احترام به تمامیت ارضی و همبستگی سیاسی عراق

دنیای اقتصاد - وزرای خارجه ایران و ترکیه ضمن تاکید بر ضرورت مقابله بدون استثنا با هر گونه اقدام تروریستی اعلام کردند که تمامیت ارضی و همبستگی سیاسی در عراق بایستی حفظ شود.

روز گذشته منوچهر متکی و علی باباجان، وزرای خارجه ایران و ترکیه پس از دور اول گفت‌و‌گوهای خود، در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. به دلیل برگزاری این برنامه، نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار نشد. در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی مشترک، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به برگزاری قریب‌الوقوع نشست همسایگان عراق به اضافه اعضای دائم شورای امنیت و کشورهای عضو گروه هشت در استانبول، افزود: در مذاکرات امروز تحولات عراق را مرور کردیم و دو طرف بر ضرورت ایجاد ثبات در عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند.

منوچهر متکی با اشاره به حمایت تهران و آنکارا از دولت نوری‌المالکی اضافه کرد که کمک به رفاه مردم عراق که ضرورت آن ایجاد ثبات و آرامش در این کشور است، مورد تاکید دو وزیر قرار گرفت.

منوچهر متکی با اشاره به حملات اخیر گروه تروریستی «پ.ک.ک» تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران این حملات را محکوم و همدردی خود را با دولت و مردم ترکیه اعلام کرده و بر ضرورت انجام اقداماتی برای توقف اینگونه عملیات تروریستی و مقابله همه‌جانبه با تروریسم تاکید می‌کند. وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه بایستی با همکاری‌های منطقه‌ای، اقدامات تروریستی را متوقف کرد، گفت: در زمینه اقدامات تروریستی، تفاوتی بین «پ.ک.ک»، پژاک و گروهک منافقین وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز با اشاره به بحران‌های منطقه‌ای که در عراق، کشور همسایه ایران و ترکیه وجود دارد، تاکید کرد که آنکارا به تمامیت ارضی و همبستگی سیاسی عراق به عنوان یک اصل نگاه می‌کند. وی با تاکید بر اینکه گسستگی در عراق، برای منطقه فاجعه بار خواهد بود، افزود: از سوی دیگر مبارزه با تروریسم نیز اصلی دیگر است که باید مورد توجه همه اعضای جامعه جهانی باشد. باباجان با اشاره به اینکه «پ.ک.ک» از پایگاه‌هایی در شمال عراق، ترکیه را هدف قرار داده که طی آن هزاران نفر از غیرنظامیان قربانی شده‌اند و زیان‌های زیادی را متوجه ترکیه کرده است، گفت: تا امروز روش‌های مختلفی را پی گرفته‌ایم، اما اکنون صبر ما به پایان رسیده است.

باباجان ضمن اعلام اینکه بررسی راه‌های مختلف حل این معضل توسط آمریکاییان به نتیجه موفقی نرسید، گفت: ابزارهای ما دیپلماسی، روش‌های سیاسی، اقتصادی و درنهایت نظامی است که همه این گزینه‌ها «روی میز» است.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم و نیز احترام به تمامیت ارضی عراق، هر دو برای ما اصل است، گفت: این دو اصل در تضاد با هم نیستند، چرا که هدف ما تروریست‌ها هستند و نه خاک عراق. وزیر امور خارجه ترکیه با یادآوری اینکه عزم آنکارا در مباره با تروریسم جدی است، امتنان خود را از جمهوری اسلامی که ترکیه را در این امر یاری می‌کند، اعلام کرد و افزود این مذاکرات نیز در همین راستا است. دو وزیر البته در موضوعی اختلاف‌نظر خود را آشکار کردند و آن نقش دوگانه ایالات‌متحده در مقابله یا حمایت از جریان‌های تروریستی بود. به گفته متکی، فعالیت‌های تروریستی گروه‌های مستقر در شمال عراق، در پی حضور نیروهای بیگانه در این کشور افزایش پیدا کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام اینکه «از نظر ما این اقدامات تروریستی بدون حمایت خارجی نیست و تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را در پشت این‌گونه اقداماتی می‌بینیم»، افزود: اظهارات دوگانه و ضد و نقیض مقام‌های آمریکایی درباره تروریسم، در ترکیه و ایران انعکاس نامطلوبی داشته و آشکار کرده است که توافق‌های پشت پرده آمریکا با گروه‌های تروریستی مانع می‌شود که این کشور در برابر گروه‌های تروریستی که برای ایران و ترکیه ایجاد مزاحمت می‌کنند، موضع جدی داشته باشد.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام اینکه «آمریکا کشوری است که هدف تروریسم بین‌المللی قرار گرفته است و اگر چند کشور باشند که بتوانند مشکلات ما را ناشی از حمله‌های تروریستی درک کنند، یکی از آنها، ایالات‌متحده است»، از اعلام قضاوت صریح کشورش درباره میزان ارتباط آمریکا با «پ.ک.ک» خودداری کرد و گفت: دوست ندارم فکر کنم آمریکا طرفدار گروه‌های تروریستی است و تصور نمی‌کنم اینچنین باشد.

باباجان باز هم یادآور شد: ترکیه از همه توان خود برای مبارزه با تروریسم استفاده می‌کند و از دوستانمان می‌خواهیم در این مسیر ما را حمایت کنند، چون همبستگی بین‌المللی، تنها راه مبارزه با تروریسم است.

در پایان، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر آمریکا در تشدید یک‌جانبه تحریم‌ها علیه ایران و تروریست شناختن سپاه پاسداران، گفت: شرایط ویژه‌ای که در آمریکا وجود دارد، دولتمردان این کشور را وادار کرده است که راه‌های شکست‌خورده را دوباره بیازمایند. آمریکا باید به حق ایران در دستیابی به فناوری هسته‌ای تمکین کند و البته ما نیز چیزی فراتر از حقوق قانونی خود مطالبه نمی‌کنیم.

گفت‌و‌گوی احمدی‌نژاد با گل، طالبانی و مالکی

رییس‌جمهوری اسلامی ایران درتماس تلفنی رییس‌جمهوری ترکیه درجریان تحولات مرزهای عراق وترکیه قرارگرفت.

محمود احمدی‌نژاد و عبدالله‌گل، بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی عراق تاکید کردند. عبدالله‌گل نیز با اشاره به تلاش‌های متعدد آنکارا در کمک به مردم کردستان عراق و مبارزه با تروریست‌ها گفت: امیدواریم اجلاس هفته آتی در استانبول ترکیه با حضور ایران، نتایج مثبتی برای حل مسائل موجود داشته باشد. روسای‌جمهوری ایران و ترکیه در پایان بر ضرورت ادامه رایزنی‌ها تاکید کردند.

همچنین رییس‌جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در گفت‌و‌گوهای تلفنی جداگانه با رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق از آخرین اوضاع و تحولات مرزهای ترکیه و عراق مطلع شد.