جنگ لفظی آمریکا و البرادعی

سفر غیرمنتظره وزیر روسی به ایران

دنیای‌اقتصاد- روز گذشته البرادعی در گزارش سالانه خود به مجمع عمومی سازمان ملل، ضمن تقدیر از همکاری ایران در اجرای «طرح اقدام» تاکید کرد که بازرسی‌های آژانس، عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران را تایید می‌کند.این در حالی است که محمد البرادعی طی روزهای اخیر و پس از مصاحبه‌اش با «سی‌.ان.ان» که طی آن برنامه هسته‌ای ایران را فاقد جهت‌گیری نظامی ارزیابی کرده بود، هدف حملات شدید لفظی واشنگتن و متحدانش قرار گرفته است. با این وجود برخلاف گذشته، از مواضع خود عقب‌نشینی نکرده و در پشت جملات دوپهلو پناه نگرفته و در گزارش خود به صراحت، عدم انحراف ایران در فعالیت هسته‌ای را اعلام کرده است. البته البرادعی در مخالفت با مواضع آمریکا تنها نیست و چین و روسیه، دو عضو دائم شورای امنیت نیز مجددا اعلام کرده‌اند مخالف تشدید فشارها بر ایران هستند.

از سوی دیگر،‌ وزیر خارجه روسیه، در سفری غیرمنتظره به ایران آمد. سفر لاوروف را که دو هفته پیش به همراه پوتین در تهران بود، شاید بتوان نشانه‌ای از حمایت روسیه دانست و یا شاید بتوان گفت وی حامل ایده دیگری است. جنگ لفظی آمریکا و البرادعی

البرادعی: آژانس عدم انحراف برنامه‌ هسته‌ای ایران را تایید می‌کند

واشنگتن: مدیرکل آژانس، اظهارنظر سیاسی نکند

نسیم بجنوردی- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌که به تازگی در یک برنامه تلویزیونی در شبکه «سی‌ان‌ان» از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و آن را فاقد جهت‌گیری تسلیحاتی و نظامی‌ارزیابی کرده بود، روز دوشنبه نیز در مجمع عمومی‌سازمان ملل اعلام کرد که آژانس توانسته است انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کند. این در حالی است که آمریکا، فرانسه و اسرائیل به اظهارات اخیر وی که گفته بود، اگر ایالات‌متحده دلایلی دارد که اثبات می‌کند ایران می‌خواهد از برنامه‌ هسته‌ای خود استفاده تسلیحاتی کند، مدارک خود را ارائه دهد، واکنش تندی نشان‌داده و نتوانسته‌اند خشم خود را از صراحت مدیرکل آژانس پنهان کنند.

محمد البرادعی، خطاب به اعضای مجمع‌عمومی‌سازمان ملل با بیان اینکه درباره اجرای مقررات ایمنی در ایران به چهار نکته اشاره و بر آنها تاکید دارم، گفت: نکته نخست این است که ایران برای آژانس این امکان را فراهم کرده تا برای تهیه گزارش نهایی خود به تاسیسات هسته‌ای آن کشور دسترسی یابد و نیازهایش را برطرف سازد و در همین راستا آژانس توانسته است انحراف نداشتن ایران درباره مواد هسته‌ای ارائه شده را تایید کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌افزود: نکته دوم این است که ایران به تازگی به آژانس اطلاعات بیشتری ارائه داده است که در چارچوب آنها آژانس بتواند مسائلی را که هنوز حل نشده‌اند، شامل دورنما و ماهیت آزمایش‌های پلوتونیوم حل کند.

البرادعی اظهار کرد: ایران در عین حال هنوز بر خلاف خواسته شورای امنیت برای اعتمادسازی، فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و ساخت راکتور آب سنگین اراک را ادامه داده که این کاملا اسفبار است.

وی در تشریح نکته چهارم خود گفت: تاکنون آژانس قادر نبوده است ماهیت و دورنمای برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تایید کند؛ اما ایران و دبیرخانه آژانس در ماه اوت توافق کرده‌اند تا این مسائل را حل کنند که این مسائل از پایه‌های اصلی اعتماد نداشتن نسبت به برنامه هسته‌ای ایران بودند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌افزود: بنابراین توافق ایران برای حل آنها و با جدول زمانی مشخص در جواب به تقاضاهای مکرر شورای امنیت و شورای حکام، قدمی‌مهم در مسیر درست است.

