دنیای اقتصاد- به گفته‌ شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، نمایندگان کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان موسوم به کشورهای ۱+۵، در یکی از کشورهای اروپایی که به احتمال زیاد بریتانیا خواهد بود، گردهم می‌آیند تا مناقشه هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای تهران با سولانا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بررسی کنند. این در حالی است که در مذاکرات کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، توجهی به پیشنهاد برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه نشد.

کوشنر پیشنهاد کرده بود کشورهای اروپایی در تحریم ایران از سازمان ملل متحد پیش‌بگیرند.

با شکست پیشنهاد پاریس، واشنگتن اما دست از خصومت‌ورزی نشست و تحریم‌های گسترده جدیدی را علیه وزارت دفاع ایران، سپاه پاسداران و تعدادی از بانک‌های مهم ایران اعلام کرد.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، که روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با هنری پالسن، وزیر خزانه‌داری این کشور، شرکت کرده بود مدعی شد این تحریم‌ها به دلیل حمایت حکومت ایران از سازمان‌های تروریستی در عراق و خاورمیانه، خرید و فروش موشک و فعالیت‌های هسته‌ای طراحی شده است.

رایس ادعا کرد: متاسفانه حکومت ایران همچنان پیشنهاد مذاکرات را که از جانب ما ارائه شده رد می‌کند و در عوض با پیگیری دستیابی به فناوری هسته‌ای، ساخت موشک‌های بالستیک خطرناک، حمایت از شبه نظامیان شیعه در عراق و حمایت از تروریست‌ها در عراق، افغانستان و لبنان و انکار وجود یکی از اعضای سازمان ملل متحد و تهدید به محو کردن اسرائیل از نقشه، صلح و امنیت را به خطر می‌اندازد.

وزیر خارجه آمریکا این تحریم‌ها را که به عقیده بعضی کارشناسان سخت ترین تحریم‌هایی است که بعد از انقلاب اسلامی به ایران تحمیل شده است، بخشی از سیاست همه جانبه برای مقابله با رفتارهای ایران خواند.

با این حال رایس اعلام کرد که آمریکا کماکان از «یک راه‌حل دیپلماتیک» استقبال می‌کند.

همزمان نیکلاس برنز، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، روسیه و چین را به کمک به نیروهای مسلح ایران، از طریق فروش سلاح و سرمایه گذاری، متهم کرده است.

وی در گفت‌وگویی با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که هنوز امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تازه‌ای را بر ایران تحمیل کند. بحث بر سر تحریم‌های تازه به خاطر مخالفت برخی کشورها تا ماه نوامبر عقب افتاده است.

اما این تحریم‌ها و ادعاها با واکنش تند روسیه و چین مواجه شد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه پرسید که چرا آمریکا باید وضعیت را با اعمال تحریم‌های تازه بر ایران بدتر کند، درحالی که در عوض باید شیوه‌های مسالمت‌آمیز را دنبال کند، همانگونه که با کره شمالی کرده است.

چین نیز بار دیگر مخالفت قاطع و صریح خود را با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، مطبوعات و رسانه‌های چینی روز شنبه به نقل از لیوجیان چائو، سخنگوی وزارت خارجه چین نوشتند: پکن همچنان معتقد است که اعمال فشار و تحریم‌های جدید علیه ایران، مشکلی را حل نخواهد کرد؛ بلکه حل مسائل باقیمانده در مساله هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر خواهد کرد.

با این حال آمریکا مدعی است این تحریم‌ها را با هدف وادار کردن ایران به مذاکره اعمال می‌کند؛ این در حالی است که «مذاکره» دقیقا مسیری است که ایران در ارتباط با اروپا و آژانس پی گرفته است.

نیکلاس برنز معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، در تشریح انگیزه‌های آمریکا از این اقدام به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت:‌ این تحریم‌ها به معنای نزدیکی دو کشور به یک تخاصم نظامی نیست.

برنز مدعی شد: سیاست ما تحریک ایران برای ایجاد تنش نیست. معتقدیم که وقوع درگیری اجتناب‌ناپذیر نیست. ما دیپلماسی را ترجیح می‌دهیم. اقدام امروز ایالات متحده در جهت تقویت دیپلماسی است. دیپلماسی معمولا نیاز به پشتوانه و اهرم‌های فشار دارد. گام‌های امروز، ایران را منزوی‌تر می‌کند و هزینه اقدامات آنها را افزایش می‌دهد.

وی ابراز امیدواری کرد تحریم‌های اخیر، ایران را وادار به مذاکره کند و ادعا کرد: امیدواریم که مردم ایران بدانند که ما در تلاش بوده‌ایم که با دولت ایران مذاکره کنیم. طی یک سال و نیم گذشته ما سه بار به ایران پیشنهاد مذاکره داده‌ایم.چرا ایران حاضر نیست ما را در نیمه راه ببیند؟

با این وجود چنین توجیهاتی مانع از ادامه مخالفت‌ها نشده است و در چنین شرایطی، نمایندگان ۱+۵ که در یک سوی آن روسیه، چین و آلمان مخالف اعمال فشار بیشتر به ایران تا پایان مسیر تعیین شده مدالیته برای مذاکرات ایران و آژانس هستند و در سوی دیگر، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه چشم خود را بر مذاکرات سازنده ایران با آژانس و نماینده ۱+۵ بسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شان مک کورمک با اعلام خبر نشست آتی ۱+۵ گفت: معاونان امورسیاسی وزرای امور خارجه کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان پایان هفته آینده تشکیل جلسه خواهند داد.

