دنیای اقتصاد - دو روز پس از آنکه سخنگوی دولت از تشکیل کارگروه ویژه فرهنگی در هیات‌وزیران با مدیریت رییس‌جمهوری خبر داد، مشاور فرهنگی احمدی‌نژاد از تفویض برخی اختیارات رییس‌جمهوری به این کارگروه ویژه سخن گفت. این تفویض اختیارات در زمانی صورت می‌گیرد که دولت نهم بنا دارد در قالب تغییر شکل بودجه‌ریزی، تخصیص اعتبارات بخش فرهنگی را به صورت متمرکز در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهد. با این حساب، به نظر می‌رسد با تشکیل کارگروه یاد شده که از پشتیبانی اعتباری مناسب نیز برخوردار است، احمدی‌نژاد قصد دارد به جرح و تعدیل سیاست‌ها و راهبردهای بخش فرهنگی کشور دست بزند. اقدامی که پیش از این در بخش اقتصادی، به ویژه در حوزه‌های بانکی، بیمه‌ای و برنامه‌ریزی کلان انجام داده است.

اما علی‌اکبر اشعری، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، درباره تشکیل کارگروه ویژه فرهنگی در دولت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: رییس‌جمهوری تاکید داشت که شخصا در این کار گروه ویژه فرهنگی دولت حضور داشته باشد، تا هم انسجام میان همه نهادهای فرهنگی و آموزشی بیشتر شود و هم طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای که محصول این جلسات خواهد بود، ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد.

وی درباره مصوبات این کار گروه اضافه کرد: طبق قانون اساسی رییس‌جمهوری می‌تواند اختیارات خود را به کارگروه‌هایی که در دولت تشکیل می‌شود، محول کند. من فکر می‌کنم رییس‌جمهوری بعضی اختیارات خود و دولت را به این کار گروه تفویض کند و طبعا هر جمع‌بندی که در این کار گروه صورت می‌گیرد باید به تصویب در مراجع خود برسد.

اشعری در پاسخ به اینکه آیا از نهادهای غیردولتی هم در این کارگروه نماینده‌ای حضور خواهد داشت، گفت: هنوز در این باره صحبتی نشده است و در ابتدا تمام هم و غم ما تشکیل چنین کار گروه ویژه‌ای بود. اما امیدواریم اعضای دیگری نیز از ارگان‌های فرهنگی مثل صدا و سیما در این کار گروه حضور داشته باشند.

وی درباره آثار عملی فعالیت این کار گروه گفت: بخشی از آثار کار گروه ویژه فرهنگی را باید در بودجه سال ۱۳۸۷ شاهد باشیم. اما مشکلات بخش فرهنگ فقط به بودجه مربوط نمی‌شود. باید به این موضوع خوب توجه کنیم که فقط پول حلال مشکلات فرهنگی نیست. برنامه‌ریزی فرهنگی مهم‌ترین عامل حل مشکلات فرهنگی است. با این حال خوشبختانه رییس‌جمهوری در بخش بودجه فرهنگ نوید خوبی داده‌اند که در بودجه ۸۷ شاهد ثمرات آن خواهیم بود. در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی هم، به نظر من تشکیل یک گروه می‌تواند شروع خوبی برای برنامه‌ریزی‌های تصنعی باشد.

سهم کمیسیون فرهنگی مجلس

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس که پیش از این در مورد برخی تغییر و تحولات ایجاد شده در ساختارهای اقتصادی با دولت نهم موافق نبودند، این بار دست پیش گرفته‌اند و از همین حالا، بر لزوم مشاوره گرفتن کار گروه فرهنگی دولت از کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید می‌کنند.

از جمله رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت:‌ کارگروه ویژه فرهنگی دولت باید از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مشاوره بگیرد.

عباسعلی اختری افزود: کارگروه ویژه فرهنگی وظایف مهمی را به عهده دارد و باید مسائل مختلف فرهنگی را بررسی کند. امیدوارم اعضای این کارگروه بتوانند کارهای‌شان را خوب به پیش ببرند و ثمرات خوبی را برای فرهنگ به ارمغان بیاورند. وی اضافه کرد: به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام می‌کنم که کارگروه دولت باید در جریان نظرات این کمیسیون قرار بگیرد و از مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های دولت نیز در زمینه فرهنگی مشاوره بگیرد. همچنین این کار گروه باید با متخصصان دانشگاهی و کارشناسان وزارت ارشاد و صدا و سیما نیز در تعامل باشد و از نظرات آنان بهره‌های لازم را ببرد.

جواد آرین‌منش دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز گفت: نمایندگان مجلس نامه‌ای به رییس‌جمهوری نوشتند که اکثریت نمایندگان هم این نامه را امضا کردند و در آن نامه درخواست شده است که دولت با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، مصادیق مظلومیت بخش فرهنگ را مورد شناسایی قرار دهد و پیشنهاد داده‌ایم در بودجه سال آینده هم حداقل ۱۰‌درصد از بودجه عمومی دولت به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص پیدا کند. وی افزود: پیشنهاد دیگری هم در آن نامه شده است و آن این که با توجه به تعیین ۲۷ نفر از شخصیت‌ها به عنوان اعضای شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه، وزن شخصیت‌های فرهنگی در این شورا ارتقا پیدا کند و با حضور نمایندگانی از بخش فرهنگ نظیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس، نگاه فرهنگی قوی‌تری به برنامه پنجم توسعه داشته باشد.