معاون غذا و داروی وزارت بهداشت علاوه بر اعلام پیشنهاد انتقال کل یارانه دارو به سازمان‌های بیمه گر از سال آینده به دولت، گفت: از مجموع ۶۰۰ قلم دارویی که طی۶ سال اخیر از سوی وزارت بهداشت وارد فهرست دارویی کشور شده، فقط ۶۰ قلم آن تحت پوشش بیمه رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رسول دیناروند، در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر در سال‌های اخیر نسبت به پوشش بیمه‌ای داروهایی که از سوی وزارت بهداشت وارد فهرست دارویی کشور می‌شود بیش از حد سختگیری کرده‌اند. به همین علت حدود ۹۰درصد داروهایی که طی ۶ سال اخیر از وزارت بهداشت تاییدیه گرفته‌اند، اکنون تحت پوشش بیمه نیست. وی اضافه کرد: وزارت بهداشت برای بهبود و درمان بهتر بیماران خاص، مزمن، صعب‌العلاج و سخت درمان در سال‌های اخیر با کنترل‌های دقیقی که انجام می‌دهد اکثر داروهای جدید را وارد فهرست دارویی کرده است، اما متاسفانه با وجود پیگیری‌ها و درخواست‌های مکرر وزارت بهداشت، شورای‌عالی بیمه این داروها را تحت پوشش بیمه نبرده است، وزارت بهداشت هم که فقط یک نماینده در شورای‌عالی بیمه دارد، اختیاری برای رفع این مشکل ندارد.

دیناروند افزود: در زمان حاضر از مجموع ۴ هزار قلم داروی مصوب کشور فقط ۱۰۰ قلم دارو از یارانه‌های دولتی برخوردارند و بقیه بدون یارانه و توسط بیمه‌ها حمایت می‌شوند، پیشنهاد ما این است که این ۱۰۰ قلم دارو را که بیشتر داروهای بیماران خاص از جمله هموفیلی‌ها، دیالیزی‌ها، پیوندی‌ها، بیماران مبتلا به ام‌اس، تالاسمی‌ها و برخی داروهای بیماران سرطانی و نیز انسولین است نیز با انتقال یارانه دارو تحت حمایت کامل بیمه‌ها قرار بگیرند که امیدواریم این پیشنهاد در دولت تصویب شود.

وی گفت: قبلا به علت نقص و ضعف بیمه‌ها اجرای این پیشنهاد عملی نبود اما اکنون با پوشش ۹۵درصدی بیمه مردم و به خصوص با بیمه شدن ۲۰میلیون روستایی کشور اکثریت مردم از خدمات بیمه برخوردارند و می‌توان همه داروها را تحت پوشش بیمه‌ها برد.