دنیای اقتصاد- به گفته علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، ولادیمیر پوتین در سفر به تهران پیشنهاد خاصی را داشت که در حال بررسی است و بعدا اعلام می‌شود. وی در پاسخ به اصرار یک خبرنگار که از ماهیت پیشنهاد پوتین سوال کرد، گفت: این پیشنهاد در مورد مسائل هسته‌ای است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در سفر به تهران دیدگاه خاصی را برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

علی لاریجانی در حاشیه سخنرانی خود در همایش سراسری روحانیون در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی‌بر اینکه آیا پوتین پیام خاصی برای تهران داشت که مقام معظم رهبری فرمودند درباره سخنان و پیشنهاد شما تامل خواهیم کرد، گفت: بله آقای پوتین دیدگاه خاصی داشت که در حال بررسی آن هستیم.

خبرنگار ایرنا سوال کرد: آیا این پیام در مورد مساله هسته‌ای بود؟ لاریجانی گفت: بله مساله هسته‌ای نیز بخشی از آن بود.

لاریجانی در برابر اصرار خبرنگاران که از او می‌خواستند تا محورها و محتوای پیام پوتین را اعلام کند، گفت: به موقع آن را اعلام خواهیم کرد.

خبرگزاری فارس نیز اینگونه گزارش داد که دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه پوتین در دیدار با رهبر معظم انقلاب دیدگاه و نظر خاصی را مطرح کرده است، اعلام جزئیات آن را به بعد موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس دبیر شورای عالی امنیت ملی با تایید این موضوع که رییس‌جمهوری روسیه در دیدار با رهبر انقلاب نظر و دیدگاه خاصی را مطرح کرده، از اعلام جزئیات آن خودداری کرد و گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در این دیدگاه موضوعات هسته‌ای بود که فعلا در حال بررسی آن هستیم.

وی همچنین از دیدار سه‌شنبه هفته آینده خود با سولانا خبر داد که به احتمال زیاد در رم انجام می‌گیرد.

لاریجانی با اشاره به مذاکرات بسیار خوبی که با پوتین صورت گرفت، اظهار کرد: نیروگاه اتمی بوشهر طی فرمولی که کارشناسان دو کشور اصل آن را به پایان رسانده و تنها کارهای اداری آن باقی مانده تکمیل خواهد شد، و زمان زیادی تا اتمام آن نمانده است.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داد: لاریجانی در مورد «پیشنهاد» پوتین که رهبر معظم انقلاب آن را قابل تامل دانستند، گفت: ایشان یک پیشنهاد خاص داشت که در حال بررسی است و بعدا اعلام می‌شود. وی در پاسخ به اصرار یک خبرنگار که از ماهیت پیشنهاد پوتین سوال کرد، گفت: این پیشنهاد در مورد مسائل هسته‌ای بود.

دبیرشورای عالی امنیت ملی، همچنین در جمع روحانیون عقیدتی- سیاسی ارتش، سیاست آمریکا را در قبال ایران، دیپلماسی وحشی خواند و تاکید کرد که ایران باید با تثبیت قدرت اقتصادی و علم و فناوری و تعمیق خصوصیت الهام‌بخشی انقلاب اسلامی وزن استراتژیک خود را افزایش دهد.

لاریجانی ضمن توصیف ارتش جمهوری اسلامی به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم ملی گفت: ارتش ایران فن نظامی گری و روحیه جهادی و تفکر را با هم ممزوج کرده است.

لاریجانی یکی از مشکلات عمده آمریکایی‌ها را در عراق وجود یک نیروی نظامی بدون فکر و مزدور توصیف کرد و گفت: ارتش مزدور نمی‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در جنگ نامتقارن ابتکار عمل در دست نیروهایی است که دو عامل تفکر جهادی و فن نظامی را داشته باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به راهبرد آمریکایی برای ایجاد مانع در جهت ائتلاف‌های منطقه‌ای گفت: آنها چون می‌خواهند تفرقه حاکم باشد و همیشه کشورهای منطقه به آمریکا نیازمند باشند، ائتلاف‌های منطقه‌ای را هم بر نمی‌تابند.