البرادعی در این گزارش گفت: طبیعتا همکاری ایران و شفافیت کامل، کلید این مساله است. اگر آژانس بتواند تضمینی درباره فعالیت‌های گذشته و حال ایران فراهم کند، به ایجاد اعتماد کمک می‌کند و می‌تواند کمک کند که راه حلی فراگیر ایجاد شود.

وی افزود: این راه‌حل می‌تواند به جامعه بین‌الملل درباره صلح‌آمیز بودن این برنامه اطمینان دهد و در عین حال ایران امکان استفاده کامل از فن‌آوری هسته‌ای برای توسعه اقتصادی و اجتماعی را داشته باشد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای ارائه گزارش سالانه آژانس در مجمع‌عمومی‌سازمان ملل حضور یافته بود.

این گزارش مربوط به عملکرد سال ۲۰۰۶ آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است.

البرادعی یادآوری کرد که ماه آینده گزارشی را درباره ایران به شورای حکام ارائه خواهد کرد و گفت: توافق ایران و آژانس، «گامی‌مهم در مسیری صحیح» است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌همچنین در سخنان روز دوشنبه در برابر مجمع عمومی‌سازمان ملل، تاسیس بانک جهانی سوخت هسته‌ای برای برآوردن ایمن تقاضای روبه رشد جهانی درخصوص انرژی هسته‌ای را خواستار شد.

وی گفت: آژانس در حال بررسی بانک جهانی سوخت به عنوان آخرین دست‌آویز آژانس برای تامین انرژی هسته‌ای است.

خبرگزاری آلمان نیز به نقل از البرادعی گزارش داد: بازرسان آژانس تشخیص دادند که در واقع ایران مواد هسته‌ای اعلام شده منحرف به سوی اهدافی غیر از اهداف غیرنظامی‌در اختیار ندارد.

وی افزود: ایران با دادن امکان دسترسی بیشتر به آژانس برای حل تعدادی از مسائل باقی مانده نظیر دامنه و ماهیت آزمایش‌های پلوتونیم در گذشته همکاری کرده است.

البرادعی اظهار کرد: فکر می‌کنم همه موافقند که تحریم‌ها به تنهایی به راه‌حل پایدار منجر نمی‌شود.

وی گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا را برای حل این مساله خواستار شد و نیز اظهار کرد: نگرانی‌هایی وجود دارد؛ اما برای رفع این نگرانی‌ها زمان باقی است.

آمریکایی‌های خشمگین

البرادعی در حالی گزارش سالانه خود را درباره عملکرد آژانس به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد که آمریکا پس از دو هم پیمانش - رژیم صهیونیستی و فرانسه سارکوزی- به مصاحبه تلویزیونی او با «سی‌ان ان» واکنش نشان داد.

وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید با رد اظهارات اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشته بود، از البرادعی خواستند پای خود را از مسیر دیپلماسی با ایران بیرون بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش تند و عصبی به سخنان البرادعی به خبرنگاران گفت: البرادعی هرچه را بخواهد می‌تواند بگوید، او رییس یک آژانس فنی (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) است و ما خود قادریم به دیپلماسی بپردازیم.

شان مک کورمک از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخاطر نقشی که دراین‌باره ایفا می‌کند، قدردانی کرد و در عین حال افزود: اما این وظیفه کشورهای عضو جامعه بین‌الملل است که درباره ایران و برنامه هسته‌ای آن «کار سیاسی» یا «دیپلماتیک» انجام بدهند (و نه کار البرادعی).

در عین حال دینا پرینو، سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به اظهارات البرادعی به فرافکنی روی آورد و ادعا کرد: تردیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد؛ زیرا ایران کشوری است که اورانیوم را غنی سازی و بازفرآوری می‌کند و این دلیلی است بر اینکه منتهی به سلاح‌های اتمی می‌شود.

از سوی دیگر گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در پاسخ به این پرسش که «آیا هر کشوری که اورانیوم غنی سازی می‌کند، به دنبال سلاح اتمی است؟» سعی کرد اظهارات پرینو را روشن کند و گفت: ما درباره این فعالیت ایران نگران هستیم؛ زیرا آنها توانمندی داشتن سلاح اتمی را دارند. هر کشوری متفاوت است، اما از دینا درباره ایران سوال شد و او درباره ایران صحبت کرد.

