دنیای اقتصاد- مذاکرات ایران و آژانس به سرپرستی اولی ‌هاینونن، معاون البرادعی در امور پادمان‌ها و جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در تهران برگزار می‌شود. پیش از این، دو دور مذاکرات در این زمینه میان معاونان آژانس و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در 2 و 17 مهرماه صورت گرفته است.

امروز با ورود‌ هاینونن به تهران
مذاکرات ایران و آژانس پی‌گرفته می‌شود
مذاکرات ایران و آژانس به سرپرستی اولی ‌هاینونن، معاون البرداعی در امور پادمان‌ها و جواد وعیدی، معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز در تهران برگزار می‌شود.
روزگذشته یک مقام مسوول با اعلام این خبر به ایسنا گفت:‌ هاینونن به همراه هیات فنی‌-‌حقوقی آژانس امشب (یکشنبه) وارد تهران می‌شود.
وی گفت: این مذاکرات در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان برگزار می‌شود.
هفته گذشته به مدت پنج روز مذاکرات بر سر موضوع سانتریفیوژهای پی-‌یک و پی‌-‌دو در تهران در سطح کارشناسی انجام شد.
علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس در این باره گفت: بحث‌های تخصصی فشرده میان کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و متخصصان سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان در راستای توافقنامه ایران و آژانس برای پاسخ به مسایل باقی‌مانده انجام شد.
پیش از این، دو دور مذاکرات در این زمینه میان معاونان آژانس و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در 2 و 17 مهرماه صورت گرفته است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۳۱ اوت (۹ شهریور) سوالات مربوط به موضوع سانتریفیوژهای پی-یک و پی‌-دو را به تهران ارائه کرد.
پیش از این در چارچوب اجرای تفاهمنامه ایران و آژانس موضوع باز فرآوری پلوتونیم حل و فصل شده است.
به گفته یک مقام مسوول که ایسنا به نام وی اشاره نکرده است، به احتمال قوی این دور از مذاکرات میان ‌هاینونن و وعیدی، مذاکرات نهایی برای جمع‌بندی سوالات و پاسخ‌های طرفین در این موضوع است.
بر اساس مدالیته توافق شده میان ایران و آژانس، پس از حل یک موضوع و اعلام آن توسط مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موضوع دیگر مورد بررسی
قرار می‌گیرد.
کشورهای 1+5 پیش از این در بیانیه‌ای از محمد البرادعی و خاویر سولانا خواستند تا ماه نوامبر نتایج مذاکرات فنی‌-‌حقوقی و سیاسی خود با ایران را به آنها ارائه کنند.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بررسی صحت و سقم اعلامیه اکتبر ۲۰۰۳ ایران درباره سانتریفیوژهای پی-‌‌‌یک و از طریق مدارک به دست آمده از لیبی، استنباط کرد که تهران احتمالا طراحی نقشه‌های سانتریفیوژ آلمانی جی‌-‌۲ را که توسط کنسرسیوم اروپایی یورنکو در دهه ۱۹۷۰ تولید شده، انجام داده است.
حساسیت آژانس به این دلیل که ایران پس از سوال آژانس درباره خرید نقشه‌های مربوط به دستگاه سانتریفیوژ پی‌-‌دو اعلام نظر کرد، افزایش یافت.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تروئیکای اروپا، پرهیز ایران از ذکر موضوع فوق در اظهاریه اکتبر ۲۰۰۳ را به تلاش تهران برای پنهان کاری تعبیر کردند، اما تهران تاکید داشت که موضوع نقشه‌های پی‌-‌دو باید در اظهاریه‌های بعدی در چارچوب پروتکل الحاقی اعلام شود.
سانتریفیوژ پی-‌دو یک متر طول و 145‌میلی‌متر قطر دارد و دارای دو بخش پروانه‌های فولادی سخت بوده که با انبان باد فولادی مرتبط است.
از آنجا که پروانه فولادی سریع‌تر از لوله‌های آلومینیومی می‌چرخند، ظرفیت دستگاه سانتریفیوژ پی‌-‌دو بیش از دو برابر توان واحدهای سانتریفیوژهای پی‌-‌یک ارزیابی می‌شود. حساسیت نسبت به سانتریفیوژ‌های پی‌-‌دو به این دلیل است که در مقایسه با دستگاه سانتریفیوژ پی‌-‌یک برای استفاده در تاسیسات غنی‌سازی، کارآیی بیشتری دارد.
ایران در ژانویه 2004 اعلام کرد که در سال 1995 مبادرت به خرید اطلاعات کلی مربوط به طراحی دستگاه‌ سانتریفیوژ پی‌-‌دو کرده است. در عین حال، تاکید کرد که تا سال‌ها بعد، فعالیت خاصی برای توسعه و تولید این دستگاه انجام نداده؛ چرا که برنامه مرتبط با پی‌-‌یک برای این کشور اولویت بیشتری داشته است.
موضوع سانتریفیوژ‌های پی‌-‌یک و پی‌-‌دو از مهم‌ترین موضوعات و ابهاماتی است که از سوی آژانس مطرح شده است. حل‌و‌فصل این موضوع گام بسیار مهمی در رفع ابهامات آژانس از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خواهد بود.
طبق تفاهم‌نامه جدید ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ که در پی توافق علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ در21 تیرماه به امضای معاونان آنان در تهران رسید، آژانس تا تاریخ 9 شهریور همه سوالات باقیمانده در رابطه با مساله سانتریفیوژهایP1و P2 را به تهران ارائه کرده است‌.