در ایران ندارد که حال بخواهد با استفاده از آنان ما را تحریم کنند آمریکا در اصل با این کار خود، کشورهای اروپایی را تحریم می‌کند.

رییس‌جمهوری خطاب به کشورهای اروپایی گفت: امروز خوشبختانه برخی از کشورها راه خود را پیدا کرده‌اند آنها فهمیده‌اند که نباید هزینه استکبار جهانی را پرداخت کنند. بنده هم به آنان می‌گویم که ما با شما همسایه هستیم و دوست داریم با شما روابط دوستانه و روابط اقتصادی داشته باشیم.

احمدی‌نژاد گفت: ملت ایران ملت بزرگواری است، اگر شما بخواهید می‌توانید از این بزرگواری استفاده کنید ولی با این حال بنده اعلام می‌کنم که اگر کشوری بخواهد در قبال ایران تصمیم احمقانه‌ای بگیرد، ملت ایران نیز پاسخ آنان را خواهد داد و این را بارها احساس کرده است.

وی افزود: بنده به شما توصیه می‌کنم که همانند برخی از کشورهای اروپایی خرج خود را از آمریکا جدا کنید وبه کار خود بپردازید. وی خطاب به مسوولان وزارت نفت و پتروشیمی ‌کشور گفت: بنده از مسوولان پتروشیمی‌ می‌خواهم، به سرعت پروژه‌های دیگر در منطقه پارس‌جنوبی افتتاح کنید، مراسمی‌را برپا کنید که در آن مردم حضور داشته باشند و اخبار خوش را به ملت ایران برسانید. احمدی‌نژاد با بیان اینکه حجم سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی‌ کشور در حال حاضر ۳۰۰میلیون دلار است، اظهار کرد: مسوولان پتروشیمی ‌باید تلاش کنند تا این صنعت، توسعه یابد و حتی صنایع پایین دستی و خطوط اتلین در کشور را گسترده شود، زیرا وجود صنایع پایین دست پتروشیمی ‌در سراسر کشور باعث بالا رفتن ارزش افزوده و درآمدها است.

رییس‌جمهوری افزود: ما باید مقدمات را فراهم کنیم، اگر قانونی لازم است، آن را تصویب کنیم تا مردم وارد این عرصه شوند. ما باید کاری کنیم تا تمام ایرانیان سهامدار پتروشیمی‌شوند.

احمدی‌نژاد گفت: ما باید کاری کنیم تا هر متر مکعب گازی که در کشور تولید می‌شود به بهترین کالا و حداکثر ارزش افزوده تبدیل شود. ما نگاهمان چه در داخل و چه خارج از کشور باید به گونه‌ای باشد که در ۵ سال آینده حرف اول را در جهان بزنیم.

وی خطاب به مسوولان افزود: شما باید کاری کنید در ۵ سال آینده از کشورهای مختلف به‌ایران بیایند و در خصوص پیشرفت‌های حاصل شده آموزش ببینند، شما باید تلاش کنید تا تمامی ‌پروژه‌ها و طرح‌ها بومی‌ شود و حتی تلاشتان به سمتی باشد که تمامی‌روش‌های موجود را عوض و به نام ملت ایران ثبت کنید.

عسلویه تشکل کارگری ندارد

در جریان سفر رییس‌جمهوری به منطقه پارس جنوبی تعدادی از کارگران این منطقه فرصت را مغتنم شمرده و برای بیان مشکلاتی که گوش‌هایی برای شنیدن آنها پیدا نکرده بودند در اتوبوس حامل رییس‌جمهوری حاضر شدند و مسائل خود را مطرح کردند که رییس‌جمهوری نیز پس از شنیدن حرف‌های آنان دستور به رفع آنها داد. اما مشکلات آنها چیست؟ محمد کمالی، دبیر اجرایی خانه کارگر بوشهر، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد مشکلات بندر عسلویه گفت: وضعیت معیشتی کارگران در این منطقه نسبت به سال گذشته پایین تر آمده و از طرفی دیگر تعداد اخراجی‌های این منطقه نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است. وی با اشاره به کاهش تعداد نیروهای شاغل در این منطقه نسبت به سال‌های گذشته افزود: علاوه بر اخراج کارگران در پرداخت حقوق آنها نیز مشکلاتی وجود دارد. در دوسه سال اخیر هیچ شورای اسلامی یا نماینده کارگری در این منطقه فعال نبوده است و از سویی دیگر برای فعالیت تشکیلاتی محدودیت‌هایی ایجاد شده است. وی با بیان اینکه هیچ نماینده کارگری در این منطقه وجود ندارد ادعا کرد: اداره کار استان نیز سعی کرده که در این منطقه تشکلات کارگری کمتری فعال باشند.

از سویی دیگر داود قادری، یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار، در جواب این سوال که آیا در این منطقه شورای اسلامی کاری فعال است یا نه؟ اظهار کرد: به دلیل اینکه تنها دوسه سالی است که در این منطقه کارگران مشغول به کار شده‌اند بنابراین هنوز شورای اسلامی کار در این منطقه فعال نشده است!

این در حالی است که از آغاز ایجاد و گسترش منطقه پارس‌جنوبی حدود ۱۰سال گذشته است. همچنین بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با ساخت پروژه‌های توسعه‌ای منطقه و تخمین‌های مقایسه‌ای رقم کل جمعیت شاغل در پایان دوره بهر‌ه‌برداری کامل به رقمی بالغ‌بر ۱۰۰هزار نفر خواهد رسید که شاید انتظار نابه‌جایی نباشد که برای این تعداد کارگر نمایندگانی در قالب‌های مختلف برای رفع مشکلات آنها تشکل‌هایی به وجود آیند.

به گزارش ایسنا پیش از این نیز قیصر صالحی، نماینده مردم دیر و کنگان در مجلس، با اشاره به اینکه در پایان دولت هشتم بالغ‌بر ۵۰‌هزار نفر کارگر و متخصص در پروژه‌های حوزه پارس‌جنوبی و عسلویه مشغول به کار بودند، گفت:‌ ارزش میدان پارس‌جنوبی بیش از ۱۵۰۰‌میلیارد دلار محاسبه شده و حداقل باید بیش از ۱۰۰‌میلیارد دلار درآمد عاید کشور کند و بر اساس پیش‌بینی و برنامه‌ریزی باید سالانه ده‌ها هزار نفر بر جمعیت کارگری آن اضافه شود اما علت چیست که امروز جمعیت کارگری عسلویه به کمتر از ۲۷‌هزار نفر تقلیل یافته است؟