دنیای اقتصاد- کمتر از یک هفته پس از آن که رییس مجلس به خبرنگاران گفت شوراهای عالی مصوب مجلس ادغام نمی‌شوند، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت بار دیگر تاکید کرد که تصمیم دولت برای ادغام ۲۸ شورا و تبدیل آنها به ۴ شورا قطعی است. به رغم اظهارات حدادعادل مبنی بر منحل نشدن شوراهای مصوب مجلس

الهام: ادغام شوراها در ۴ شورای عالی قطعی است

سیدهادی حسینی چاوشی: دولت همچنان بر موضع خود در مورد ادغام شوراهای عالی پافشاری می‌کند و تصمیم ادغام ۲۸ شورا به ۴ شورای عالی را قانونی می‌داند.

کمتر از یک هفته پس از آن که رییس مجلس به خبرنگاران گفت شوراهای عالی مصوب مجلس ادغام نمی‌شوند، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت بار دیگر تاکید کرد که تصمیم دولت برای ادغام ۲۸ شورا و تبدیل آنها به ۴ شورا جدی است. این در حالی است که تعداد شوراهای عالی مصوب مجلس، بسیار بیشتر از ۴ شورای مدنظر دولت است و ساختار و شرح وظایف آنها نیز با شوراهای جدیدی که دولت بنا دارد تشکیل دهد به کلی متفاوت است. الهام در نشست خبری دیروز خود در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: تصمیم دولت برای ادغام شوراهای عالی براساس اختیارات قانونی اتخاذ شده است. چرا که به موجب قانون، اختیارات شورای عالی اداری (واحد تصویب کننده ادغام شوراها) شامل گستره وسیعی از نقش‌ها در مورد شوراها و سازمان‌های دولتی است و تقریبا همه بخش‌ها را در بر می‌گیرد.

سخنگوی دولت نهم که به تازگی مواضع تندی نسبت به دولت‌های قبلی گرفته است این بار هم به طور تلویحی نسبت به مجلس موضع‌گیری کرد و گفت: نظر دولت نسبت به ادغام شوراها همان چارچوب ۴ شورایی است که قبلا هم گفته شده است. البته اگر مجلس در این باره نظری داشته باشد از طریق معاونت حقوقی و پارلمانی رییس جمهوری قابل پیگیری است.

الهام بار دیگر تاکید کرد: دولت اقدام خود را قانونی می‌داند و بنابراین روند ادغام شوراها را به همان شیوه پیش گفته ادامه می‌دهد. وزیر دادگستری درباره طرح جدید سوئیس در مورد مساله هسته‌ای ایران که غلامعلی حدادعادل در بازگشت از سفر سوئیس از آن سخن گفته بود، اظهار کرد: همان طور که رییس جمهوری گفته است مساله هسته‌ای از نظر ما تمام شده است و در‌حال‌حاضر ایران از نظر هسته‌ای بسیار جلوتر از طرح سوئیس و امثال آن است.

وی اضافه کرد: طرح جدیدی از سوی رییس مجلس به دستگاه دیپلماسی ارائه نشده است، هر چند که مذاکرات دیپلماتیک معمول در سفر حدادعادل به سوئیس صورت گرفته است.به گفته الهام افق هسته‌ای ایران امروز از نظر سیاسی و حقوقی بسیار جلوتر از طرح‌هایی مثل البرادعی و طرح سوئیس است و بهتر است «در آیینه خودروی هسته‌ای به عقب نگاه نکنیم.» خبرنگاران از الهام راجع به سخنرانی اخیر جورج بوش درباره احتمال آغاز جنگ جهانی سوم در صورت متوقف نشدن برنامه هسته‌ای ایران سوال کردند. الهام در پاسخ به این سوال، «پیغام» و «حرف» آمریکایی‌ها را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: آمریکایی‌ها یک جور «حرف» می‌زنند و یک‌جور دیگر «پیغام» می‌دهند و گویی حرف و پیغام آنها با هم متفاوت است، اما حرف‌هایی که از روی عصبانیت و بدون تفکر زده می‌شود، اثری در تنظیم سیاست‌های جهانی ندارد.سخنگوی دولت، اظهارات جورج بوش را غیرجدی برشمرد و افزود: این سخنان از روی عصبانیت و به خاطر انفعال آنها در مقابل موفقیت‌های ایران گفته شده و نمی‌توان این حرف‌ها را جدی تلقی کرد. اینها تنها نوعی تبلیغات است. چرا که آمریکا امروز قادر به برهم زدن موازنه امنیت و ثبات درجهان نیست و ما هم این حرف‌ها را جدی نمی‌گیریم.

وی در مورد اختلاف بیان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و رییس‌جمهوری درباره «پیام پوتین» در سفر به تهران گفت: پوتین پیام هسته‌ای خاصی نیاورده بود و در مورد همه مسائل مهم دو جانبه و جهانی با مسوولان ایرانی مذاکره کرد. آقای لاریجانی هم نگفت که پوتین پیام هسته‌ای آورده است و این اشتباه برداشت رسانه‌ها از سخنان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود.

الهام در حالی اختلاف سخنان لاریجانی و احمدی‌نژاد را اشتباه رسانه‌ای می‌خواند، که خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از لاریجانی نوشته بود که پوتین در سفر به تهران حامل پیشنهاد هسته‌ای «خاصی» برای ایران بود. خبرنگار دیگری از الهام که همزمان با سمت‌های دولتی‌اش عضو شورای نگهبان نیز هست، راجع به تصویب طرح استفساریه عرضه بنزین آزاد در کمیسیون‌های برنامه و بودجه و انرژی مجلس پرسید و موضع دولت در این زمینه را جویا شد. سخنگوی دولت در پاسخ بار دیگر بر عرضه نشدن بنزین مازاد بر سهمیه تاکید کرد و گفت: دولت معتقد است عرضه بنزین آزاد بر خلاف مصالح مردم است و آن را کار درستی نمی‌دانیم.

وی افزود: موضع دولت در زمینه بنزین آزاد تغییری نکرده است و هر گاه طرح نمایندگان مجلس درباره عرضه بنزین مازاد بر سهمیه‌ برای کسب نظر دولت به هیات وزیران بیاید، مخالفت خود را با آن اعلام می‌کنیم.

الهام درباره شیوه تامین کمبود ۵/۱میلیارد دلاری بودجه واردات بنزین و ۸۳۰میلیون دلاری بودجه واردات گازوییل در سال‌جاری نیز گفت: دولت امسال لایحه متمم بودجه به مجلس ارائه نخواهد کرد. اگر لازم باشد، تنها اصلاحیه بودجه را به مجلس می‌فرستیم، چرا که معتقدیم باید هزینه‌های امسال کشور را با همین بودجه موجود و تصویب شده تامین کنیم. سخنگوی دولت البته نگفت که جابه‌جایی اعتبارات بودجه برای تامین کسری ۳/۲میلیارد دلاری یارانه سوخت چگونه انجام می‌گیرد و این رقم درشت از کجا تامین خواهد شد، اما اضافه کرد که دولت با توجه به «تجربه‌های جدیدی» که طی دو سال گذشته کسب کرده است، لایحه بودجه سال ۸۷ را به شکل جدید به مجلس ارائه می‌کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان معرفی وزرای پیشنهادی نفت و صنایع به مجلس، بدون اشاره به زمان مشخصی گفت: تا قبل از پایان مهلت قانونی سه ماهه، این کار انجام می‌شود.