عضو اتاق فکر پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به افزایش سرعت شیوع مصرف مشروبات‌ الکلی در جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی هشدار داد.

فرهاد طارمیان تصریح کرد: متاسفانه از آنجا که اعتیاد تنها مصرف تریاک و مشتقاتش برای جامعه تبیین شده و اطلاع‌رسانی لازم نیز در مورد مضرات الکل صورت نگرفته است، هنوز به یک مصرف‌کننده الکل به عنوان معتاد نگاه نمی‌شود که این تصور نادرست، شیوع مصرف الکل به ویژه در سنین زیر ۳۰ سال را به شدت افزایش داده است. طارمیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مغفول ماندن فرهنگ‌سازی لازم در مورد مضرات الکل گفت: طبق نتایج ارزیابی سریع مصرف مواد مخدر از جمعیت نمونه هزار نفری معتادان ایرانی، بیش از ۹۰درصد معتادان کشور اعتیاد را با سیگار و مشروب آغاز کرده‌اند.

وی با اشاره به برخی عوارض مصرف الکل اظهار کرد: مهم‌ترین عارضه مصرف بلندمدت الکل، اعتیاد به این ماده است و به همین دلیل همه تبعات و اثرات منفی رفتاری و اجتماعی اعتیاد به مواد مخدر در اعتیاد به الکل نیز مشاهده می‌شود.

عضو اتاق فکر پیشگیری از اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر، اختلالات خلقی اعم از افسردگی‌های خفیف و شدید، اختلالات اضطرابی مانند اضطراب‌های فراگیر و حمله‌های اضطرابی شدید و همچنین اختلالات جنسی اعم از بی‌تفاوتی نسبت به جنس مخالف و کاهش موفقیت در انجام روابط جنسی را از عمده عوارض مصرف دراز مدت الکل برشمرد.

این روانشناس بالینی همچنین مصرف خانوادگی الکل در بسیاری از خانواده‌های ایرانی را از نتایج فقدان فرهنگ‌سازی لازم در زمینه اعتیادآور بودن مشروبات الکلی برشمرد و با بیان این که الکل تنها ماده اعتیاد‌آوری است که معمولا مصرف خانوادگی دارد، افزود: متاسفانه اطلاع‌رسانی در زمینه مضرات الکل تا حدی مغفول مانده است که در برخی خانواده‌ها، فرزندان به همراه والدین الکل مصرف می‌کنند و والدین نیز بدون هیچ احساس نگرانی از این بابت، اقدامی برای منع فرزندان خود از مصرف مشروبات الکلی انجام نمی‌دهند.

وی با تاکید بر نادرست بودن اعتقاد رایج در جامعه مبنی بر اعتیادآوری کمتر الکل نسبت به مواد مخدر و همچنین لزوم اطلاق عنوان معتاد به مصرف کنندگان الکل، نسبت به افزایش شیوع مصرف الکل در جامعه با توجه به در دسترس‌تر بودن و سهل‌الوصو‌ل‌تر بودن آن نسبت به مواد مخدر هشدار داد.

وی همچنین با اشاره به دشوار بودن ترک مصرف الکل، گفت: قطع مصرف الکل با توجه به عوارض بسیار آن، دشوارتر از برخی مواد مخدر است که البته در این زمینه نیز اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته است.

وی هشدار داد: سوءمصرف الکل، یعنی مصرف تفننی آن، علاوه بر تقویت زمینه اعتیاد به این ماده در فراهم کردن زمینه وابستگی و اعتیاد هم زمان به مواد مخدر نیز بسیار موثر است که این امر گرایش به درمان و قطع مصرف را بیش از پیش دشوار می‌کند.