بررسی عملکرد‌های مالی دولت طی ۶ ماه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد طی این مدت میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸درصد کاهش یافته است. ضمن آنکه این مدت وصول درآمدهای مالیاتی اعم از مستقیم و غیرمستقیم در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۵ حدود ۳/۳۷درصد افزایش دارد. همچنین طی ۶ ماه نخست امسال هزینه‌های جاری دولت ۴/۱۳درصد پرداخت‌های خزانه‌داری کل کشور بابت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) ۲/۱۹درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. بر اساس عملکرد ۶ ماهه وجوه حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی در سال ۱۳۸۶عملکرد این وجوه طی مدت یاد شده در حدود ۷۴هزار و ۶۳۷میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مبلغ پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور در حدود ۲/۸۰‌درصد تحقق یافته است، همچنین این مبلغ در مقایسه با مبلغ وصولی در سال ۱۳۸۵ در حدود ۳۲‌درصد کاهش دارد.

بخش قابل توجه عملکرد وجوه حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی مربوط به استفاده از حساب ذخیره ارزی می‌شود، که تا پایان شهریور ماه به ۶۵‌هزار و ۸۰‌میلیارد ریال رسید. این رقم در مقایسه با رقم مصوب بودجه بیش از ۷/۲۱‌درصد افزایش دارد. این در حالی است که طی شش ماه نخست سال گذشته بیش از ۱۰۵‌هزار‌میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برداشت شده بود که برداشت دولت از این حساب طی ۶ ماه ابتدای سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۸درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش فارس بیش از ۵۱‌هزار و ۷۸۷‌میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی طی این مدت برای اجرای طرح‌های عمرانی، ۶هزار و ۶۱۵میلیارد ریال برای مقاوم‌سازی مدارس و ۴هزار و ۶۷۷میلیارد ریال برای مناطق نفت‌خیز و محروم برداشت شده است. همچنین طی این مدت ۲۰۰۰‌میلیارد ریال از حساب ذخیره ارزی برای اجرای تعهدات بانک مرکزی برداشت شده است. پرداخت‌های خزانه داری کل کشور در شش ماه اول سال ۸۶ بابت اعتبارات هزینه و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و تنخواه گردان خزانه معین استان‌ها و همچنین ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت بالغ بر مبلغ ۳۰۲هزار و ۳۲۱میلیارد ریال بوده است.این مبلغ در حدود ۶/۹۴‌درصد مجموع اعتبارات مصوب مربوط است. پرداخت‌های یاد شده صرفنظر از چگونگی و ترکیب اقلام تشکیل دهنده آنها در مقایسه با پرداخت‌های خزانه داری کل کشور در مدت مشابه در سال ۸۵ در حدود ۳/۱۳‌درصد افزایش دارد.

براساس این گزارش، پرداخت‌های خزانه بابت اعتبارات هزینه (جاری) دستگاه‌های مرکزی و محلی (استانی) و حقوق و مزایای مستمر کارکنان رسمی‌و پیمانی دستگاه‌های اجرایی و همچنین ردیف‌های متفرقه منظور در جداول قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور بدون احتساب مبلغ ۲۷هزار و ۸۵۲میلیارد ریال واردات بنزین و نفت گاز مورد نیاز کشور در شش ماه اول سال‌جاری بالغ بر مبلغ ۱۹۴هزار و ۵۴۳میلیارد ریال بوده است. رقم مزبور معادل ۴/۱۰۶‌درصد اعتبارات مصوب است.

مبلغ یاد شده صرفنظر از چگونگی و ترکیب اقلام منظور در قوانین بودجه مربوط در مقایسه با عملکرد مدت مشابه در سال ۸۵ در حدود ۱۲‌درصد افزایش دارد و در صورتی که مبلغ ۲۷هزار و ۸۵۲میلیارد ریال واردات بنزین و نفت گاز مورد نیاز کشور را اضافه کنیم، هزینه‌های جاری دولت در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴/۱۳‌درصد رشد داشته است.

این گزارش حاکی است: پرداخت‌های خزانه داری کل کشور در شش ماه اول سال‌جاری بابت اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) منظور در جداول قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور مبلغ ۶۷هزار و ۱۷۸میلیارد ریال بوده است. این رقم معادل ۸/۷۲‌درصد اعتبارات مصوب مربوط است که مبلغ یاد شده در مقایسه با پرداخت‌های خزانه داری کل کشور در مدت مشابه سال ۸۵ در حدود ۲/۱۹‌درصد افزایش دارد.

وصولی درآمدهای مالیاتی اعم از مستقیم و غیرمستقیم در شش ماه اول سالجاری بالغ بر ۹۸هزار و ۴۹میلیارد ریال است که معادل ۴/۹۹‌درصد رقم پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وصولی درآمدهای مالیاتی اعم از مستقیم و غیرمستقیم در شش ماه اول سال‌جاری در مقایسه با مبالغ وصولی در مدت مشابه سال ۸۵ در حدود ۳/۳۷‌درصد افزایش دارد. نسبت وصولی درآمدهای مالیاتی در شش ماه سال ۸۶ به کل دریافت‌ها در حدود ۴/۳۱‌درصد است. نسبت یاد شده در سال قبل در حدود ۵/۲۳‌درصد بوده است این نسبت با توجه به ارقام منظور شده در جداول قانون بودجه سال ۸۶ کل کشور، در حدود ۹/۳۰‌درصد است. وصولی مالیات‌های مستقیم در شش ماه اول سال ۸۶ بالغ بر مبلغ ۶۸۷۷۰میلیارد ریال بوده است رقم مذکور صرفنظر از ترکیب اقلام تشکیل دهنده آن در مقایسه با مبالغ وصول شده در مدت مشابه سال ۸۵ در حدود ۴/۴۵‌درصد افزایش دارد. مبلغ یاد شده در مقایسه با رقم پیش‌بینی شده در جداول قانون بودجه سال‌جاری نیز در حدود ۲/۱۱۰‌درصد تحقق یافته است.