گشایش کنگره حزب کمونیست چین

نمایندگان کنگره در حال خواندن اسناد کنگره بر روی سایت اینترنتی حزب کمونیست بودند که هو جینتائو، دبیرکل حزب کمونیست و رییس‌جمهور چین، روز دوشنبه (۱۵ اکتبر) در پکن کنگره کمونیست‌های این کشور را افتتاح کرد. این کنگره که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، خط ‌مشی پرجمعیت‌ترین کشور جهان را تعیین می‌کند. هفدهمین کنگره حزب کمونیست چین با مراسم ویژه خود آغاز شد. ارکستر نظامی زیر ستاره سرخ در سالن بزرگ خلق چین که درست در میدان صلح آسمانی واقع شده است، کرد نواخت و تنگ‌ترین حلقه تیم رهبری حزب کمونیست، در حالی که هو جینتائو پیشاپیش آنان در حرکت بود، به صف وارد سالن شدند. در پشت سر هو جینتائو و البته با فاصله زیاد، جیانگ زمین رییس‌جمهوری پیشین چین حرکت می‌کرد.

هو جینتائو زیر علامت بزرگ داس و چکش و در مقابل بیش از ۲۰۰۰ نماینده گزارش خود را ارائه کرد و گفت: «قاطعانه ثابت شد که اصلاحات و گشایش، گزینش تعیین‌کننده‌ای برای سرنوشت چین امروز هستند. این تنها راه تکامل سوسیالیسم نوع چینی است. تنها سوسیالیسم می‌تواند چین را نجات دهد و تنها با اصلاحات و گشایش، چین، سوسیالیسم و مارکسیسم می‌توانند خود را تکامل بخشند».

هو جینتائو افزود که بازگشتی وجود ندارد. مخاطب سخنان او ظاهرا منتقدان درونی حزب کمونیست چین هستند که در آستانه برگزاری کنگره در نامه‌ای نسبت به خطرات سرمایه‌داری هشدار داده بودند. مقامات چین راه دستیابی به این نامه را که در اینترنت منتشر شده بود، مسدود کرده‌اند.

هو جینتائو در سخنان خود همزمان خواستار توازن در تکامل اقتصادی شد و گفت: «از منظر ذخایر مواد خام و محیط زیست، هزینه‌ای که برای رشد اقتصادی پرداخت شد، بالا بود.

همچنین هنوز توازنی میان رشد شهر و روستا وجود ندارد».

هو اعلام کرد که تلاش‌های بیشتری برای حفظ محیط زیست انجام خواهد شد. وی در عین حال اشاره کرد که تکامل اقتصادی کماکان به عنوان مساله‌ای کانونی مورد توجه قرار خواهد داشت. به گفته هو، چین این هدف را دنبال می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ رفاه متواضعانه‌ای را برای همه شهروندان خود ایجاد کند.

ناظران معتقدند که سخنرانی هو جینتائو نکات تازه زیادی در برنداشت؛ اما وی می‌خواهد در کنگره‌ای که قرار است برای آخرین بار او را در مقامش تثبیت کند، تندیسی از خود برجای گذارد. ایده‌های او درباره جامعه‌ا‌ی موزون و یک طرح توسعه علمی، باید در برنامه حزب گنجانده شود.

در این کنگره، همزمان تعیین خط مشی برای نسل آینده رهبری نیز مطرح است که پنج سال دیگر عنان امور را در چهارمین قدرت اقتصادی بزرگ جهان در اختیار خواهد گرفت.

گمانه‌زنی‌هایی در مورد جاگیری‌های جدید در نهاد پرقدرت کمیسیون دائمی دفتر سیاسی در جریان است. قرار است سیاستمداران جوان‌تری وارد این نهاد نه نفره شوند. «لی کگیانگ» دبیر حزبی یکی از ایالت‌های شمال شرقی چین که از نزدیکان هو جینتائو نیز به شمار می‌رود شانس زیادی در این زمینه دارد. «جین پینگ» رییس کمیته حزبی شانگهای نیز این امیدواری را دارد.

در کنگره حزب کمونیست چین، چشم‌اندازی برای اصلاحات دموکراتیک مطابق الگوی غربی وجود ندارد. یک سخنگو در آستانه برگزاری این کنگره اعلام کرد که چین هرگز سیستم سیاسی غرب را کپی نخواهد کرد.