خداحافظی پروازهای خارجی از فرودگاه مهرآباد

تمام پروازهای خارجی از امروز به فرودگاه امام (ره) منتقل شد. دنیای اقتصاد- تمام پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی از ساعت صفر امروز به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(‌ره) منتقل شدند. این انتقال پرواز قرار بود اردیبهشت ماه انجام شود، اما به دلیل تاخیر وزارت راه و ترابری در تجهیز و آماده‌سازی فرودگاه برای انتقال پروازها، این برنامه با حدود ۶ ماه تاخیر بالاخره امروز انجام شد.

غلامحسین باقریان، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی‌(ره) در این خصوص می‌گوید: تمام پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به جز سوریه، از ششم آبان به فرودگاه امام منتقل خواهد شد. پروازهای دمشق و بالعکس نیز از تاریخ ۲۱ آبان‌ماه به فرودگاه امام خمینی منتقل و پروازهای حج و داخلی نیز همچنان از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.

اما وضعیت پروازهای فرودگاه امام‌(ره) به گفته باقریان روزانه ۵۰ پرواز است که با انتقال این تعداد، پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی داخلی به ۱۱۰ پرواز در روز می‌رسد. باقریان می‌افزاید: در حال حاضر فرودگاه امام (ره)، روال معمولی خود را طی کرده و مشکلی در زمینه پروازها وجود ندارد.

البته او پیش‌بینی می‌کند با توجه به اینکه از روز ششم آبان فعالیت فرودگاه گسترده می‌شود، احتمال دارد مشکل یا اختلالی ایجاد شود.

او می‌افزاید: از روز هفتم آبان قطعا مشکلات ارائه خدمات در فرودگاه کاهش خواهد یافت.

پیش از این پروازهای به مقصد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای آسیایی به فرودگاه امام خمینی منتقل شده بود.

در‌حال‌حاضر این فرودگاه ۵۰ پرواز در روز دارد و با انتقال بقیه پروازهای خارجی، تعداد پروازهای روزانه این فرودگاه به ۱۱۰ پرواز خواهد رسید.

این فرودگاه در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران بین اتوبان تهران قم و ساوه قرار دارد و مشکل عمده فرودگاه دوری آن از شهر تهران و کمبود امکانات حمل و نقل است.

پیشنیه فرودگاه

طرح این فرودگاه بین‌المللی در سال ۱۳۴۶ به تصویب رسید و اجرای آن در سال ۱۳۵۳ آغاز شد و چهار شرکت آمریکایی و یک شرکت ایرانی بعد از برنده شدن در یک مناقصه بین‌المللی به تهیه طرح فرودگاه پرداختند.

پروژه فرودگاه که یک سال پیش از انقلاب اسلامی خاکبرداری آن آغاز شده بود، بعد از انقلاب متوقف شد.

بعد از جنگ ایران و عراق چند بار فعالیت ساخت و ساز آغاز شد و حتی چند شرکت خارجی با شرکت در مناقصه برنده ساخت آن شدند، اما آنها نیز به سرعت خود را از این طرح کنار کشیدند.

ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی سرانجام در سال ۱۳۷۴ به چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی سپرده شد.

فاز اول فرودگاه ظرفیت انتقال ۵/۴‌میلیون مسافر و ۱۲۰‌هزار تن بار در سال را دارد و ظرفیت آن تا ۵/۶ میلیون نفر قابل افزایش است.

برای ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ۲۶۰‌میلیارد تومان هزینه شده که ۶۰‌میلیون دلار آن ارزی بوده است.