آمارهای اقتصادی دولت غیرواقعی است

دنیای اقتصاد- مهم‌ترین بازتاب جلسه مشترک شنبه شب دولت و مجلس در حاشیه جلسه پارلمان، اظهارات رضا نوروززاده عضو فراکسیون اقلیت مجلس بود که در هفتمین نشست مشترک دولت نهم و مجلس هفتم آمار و ارقام ارائه شده از سوی دولت در مورد شاخص‌های اقتصادی را به چالش کشیده و از دولت به دلیل ارائه آمار غلط و غیرکارشناسی انتقاد کرده است. براساس گزارش‌ها در این نشست مشترک ابتدا نمایندگان دولت، پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهوری، امیر منصوربرقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و محمد سعیدی‌کیا‌، وزیر مسکن صحبت کردند و پس از آن نوبت به نمایندگان مجلس رسید که محمدرضا باهنر نایب رییس اول مجلس و رییس فراکسیون اصولگرایان الیاس نادران از اعضای فراکسیون اصولگرایان، محمد میرمحمدی، رییس فراکسیون وفاق و کارآمدی، رضا نوروززاده عضو فراکسیون اقلیت و هاجر تحریری نیک‌صفت عضو فراکسیون زنان به بیان نقطه‌نظرات خود پرداختند.

در پایان این نشست مشترک نیز محمود احمدی‌نژاد و حدادعادل روسای دو قوه صحبت کردند. اما آنچه از نتیجه این نشست دو ساعته حاصل شد اظهارات رضا نوروززاده عضو فراکسیون اقلیت مجلس بود که تاثیر بسیاری بر فضای جلسه گذاشته است به نحوی که بسیاری از نمایندگان معتقد بودند با آمار و ارقامی که نوروززاده از شاخص‌های اقتصادی ارائه کرد سکوت معناداری در جلسه حاکم شد و جلسه تحت‌تاثیر قرار گرفت البته این تاثیر آن قدر بوده که به گفته داریوش قنبری، محمدرضا باهنر از نوروززاده به دلیل ارائه این آمار در نشست مشترک گله کرده و گفته بهتر بود این موضوع را در جلسه محدود و خصوصی با رییس‌جمهوری و کارشناسان مطرح می‌کردید و از سوی دیگر نایب‌رییس مجلس از مرکز پژوهش‌های مجلس خواسته است اطلاعات ارائه شده از سوی نوروززاده در رابطه با شاخص‌های اقتصادی را بررسی و گزارشی ارائه کند.

نوروززاده ارائه کامل متن اظهارات خود در این جلسه را به روزهای آینده موکول کرد و گفت از آنجا که نمایندگان درخواست‌هایی را برای در اختیار گرفتن این گزارش مطرح کرده‌اند این مطالب به همراه آمار و ارقام به صورت مکتوب منتشر خواهد شد. اما داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد مسائل مطرح شده در این جلسه گفت به طور مثال دولت میزان سرمایه‌گذاری در سال ۸۵ را ۸۰۰میلیون دلار اعلام کرد که نوروززاده با ارائه آماری اثبات کرد بیش از ۳۰میلیون دلار نبوده است. وی همچنین ادامه داد در حالی که دولت نهم معتقد است شاخص رشد اقتصادی در سال ۸۵ معادل ۲/۶درصد بوده، نوروز زاده گفت که این آمار بیش از ۳۰/۵ نبوده است.

قنبری در جمع‌بندی جلسه مشترک دولت و مجلس گفت: مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده در این جلسه این بود که آمارهای دولت با کارشناسان اقتصادی در تعارض است، البته قنبری گفت که در این جلسه رییس مجلس نیز از بی‌توجهی دولت به اجرای قانون و مصوبات مجلس گله کرده است.

نوروز زاده نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در مورد مطالب مطرح‌شده در این جلسه گفت من در جلسه سه‌شنبه به عنوان نماینده فراکسیون اقلیت، با استفاده از منابع در اختیار که شامل قانون بودجه، گزارشات سازمان برنامه و بانک مرکزی بود شاخص‌های اقتصادی را مطرح کردم. وی تاکید کرد: طبق نظرها با اینکه منابع مناسبی در سال ۸۵ در اختیار دولت بوده براساس شاخص اقتصادی از رشد اقتصادی خوبی برخوردار نبوده‌ایم.

نوروز زاده گفت: در این جلسه سعی شد شاخص‌های احتمالی ارائه‌شده از سری دولت به نقد گرفته شود.

اما به گفته ‌هادی‌حق‌شناس نماینده بندر انزلی نشست مشترک دولت و مجلس در حد یک دید و بازدید ساده و حرف‌های رییس مجلس و دولت تکراری بوده است.

وی گفت که در این جلسه رییس‌جمهوری گفته روند فعلی سهمیه‌بندی بنزین ادامه می‌یابد و بودجه به صورت متفاوتی ارائه خواهد شد. سعیدی‌کیا وزیر مسکن و شهرسازی نیز آماری را در مورد مشکلات بخش مسکن و زمین ۹۹ساله مطرح کرده است. برقعی معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور نیز گفته است لایحه بودجه سال ۸۷ تبصره ندارد و به صورت یک ماده واحده و ۱۲ جدول ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر قدرت‌ا... ایمانی عضو فراکسیون اصولگرایان به دنیای اقتصاد گفت: احمدی‌نژاد پاسخی به اظهارات و آمار ارائه‌شده از سوی نوروز ‌زاده نداده از کنار آن گذشت.