اجاقی کوچک زیر دیگ بزرگ
نگاه سوم- فصل پاییز به طور عمومی مورد توجه سینماروها و تماشاگران تئاتر است.

نمایی از تئاتر «بازیگر و زنش»
از این رو در این فصل انتظار برای فروش بیشتر و اکران شدن تئاترهای جدی‌تر و موثرتر بالا می‌رود.
به طور عمومی پاییز و زمستان، انبوهی از جشنواره‌ها در حوزه تئاتر برگزار می‌شود که تا اندازه‌ای رونق عمومی را در این بخش زنده کند. اوایل آذرماه جشنواره کانون‌ها که از جمله جشنواره‌های قدیمی است، پس از چند سال سکوت، دوباره جان می‌گیرد و به دنبال آن نیز جشنواره‌های دانشجویی و تئاترفجر نقطه اوج فصلی است.
به رغم چنین وضعیتی، بسیاری از علاقه‌مندان تئاتر همچنان در انتظار مشخص شدن وضعیت تئاتر شهر هستند. قلب نمادین تئاتر ایران که سه ماهی است به دلایل نامشخص و مبهم تعطیل شده هیچ اثری از پاییز‌های سال‌های قبل ندارد و سکوتی سرد بر آن حکمفرما است.
اما در میان تئاترهای دیگر که در سالن‌های پراکنده در سطح شهر روی صحنه است، اپرای عروسکی مکبث همچنان در صدر فروش بیشترین بلیت قرار دارد و به دنبال آن کوارتت با حدود یک ماه اجرا در مکان دوم قرار دارد.
بفروش‌ها
اپرای عروسکی مکبث با ۶۹ اجرا همچنان پیشتاز فروش در میان تئاترهای روی صحنه است.
این تئاتر به کارگردانی بهروز غریب‌پور هر روز در ساعت 19 در تالار فردوسی میزبان علاقه‌مندان این شیوه خاص از نمایش است. اپرای عروسکی مکبث به زبان ایتالیایی اجرا می‌شود و روایتگر داستان معروف مکبث اثر ویلیام شکسپیر است. ساخت این عروسک‌ها تماما در ایران و توسط گروه عروسک‌سازان بهروز غریب‌پور انجام گرفته است. این نمایش تا به امروز 69اجرای خود را پشت سر گذاشته و تا به حال هشت هزار نفر تماشاگر و مبلغ 16میلیون و پانصد و شصت‌هزار تومان را به خود اختصاص داده است. نمایش اپرای عروسکی مکبث همچنان ادامه دارد.
کوارتت به نویسندگی امیر رضا کوهستانی نیز جزو پرطرفدارترین کارهایی بود که در تالار مولوی بر روی صحنه رفت و یکی از بیشترین آمار فروش را فقط با ۲۷اجرا به خود اختصاص داد. این نمایش نه میلیون و ۱۲۰هزار تومان بابت فروش بلیت از چهار هزار و ۱۶۹ نفر تماشاگر به دست آورد.
آتیلا پسیانی، حسن معجونی و باران کوثری از بازیگران این کار بوده‌اند و نمایش این تئاتر پایان یافته است.
«آشوتیس خصوصی» کاری از سیاوش پاک راه نیز کار دیگری است که با ۲۸ اجرا تا ۴ آبان در تالار کوچک مولوی روی صحنه رفت و یک میلیون و دویست و پنجاه و ۴هزار تومان فروش و ۹۵۴تماشاگر داشت.
در حال حاضر تالار مولوی میزبان سه نمایش جدید «اتاق شماره 65» به کارگردانی ناصر حسینی مهر است که با چند روز تاخیر به علت بیماری جعفر والی، بازیگر اصلی آن از ششم مهر بر روی صحنه رفته است.
داستان اتاق شماره ۶ یکی از آثار آنتوان چخوف است. حسن مهمانی، پرویز بزرگی، علی بی‌غم با سیاوش چراغی‌پور از بازیگران آن هستند و زمان آغاز نمایش نیز هر روز ساعت ۱۹:۳۰ است.