مک کورمک محل نشست را مشخص نکرد و تنها گفت که این نشست در اروپا برگزار خواهد شد و کشور میزبان آن را اعلام خواهد کرد، اما به گفته منابع دیپلماتیک، این نشست جمعه آتی در لندن برگزار خواهد شد.

این جلسه قرار بود روز ۱۷ اکتبر(۲۵ مهر) برگزار شود، اما به سبب امتناع چین از شرکت در آن به دلیل اعتراض به اعطای نشان افتخار از سوی دولت آمریکا به «دالایی لاما»، رهبر جدایی طلبان تبت، لغو شد.

وزرای امورخارجه شش کشور مذکور در آخرین نشست خود در نیویورک تصمیم گرفتند بحث درباره تصویب قطعنامه سوم علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا آخر نوامبر مسکوت گذارند.

این توافق روز پنج‌شنبه از سوی آمریکا نقض شد؛ گواینکه بهانه تحریم‌ها برنامه هسته‌ای نبود. از سوی دیگر فرانسه و بریتانیا نیز تلاش می‌کنند با کشاندن اروپا به تحریم‌های بیشتر، توافق نیویورک را زیر پا گذارند.

در عین حال آسوشیتدپرس گزارش داد: انگلیس و فرانسه در راس اقدامی برای اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپایی علیه ایران به خاطر برنامه هسته‌ای تهران هستند، اما در حالی که کشورهای اروپایی به طور روزافزون نگران وقوع جنگ در حیاط پشتی خود هستند، قاره اروپا در زمینه چگونگی برخورد با این بحران دچار اختلاف و تفرقه شده است.

در این گزارش آمده است: فلیپ مورو دفارگ، یکی از اعضای موسسه روابط بین‌المللی در فرانسه در این باره گفت: دستیابی اروپا به تحریم‌های سمبولیک غیرقابل تصور نیست، اما فراتر رفتن از آن دشوار خواهد بود. در این زمینه اختلاف نظر بسیاری وجود دارد و جدا از انگلیس، فرانسه کاملا در این زمینه منزوی است.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته تحلیلگران در صورت اعمال تحریم از سوی اروپا، در حالی که شرکت‌های رقیب در آسیا یا دیگر نقاط جهان می‌توانند جای خالی شرکت‌های اروپایی را در ایران پر کنند، تهران تخصص اروپا در بخش مالی یا صنعتی را از دست خواهد داد.

رییس‌جمهوری فرانسه در ماه اوت گفت قصد دارد از یک گزینه فاجعه‌آمیز یعنی «یک بمب ایرانی یا بمباران ایران» اجتناب کند. اشاره فرانسه به اقدام نظامی علیه ایران واکنش‌های تندی را در بین گروه‌های دیپلماتیک به همراه داشت. ظاهرا سارکوزی قصد دارد تظاهر کند که فرانسه به رغم منافع اقتصادی خود در ایران، آمادگی این را دارد که موضع شدیدی در برابر این کشور اتخاذ کند.

در این گزارش می‌خوانیم: برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که موضع سرسختانه فرانسه نمایشی بیش نیست.

راجرد هاوارد، نویسنده کتاب «نفت ایران» که به موضوع نفت خاورمیانه و آمریکا می‌پردازد، در این باره گفت: اگرچه لفاظی‌های آنها بسیار محکم و سرسختانه بوده است؛ آنچه آنها در عمل انجام می‌دهند بسیار متفاوت از اظهاراتی است که بیان می‌کنند.

هاوارد افزود که شرکت نفتی فرانسوی توتال در آستانه نهایی کردن معامله‌ای برای گسترش جدیدترین فاز نواحی گاز طبیعی شرکت پارس جنوبی ایران است. توتال از اظهار نظر درباره تحریم‌های احتمالی خودداری کرده است.

هاوارد گفت: اگر سارکوزی و کوشنر کاملا مخالف این امر باشند، می‌توانند به این شرکت فشار وارد کنند که این معامله را لغو کرده یا از آن کنار بکشد و این اقدامی است که تاکنون صورت نگرفته‌ است.

یا با مایید، یا علیه ما

خبرگزاری آلمان گزارش داد: به دنبال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران توسط آمریکا، معاون بوش هشدار داد که تداوم روابط تجاری شرکت‌های کشورهای دیگر با ایران می‌تواند در روابط این شرکت‌ها با آمریکا اختلال ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آلمان گزارش داد: دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. بی. سی گفت: از دیدگاه ما اگر شما بخواهید با ایران روابط تجاری داشته باشید، در روابط تجاری با آمریکا دچار مشکل خواهید شد.