این اظهارات جاندرو و پرینو در مغایرت کامل با معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) است که طبق آن غنی‌سازی اورانیوم یکی از حقوق امضاکنندگان معاهده شناخته شده است.

پرینو در ادامه سخنانش افزود: ما به ایران مسیر داشتن یک برنامه اتمی غیرنظامی را پیشنهاد کرده‌ایم و همه کاری که آنها باید انجام دهند این است که غنی سازی و بازفرآوری اورانیوم را متوقف کنند و به پای میز مذاکره بیایند تا مذاکرات بیشتری داشته باشیم. این ایرانی‌ها هستند که از آمدن به پای میز مذاکره خودداری می‌کنند.سخنگوی کاخ سفید همچنین ایران را بزرگترین چالش امنیت ملی کنونی آمریکا در زمینه سلاح‌های اتمی خواند و با مقایسه غلط برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران با برنامه تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی گفت: ما با کره‌شمالی در چارچوب مذاکرات شش‌جانبه مذاکره می‌کنیم، چون کره‌شمالی پذیرفت سلاح‌های اتمی را کنار بگذارد و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را تماما اظهار کند.

مخالفت چین با تحریم‌ها

سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه در واکنش به اظهارات ضد ایرانی تسیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل که خواستار افزایش فشارها و تحریم علیه ایران شده است‌، گفت‌: چین مخالف توسل به تحریم و فشار درمساله هسته‌ای ایران است.

وزیر خارجه اسرائیل که سرگرم دیدار از چین است در دانشگاه پکن بر ضرورت تشدید فشارها علیه‌ایران با هدف جلوگیری از دستیابی ایرانیان به دانش نوین هسته‌ای تاکید کرده بود.

به گزارش ایرنا‌، لیو جیان چائو، سخنگوی وزارت خارجه چین در پکن درپاسخ به‌پرسشی درباره واکنش چین به اظهارات ضد‌ایرانی وزیر خارجه اسرائیل به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم، تحریم و فشار مساله هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گفته این مقام چینی، تحریم اقتصادی علیه‌ایران نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه روند حل مساله هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

این دومین بار ظرف یک هفته گذشته است که چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل‌، به صراحت مخالفت خود را با تحریم اقتصادی علیه ایران اعلام می‌کند.

جمعه گذشته سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به تحریم‌های اقتصادی جدید آمریکا علیه ایران، مخالفت خود را با تحریم و فشار به ایران اعلام کرده بود.

حمایت روسیه از مذاکره

از سوی دیگر، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز دوشنبه بار دیگر از همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت کرد.

ویتالی چورکین که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل صحبت می‌کرد با ابراز خشنودی از همکاری ایران و آژانس برای حل مسائل باقی‌مانده گفت: پیگیری راه‌حل دیپلماتیک برای حل برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.

سفیر روسیه، ابتکار جهانی برای توسعه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را مورد تاکید قرار داد.

یک روزنامه روسی نیز در تحلیل مواضع روسیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران نوشت: مواضع کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ایران کاملا با این ‌نظرات روسیه منطبق است که تا زمانی که دلیل قانع‌کننده‌ای درباره نظامی بودن جهت‌گیری‌های برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، نباید سخنی از تشدید تحریم‌ها در قبال ایران گفته شود.

به نوشته روزنامه نیزادیسیمایا گاریه‌تا، مسکو پیش از این اعلام کرده بود که تا زمانی که دلیل قانع‌کننده‌ای در مورد نظامی بودن جهت‌گیری‌های برنامه هسته‌ای ایران وجود نداشته باشد، نباید سخنی از تشدید تحریم‌ها در قبال ایران گفته شود.

سه رویکرد متفاوت کاخ سفید

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز با اعتراف به اینکه ایران از حقوق هسته‌ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم با وجود فشارهای غرب صرف نظر نمی‌کند، از سه رویکرد متفاوت کشورش در برابر تهران خبر داد.

زلمای خلیل‌زاد افزود: راه اول، شامل گفت‌وگو‌های البرادعی با ایران می‌شود، او گزارشی فراگیر را باید تهیه کند که امروز در گزارشی که به مجمع عمومی داده است، ارائه نشده که البته امروز نیز جای آن نبود، او قرار است در ماه نوامبر این گزارش را ارائه دهد.