لاریجانی در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران گفت: نومحافظه‌کاران در مورد ایران سیاست تغییر رژیم را در دستور کار دارند و با نوعی دیپلماسی وحشی مقابل ایران صف آرایی کرده‌اند. ما باید در مقابل دیپلماسی وحشی وزن استراتژیک خودمان را زیاد کنیم.

لاریجانی با اشاره به تحلیل‌های نظامی دشمن درباره کشورمان اظهار کرد: بسیاری از حرف‌هایی که می زنند رجز و گزافه است، اما نیروهای مسلح ما باید با چشم باز آنها را رصد کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار بهره گیری کامل از موقعیت ژئوپلتیک کشورمان شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران با پایمردی از مرحله تعلیق عبور کرد.

لاریجانی در پاسخ به درخواست روحانیون حاضر در مراسم که از وی خواستند در مورد سفر پوتین به ایران توضیح دهد گفت: اجلاس خزر سرآغاز یک نظم امنیتی و نظام همکاری اقتصادی بود و بحث‌های خوبی در آن انجام شد، البته هنوز رژیم حقوقی مشخص نشده ولی همین هم گام خوبی است.

رهبرمعظم انقلاب در دیدار پوتین با ایشان:

درباره پیشنهاد شما تأمل خواهیم کرد

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه‌شنبه شب در دیدار رییس‌جمهور روسیه، ظرفیتهای متنوع و مختلف دو کشور را زمینه مساعدی برای گسترش روابط خواندند و با اشاره به تاکید پوتین درباره عزم جدی مسکو برای گسترش نامحدود و همه جانبه روابط با تهران افزودند: ما نیز از گسترش مناسبات استقبال می‌کنیم و آن را به نفع دو کشور و دو ملت می‌دانیم.

ایشان، با ابراز نارضایتی از مناسبات اقتصادی فعلی دو کشور، گسترش این مناسبات را تامین‌کننده منافع دو کشور دانستند و خاطرنشان کردند: همانگونه که وجود ایران مستقل به نفع روسیه است، وجود روسیه مقتدر هم به نفع ایران است.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای عظمت و قدرت درونی هر ملت را، اقتدار واقعی آن کشور خواندند و تاکید کردند: ملت ایران و جمهوری اسلامی، منطقِ پایداری در دفاع از منافع ملی را برگزیده است چرا که یقین دارد زیاده‌خواهی دشمنان این ملت، هیچ حد و پایانی ندارد و به همین علت، ملت و دولت ایران با پرهیز از ماجراجویی یا بهانه دادن به دست دشمن، همچنان براساس این منطق هوشیارانه و مقتدرانه، عمل خواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به میهمان نوازی ملت ایران افزودند: تصویر ملت روسیه در ذهن ما، تصویر روشن و خوبی است و این به علت مقاومت‌ها و تدابیری است که ملت روسیه در مقاطع مختلف از خود نشان داده است.

ایشان با اشاره به زیاده‌خواهی‌های بی حد و حصر و بهانه‌جویی‌های آمریکا افزودند: آمریکایی‌ها با هر کشور و دولتی که در برابر منافع نامشروع آنها بایستد و به طور مستقل عمل کند مخالفند، اما ملتها را نمی توان با این گونه زیاده‌خواهی شکست داد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استمرار تهدیدات آمریکا در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند: آمریکا از هیچ کاری برای ضربه زدن به ملت ایران دریغ نکرده است، اما ماجراجویی‌هایش نتیجه عکس داده است و این ناکامی‌ها در مقابل چشمان آنان قرار دارد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به آمادگی ایران برای اعتمادسازی کامل افزودند: همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کار معقول و درستی است که ادامه خواهد یافت و ما مصمم هستیم که نیاز کشور خود به انرژی هسته‌ای را تامین کنیم و به همین علت مساله غنی‌سازی را جدی می‌گیریم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایده تشکیل اوپک گازی و مذاکرات خوبی که رییس‌جمهور روسیه در ایران داشته است ابراز امیدواری کردند: نتایج این مذاکرات در آینده روشنِ روابط دو کشور، مفید و مؤثر باشد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در پایان سخنانشان خطاب به آقای پوتین گفتند: درباره سخنان و پیشنهاد شما تامل خواهیم کرد.