همچنین نمایش «درس» نوشته اوژن یونسکو و به کارگردانی پرنیاز آل‌آقا روز گذشته اولین اجرای خود را در ساعت 17:30 به روی صحنه برد، علی‌رضا مهران، کیاموسوی و کاوه مهدوی بازیگران این نمایش هستند.
تئاتر بدون بلیت!
اذان صبح به کارگردانی محمود فرهنگ، با بازی سیروس کهوری نژاد، هر روز ساعت 20 در تالار وحدت بر روی صحنه می‌رفت. این کار به علت تعطیلی‌هایی که در بین کار به وجود آمد با 19 اجرا فقط توانست 9530تماشاگر را به خود اختصاص دهد. در این نمایش تقریبا هیچ بلیتی فروخته نشد و بیشتر بلیت‌‌ها به صورت میهمان در اختیار افراد قرار گرفت.
مرکز هنرهای نمایشی با همکاری تالار وحدت برگزارکنندگان این کار بودند.
تالار وحدت فعلا با تئاتر خداحافظی کرده و طی این هفته میزبان برنامه کنگره مولانا خواهد بود و بعد از آن ارکستر سمفونیک تهران به رهبری منوچهر صفایی در تالار رودکی اجرا خواهد داشت. نمایش تازه ناصر آویژ کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با نام «مش‌مش‌ قلی‌خان» اجرای خود را از 22 مهرماه به همراهی سازوآواز به سبک و سیاقی سنتی در تالار هنر تهران آغاز کرده است.
این نمایش در قالب یک اثر افسانه‌ای و تخیلی روایتگر داستانی از گروه نمایشی مرشد تراب دوره‌گرد است، که شهر به شهر می‌روند و قصه‌های قدیمی و پندآموزی را برای مردم کوچه و بازار نقل می‌کنند و ... .
این نمایش تاکنون میزبان 800نفر تماشاگر بوده است و رقم تقریبی هفتصد و پنجاه هزار تومان را به خود اختصاص داده است.
نمایش کمدی «یاجوج و ماجوج» نیز نوشته و کار رضا فیاضی است که براساس داستان پیراهنی برای امپراتور نوشته هانس کریستین اندرسن و با تغییراتی به مرحله اجرا رسیده است. در این نمایش حسین اهری، سوسن مقصودلو، مرتضی آقایی، نوشین تندسته، طوفان مهردادیان، بهرام سروری‌نژاد، جواد ذوالقدر و محمد فیاضی به ایفای نقش می‌پردازند. این کار تا به حال ۶۰۰تماشاگر داشته است و میزان فروش آن نیز ۵۴۰هزار تومان بوده است. علاقه‌مندان برای دیدن این نمایش نیز می‌توانند
ساعت 17:30 به تالار هنر مراجعه کنند. خانواده تت به کارگردانی مائده طهماسبی نیز هر روز در فرهنگسرای نیاوران با بازیگرانی چون فرهاد آئیش، فرشته صدر عرفایی، لیلی رشیدی و رامین ناصرنصیر به روی صحنه می‌رود. این کار از روز سوم آبان تاکنون میزبان 750تماشاگر بوده است.
و بالاخره «بازیگر و زنش» به کارگردانی علی نصیریان و نویسندگی مجید ستایش از ۱۶مهر به روی صحنه رفته است و با ۲۲ اجرا تا به امروز بیش از ۶۵۰نفر علاقه‌مند را به خود اختصاص داده است.
داستان این کار درباره بازیگر مردمی است که به همراه فرزند خود برای دیدن فرزند دیگرش عازم آمریکا می‌شود تا در آنجا نیز به اجرای یک نمایش به سبک ایرانی بپردازد.
در این کار مجید ستایش، آتش تقی‌پور، منیژه دلدار گلچین به ایفای نقش می‌پردازند و تا ۵روز دیگر بر روی صحنه خواهد ماند. «بازیگر و زنش» تا به امروز چیزی در حدود هشتصد و چهل هزار تومان فروش داشته است.