سفیر آمریکا گفت: راه دوم، مساله غنی‌سازی است که شورای امنیت از ایران تقاضا کرده است که آقای سولانا در این مورد کار می‌کند. ایران هنوز این خواسته‌ها را نپذیرفته است.

به گفته خلیل‌زاد، راه سوم نیز ادامه مذاکرات درباره قطعنامه سوم است که این مذاکرات برای افزایش فشار به ایران ادامه دارد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: هدف ما، این است که ایران درباره سوالات گذشته که مساله البرادعی است، پاسخ بدهد و در مورد غنی‌سازی هم همکاری کند.

سفیر آمریکا گفت: البرادعی یک وظیفه دارد که باید انجام دهد. تلاش ما این است که ایران را مجبور کنیم که همکاری کند، البرادعی یک نقش دارد و ما هم نقش دیگری داریم.

از وی درباره این گفته البرادعی که مهم‌ترین راه برای پیشرفت، این است که آمریکا با ایران گفت‌وگو کند، سوال شد که این گفت وگو تا چه حد موثر خواهد بود؟

سفیر آمریکا گفت: ابزارهای مختلفی در دیپلماسی به کار گرفته می‌شود: گفت‌وگو و ایجاد فشار. با ایران از طریق سولانا گفت‌وگو می‌کنیم و هیچ مطلبی نیست که ایران نتواند به سولانا بگوید.

وی افزود: این که عده‌ای می‌گویند دلیل عدم توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به‌خاطر عدم گفت‌وگو با آمریکا است، نادرست است. همان‌طور که می‌دانید وزیر خارجه آمریکا گفته که او حاضر است با ایرانیان درباره همه مسائل، از جمله مسائل هسته‌ای گفت وگو کند، به شرطی که ایران به خواسته‌های شورای امنیت عمل کند.

خلیل‌زاد گفت: اگر گفت وگو با آمریکا، برای ایران مهم است، تعلیق انتظار زیادی نیست.

خبرنگاری سوال کرد: در مورد قطعنامه سوم که به آن اشاره کردید، مذاکرات در کجا انجام می‌شود؟

سفیر آمریکا گفت: این گفت‌وگوها در پایتخت‌ها انجام می‌شود. گفت‌وگوی البرادعی با ایران، موجب شد که در مذاکرات قبلی اختلاف‌نظر ایجاد شود و دلیل این که این مساله را مطرح کردم، تنها یادآوری بود.

تورهای متحدان آمریکا

در حالی که نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته پس از دیدار با پوتین، به چند کشور اروپایی رفت تا با سران آن کشورها نیز درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران مذاکره کنند، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز دو روز گذشته را در چین گذراند و وزیر دفاع فرانسه نیز در کشورهای خاورمیانه به تلاش‌های دولت سارکوزی علیه ایران ادامه داد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه فرانسه برای گفت‌وگو با مقام‌های چینی درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران و فراهم کردن مقدمات سفر نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه به چین، امروز وارد پکن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، برنار کوشنر در نخستین مرحله از سفر آسیایی‌اش وارد پکن می‌شود و با یانگ جه ئیچی و ون جیابائو، وزیر امور خارجه و نخست وزیر چین دیدار خواهد کرد.

فرانسه از زمان روی کار آمدن سارکوزی در ماه مه گذشته به دنباله روی از آمریکا مواضع سختی را علیه ایران در پیش گرفته و خواستار اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپایی علاوه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه تهران شده است.

سفر غیرمنتظره لاوروف به تهران

وزیر امور خارجه روسیه دیروز برای انجام دیداری یک روزه به تهران آمد.

میخاییل کامنین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، پیش از عزیمت سرگی لاوروف به تهران گفت: لاوروف قرار است در این سفر برنامه‌های هسته‌ای ایران و نیز مسائل مربوط به روابط دو جانبه را با مقامات ایرانی مورد مذاکره قرار دهد. وزیر خارجه روسیه پیش از این سفر در آستانه، پایتخت قزاقستان، به سر می‌برد.

خبرگزاری فارس نیز ضمن اعلام اینکه لاوروف برای دیدار با احمدی‌نژاد به تهران می‌آید، گزارش داد که هیچ دلیلی برای این سفر که دو هفته پس از سفر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به ایران انجام می‌شود، اعلام نشده است. با این حال خبرگزاری روسی نووستی گزارش داد: لاوروف در موضوع برنامه‌ هسته‌ای با رییس‌جمهوری ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کند.