در این دیدار که محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز حضور داشت، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه مذاکرات همه جانبه خود با رییس‌جمهور ایران را جدی و بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: در مذاکرات فشرده تهران در خصوص تحول در سطح روابط دوجانبه به منظور ارتقای جدی، همه جانبه و نامحدود همکاری‌ها و گسترش آن در ابعاد مختلف به ویژه در بخشهای انرژی، حمل‌ونقل و هوا - فضا بحث شد و به دورنمای بسیار روشن از روابط دو کشور دست یافتیم.

رییس‌جمهور روسیه تصریح کرد: منافع ملت روسیه در وجود یک ایران قوی و مؤثر در عرصه بین‌المللی نهفته است و مسکو در خصوص همکاری‌های خود با تهران هیچ محدودیتی قائل نیست و در حال و آینده بدون هیچ تردیدی در این مسیر حرکت خواهد کرد.

وی همچنین افزود: روسیه برای موضع ایران در خصوص مساله هسته‌ای احترام قائل است و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق ایران می‌داند ضمن آنکه با هرگونه تحمیل بر ضد ایران مخالف است.

پوتین با استقبال از همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مسکو از این ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند.

هشیاری در برابر صهیونیسم

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه‌شنبه نیز در دیدار الهام علی‌اف رییس‌جمهور آذربایجان و هیات همراه با اشاره به فرهنگ، تاریخ و دین مشترک دو کشور ایران و آذربایجان تاکید کردند: روند روابط دو کشور تاکنون خوب بوده است، اما همکاری‌ها باید بیش از سطح کنونی تعمیق و گسترش یابد.

ایشان همکاری‌های نفت و گاز ایران و آذربایجان را از جمله زمینه‌های همکاری دانستند و با اشاره به نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر و نتایج خوب آن افزودند: هر اندازه که همکاری‌های کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه همکاری‌های اقتصادی آنها گسترش یابد، به نفع پنج کشور ساحلی خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مخالفت قدرتهای فرامنطقه‌ای و صهیونیست‌ها با روابط صمیمی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان خاطرنشان کردند: باید مراقب این تحریک‌ها بود که البته اراده سیاسی دولت آذربایجان حاکی از استحکام و ثبات مواضع این کشور در مقابل مخالفان روابط خوب و مصالح دو کشور است.

همکاری در زمینه نفت و گاز

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در دیدار قربانقلی بردی محمداف، رییس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به تاریخ و جغرافیای مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان، همکاری کشورهای همسایه را عامل قدرت بیشتر این کشورها برشمردند و خاطرنشان کردند: زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان بیش از پیش است که از جمله آنها همکاری در بخش گاز و همکاری‌های اقتصادی است.

ایشان تاکید کردند: همکاری پنج کشور حاشیه دریای خزر، می تواند این منطقه را به منطقه‌ای فعال و پر سود برای همه این کشورها تبدیل کند.

در نظر گرفتن منافع جهان اسلام

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر دوشنبه نیز در دیدار نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان و هیات همراه، روابط ایران و قزاقستان را خوب و دارای قابلیت‌های فراوان برای گسترش بیشتر دانستند و اظهار امیدواری کردند: با عملی شدن توافق‌های سازنده و مفیدی که در تهران انجام گرفته است روابط دو کشور بیش از پیش ارتقا یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه اتحاد کشورهای دارای جهات مشترک، راز اقتدار آنها است، افزودند: قزاقستان سرزمین بزرگ و دارای منابع گوناگون است که از لحاظ فرهنگ و دین زمینه‌های مشترک فراوانی با ایران دارد بنابراین همکاری دو کشور به نفع دو طرف خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران از گسترش روابط استقبال می‌کند.ایشان خاطرنشان کردند: بدیهی است که برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا مخالف این گسترش روابط باشند ولی جمهوری اسلامی ایران در همکاری با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه، منافع خود، دنیای اسلام و ملت‌های منطقه را در نظر می‌گیرد.

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نشست کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران را زمینه مناسبی برای تعمیق روابط کشورهای منطقه دانستند و تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران اکنون در موقعیت مناسب و خوبی قرار دارد و با وجود فشارهای برخی قدرت‌ها، در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.