روز گذشته ماده یک لایحه ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه‌ مسکن به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بر اساس این ماده دولت موظف شد از طرق حمایت‌های لازم بهای زمین را از قیمت تمام شده مسکن کاهش دهد یا حذف کند. این ماده تاکید بر این دارد که به منظور تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدان مسکن به ویژه گروه‌های کم‌درآمد به خانه‌ مناسب، ارتقاء کیفی و کمی مسکن تولیدی کشور حمایت از سرمایه‌گذاری در امر تولید مسکن با استفاده از فن‌آوری‌های نوین و تولید صنعتی مسکن و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده‌ شهری و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی موجود، دولت موظف است از طریق حمایت‌های لازم از قبیل تامین زمین مناسب و کاهش یا حذف بهای زمین از قیمت تمام شده‌ مسکن، تامین تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت، اعمال معافیت‌های مالیاتی و تامین سایر نهادهای مورد نیاز بخش مسکن در چارچوب مفاد این قانون، تدوین نظامات و مقررات مالی ساخت‌و‌ساز و اعمال نظارت بر تحقق آنها و افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش تولید و عرضه‌ مسکن با هدف تامین مسکن برای فاقدان مسکن (جهت هر خانوار یک‌ بار) با رعایت مقررات مالی ساختمان و الگوی مصرف مسکن و اصول شهرسازی و معماری اقدام کنند.

پدافند غیرعامل بخش‌ خصوصی تصویب نشد

یک و دو فوریت طرح اجرای الزامات پدافند غیرعامل توسط بخش‌خصوصی به تصویب نمایندگان نرسید.

به گزارش ایسنا، یک و دو فوریت طرح اجرا الزامات پدافند غیرعامل توسط بخش‌خصوصی که به امضا ۲۲ نفر از نمایندگان رسیده بود در صحن علنی قرائت و بعد از صحبت‌های موافقان و مخالفان به تصویب نمایندگان مجلس نرسید.

گفتنی است، پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که با برنامه‌ریزی و مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های ویژه، بدون استفاده از تسلیحات و جنگ‌افزارهای نظامی، موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، تاسیسات و ساختمان‌ها، تجهیزات و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می‌شود. طبق ماده‌واحده این طرح بخش‌خصوصی مکلف است در مواردی که مراکز و یا مستحدثات حیاتی، حساس و مهم را برای کشور ایجاد می‌کند نسبت به رعایت الزامات پدافند غیرعامل که توسط سازمان پدافند غیرعامل کشور ابلاغ می‌شود، اقدام کند.

تصویب دو فوریت طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای علوم

نمایندگان مجلس با دو فوریت طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای تحقیقات علوم و فناوری فضایی با همکاری سازمان ملل متحد در مرکز و غرب آسیا موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای تحقیقات علوم و فناوری فضایی با همکاری سازمان ملل متحد در مرکز و غرب آسیا را با قید دو فوریت بررسی و به آن رای مثبت دادند.

بر اساس ماده واحده طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای تحقیقات علوم و فناوری فضایی با همکاری سازمان ملل متحد در مرکز و غرب آسیا در اجرا اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد ۸ و ۹ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به منظور ایجاد بستر مناسب برای تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمان فضایی ایران، اجازه داده می‌شود سازمان فضایی ایران در چهارچوب فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی و با همکاری سازمان ملل متحد نسبت به تاسیس مرکز منطقه‌ای تحقیقات علوم و فناوری فضایی برای ارائه خدمات در منطقه مرکز و غرب آسیا اقدام کند. این مرکز با هدف پژوهش به منظور دستیابی به علوم و فناوری‌های نوین فضایی و بهره‌گیری از آنها در پیشگیری و آمادگی مقابله با بلایای طبیعی نظیر زلزله، سیل، خشکسالی و غیره در مرکز و غرب آسیا تشکیل شده و دارای شخصیت حقوقی و ردیف بودجه مستقل بوده و از لحاظ تشکیلاتی وابسته به سازمان فضایی ایران خواهد بود.

تذکر‌ نمایندگان به وزیر ارشاد

۲۳ نفر از نمایندگان مجلس در تذکری به صفارهرندی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ ضرورت برخورد قانونی با نشریات مکتوب و الکترونیکی که به اهانت و هتاکی علیه مراجع مبادرت می‌ورزند را مطابق با ماده ۲۷ قانون مطبوعات خواستار شدند.

تذکردهندگان که از اعضای فراکسیون اقلیت مجلس بودند، در تذکر خود آورده‌اند: ماده ۲۷ قانون مطبوعات بیان می‌دارد که هر گاه در نشریه‌ای به مراجع مسلم تقلید اهانت شود، پروانه آن نشریه لغو و مدیر مسوول و نویسنده مطلب به محاکم صالحه معرفی و مجازات خواهند شد.

با وجود صراحت ماده یادشده چندی است که برخی از نشریات مکتوب و الکترونیکی منتسب به دولت مبادرت به اهانت و هتاکی علیه برخی از مراجع مسلم تقلید کرده و در کمال تعجب و برخلاف حساسیت‌های ویژه هیات نظارت نسبت به موارد مشابه، هم‌چنان در حاشیه امن و مصونیت کامل از هرگونه تعقیب واقع می‌شوند.

نظر به صراحت قانون مذکور و ریاست و مسوولیت وزیر ارشاد در هیات نظارت، مقتضی است ضمن رعایت ماده ۲۷ قانون مطبوعات، نسبت به برخورد قانونی با نشریات هتاک و تعقیب قانونی متخلفان اقدام مقتضی معمول و مانع از تکرار هتاکی‌هایی از این دست

شوند.