۳۳‌میلیارد دلار وام کم‌بهره برای کشورهای فقیر

بانک جهانی تصمیم دارد در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ میلادی ۳۳‌میلیارد دلار وام کم بهره در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد. اجرای این برنامه، مشروط به آن است که کشورهای ثروتمند صنعتی به تعهدات خود عمل کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، «رابرت زولیک» که از ماه جولای امسال ریاست بانک جهانی را به عهده گرفته است، از ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای ثروتمند جهان خواست که به تعهداتی که در نشست‌های سران سپرده‌اند، عمل کنند.

علاوه بر وعده‌ای که رییس بانک جهانی در زمینه پرداخت وام‌های کم بهره به کشورهای در حال توسعه داد، کمیسیون توسعه بانک جهانی نیز، اعلام کرد که قصد دارد به صورت هدفمند برای کاهش زیان‌های ناشی از گرمای زمین، کشورهای در حال توسعه را مورد پشتیبانی قرار دهد.

کمیسیون توسعه اعلام کرد: «کشورهای در حال توسعه باید برای برخورد جدی با دلایل و آثار گرم شدن کره زمین یاری شوند».

پرداخت وام برای مقابله با گرم‌شدن زمین

پرداخت وام‌های کم‌بهره به کشورهای فقیر و کمک به آنها برای مقابله با عوارض گرمای زمین را رییس بانک جهانی در آغاز ماموریت به عنوان استراتژی خود اعلام کرد. این استراتژی در نشست اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز با استقبال روبه‌رو شد. نشست مذکور به منظور بررسی آثار جهانی بحران مستغلات آمریکا در واشنگتن برپا شد.

دعوت به همکاری برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیر قانونی

همزمان با نشست واشنگتن نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، در جریان سفر خود به مراکش کوشید موضوع مهم دیگری را که به مناسبات کشورهای فقیر آفریقا و اتحادیه اروپا مربوط می‌شود، در دستور کار قرار دهد.

سارکوزی، در مجلس مراکش خواستار همکاری کشورهای آفریقایی و اروپایی برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی شد. وی گفت که برای مقابله با زمینه‌های مهاجرت، اتحادیه اروپا باید بیشتر به توسعه آفریقا کمک کند.

مهاجرت‌های غیرقانونی شهروندان کشورهای فقیر آفریقا، در سال‌های اخیر، به یکی از دشواری‌های اتحادیه اروپا تبدیل شده است. آفریقایی‌ها از آنجا که چشم‌اندازی برای کار و تامین آینده خود ندارند، اغلب با قایق و کشتی راهی سواحل اسپانیا و ایتالیا می‌شوند و تا به حال هزاران نفر از آنان غرق شده‌اند.

رفتار کشورهای اروپایی با این مهاجران، بارها از سوی مدافعان حقوق بشر و حقوق پناهندگان مورد اعتراض قرار گرفته است. مهاجران آفریقایی، اغلب پس از رسیدن به سواحل اروپا، در اردوگاه‌های متوقف اسکان داده و پس از مدتی به کشورهای خودشان بازگردانده می‌شوند.

کمک به کشورهای فقیر، راه‌حل مبارزه با مهاجرت

سیاستمداران اروپایی، در زمینه نحوه برخورد با مهاجران غیرقانونی، دیدگاه‌های متناقضی دارند؛ اما در یک زمینه به نتیجه‌ای واحد رسیده‌اند. آنها معتقد شده‌اند که تنها از طریق کمک به کشورهای فقیر آفریقا در زمینه توسعه و ایجاد بازار کار، می‌توان از مهاجرت‌ها کاست.

رییس‌جمهوری فرانسه نیز، در مجلس مراکش از همین دیدگاه دفاع کرد. وی گفت: «لازم است که راه‌های برخورد با مهاجرت‌های غیرقانونی از طریق مشارکت کشورهای دو سوی اقیانوس آرام جست‌و‌جو شود.»

نیکولا سارکوزی پیش‌بینی کرد که نشست مشترک کشورهای آفریقایی و اروپایی می‌تواند در نیمه دوم سال ۲۰۰۸ هنگامی‌تشکیل شود که در آن زمان، فرانسه ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را به عهده خواهد داشت.

نخستین «کنفرانس مهاجرت» ژوییه سال ۲۰۰۶ در رباط برگزار شد. در آن کنفرانس، نمایندگان ۳۰ کشور اروپایی و ۲۷ کشور آفریقایی شرکت داشتند. نتیجه کنفرانس، اقدام مشترک برای مهار مهاجرت‌های غیرقانونی و افزایش کمک‌های عمرانی برای زادگاه مهاجران بود.