مسائل زیادی حل شده است

معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در راس هیاتی برای مذاکره در چارچوب توافقنامه ۲۱ اوت (۳۱ مرداد) بین ایران و آژانس، وارد تهران شد.

در پی ورود اولی هاینونن و هیات همراه از روز گذشته در چارچوب اجرای توافقنامه بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور دیگری از مذاکرات در تهران آغاز می‌شود. ریاست هیات ایرانی را در این مذاکرات، جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل شورای‌عالی امنیت ملی بر عهده دارد.

این دومین نشست وعیدی و هاینونن درباره موضوع سانتریفیوژها است. کارشناسان ایران و آژانس نیز تاکنون دو بار با یکدیگر درباره موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ مذاکره کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، هاینونن پس از ورود به تهران درباره مذاکرات در موضوع سانتریفیوژها به خبرنگاران گفت: خیلی از کارها در این خصوص انجام شده است و خیلی از کارهای دیگر باقی مانده است. امیدوارم در چند هفته آینده بتوانیم به اهداف مدنظرمان برسیم.

هاینونن گفت که امیدوار است در این سفر مذاکرات سازنده‌ای از سوی دو طرف انجام شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه نگاهی به توافقات ایران و آژانس دارد، به این پاسخ اکتفا کرد که امیدواریم در این موضوع به مراحل خوبی برسیم.

هاینونن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا آمریکا قبل از توافقات نهایی ایران و آژانس به اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه ایران اقدام کرده است، از پاسخ به این سوال خودداری کرد و گفت: آژانس در این خصوص نظر خاصی نمی‌دهد و هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

معاون البرادعی در پاسخ به اینکه آیا سوالات شما از مسائل باقی مانده ایران در چارچوب معاهده ان.‌پی.تی یا پروتکل الحاقی است، گفت: به هر حال این سوالات بخشی از ان.‌پی.تی است و مطمئنا در چارچوب معاهده هستند.

وی گفت: این سوالات مربوط به مسائلی می‌شود که ایران در گذشته به آنها پاسخ نداده است. ما در حال برطرف کردن و اصلاح این امور هستیم.

هاینونن نسبت به اجرا و امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران ابراز امیدواری کرد. وی گفت: اگر بتوانیم در نوامبر بر سر موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ به جمع‌بندی روشن برسیم، طبیعتا سوال دیگری در این موضوع مطرح نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته کارشناسان آژانس به مدت پنج روز در تهران و در محل سازمان انرژی اتمی مذاکراتی فشرده را به انجام رساندند.

اولی هاینونن که بامداد دیروز به همراه دو تن از کارشناسان فنی، حقوقی بخش پادمانی آژانس به تهران آمد، به همراه چند تن از کارشناسان دیگر آژانس که از هفته گذشته در تهران به سر می‌برند، در مذاکرات امروز با جواد وعیدی، معاون سعید جلیلی شرکت می‌کنند.

پیش از این در دوم و سوم مهرماه در سطح کارشناسی و نیز در ۱۷ مرداد مذاکراتی در سطح معاونان طرفین در تهران بر سر این موضوع انجام شده است.

این مذاکرات در چارچوب توافقات ایران و آژانس بر سر مدالیته حل مسائل باقی مانده ایران در آژانس انجام می‌شود.

موضوعات مربوط به آلودگی انبارهای کرج به پلوتونیوم از سوی آژانس حل شده و امروز موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ همچنان در دستور کار است.

علی لاریجانی، مسوول سابق پرونده هسته‌‌ای کشورمان که هفته گذشته کار را به سعید جلیلی سپرد، در تیرماه سال‌جاری قبل از مذاکرات لیسبون در توافقی با البرادعی در وین با مدالیته حل مسائل باقی مانده ایران در آژانس موافقت کرد.

این پیشنهاد که از سوی لاریجانی مطرح شد، مورد موافقت خاویر سولانا، نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات با ایران قرار گرفت.

آخرین سوالات

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی بامداد دوشنبه از معاون محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همراهانش که برای بررسی مسائل باقی‌مانده از جمله بررسی موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ وارد ایران شدند، در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد استقبال کرد.

محمد سعیدی گفت: پس از جمع‌بندی و حل موضوع سانتریفیوژهای P۱ و P۲ طبیعتا سوال دیگری در این خصوص از سوی آژانس مطرح نخواهد شد.