رییس‌جمهوری اسلامی ایران سخنرانی خود در افتتاحیه دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر را با پیام صلح و دوستی در حاشیه این دریا آغاز کرد.

محمود احمدی‌نژاد گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر با اتکا به سابقه تمدنی از طریق دریای خزر با هم گره خورده‌اند و این همبستگی به پاکی و عمق این دریا بستگی دارد. رییس‌جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: توسعه همکاری‌های کشورهای ساحلی دریای خزر به نفت صلح و امنیت منطقه است. وی ابزار امیدواری کرد اجلاس تهران موجب تعمیق روابط دوستانه و افزایش همه جانبه همکاری‌های کشورهای ساحلی خزر شود. احمدی‌نژاد تاکید کرد: دولت‌های ساحلی دریای خزر در فاصله دو اجلاس خزر به سمت همگرایی و تجانس در سیاست‌ها پیش رفته‌اند. وی افزود: این همبستگی با پاکی و وسعت عمق این دریای بی‌نظیر از جلوه‌های ثبات، صلح و امنیت و حیات این کشورهاست.

وی تاکید کرد: در فاصله دو اجلاس دریای خزر، تفاهم و اشتراک نظر بین کشورهای ساحلی روز به روز بیشتر شده است.

رییس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه ملت‌های ساحلی، صاحبان واقعی دریای خزر هستند، افزود: در طول این سال‌ها، ملت‌های این منطقه منتظر به ثمر نشستن گفت‌وگوهای جاری بین دولت‌های خود در خصوص وضعیت حقوقی بزرگترین دریاچه جهان هستند. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر با فرهنگ، تمدن و علایق مشترک از طریق دریای زلال به هم گره خورده‌اند، گفت: این دریا همواره منشاء و منبع حیات در منطقه بوده است.

رییس‌جمهوری ایران افزود: مذاکرات درباره رژیم حقوقی دریای خزر بصورت کاملا جدی و تخصصی در حال پیگیری است و جو عمومی حاکم بر آن، جو تفاهم و همکاری است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: در این مذاکرات در بسیاری موارد، توافق نهایی حاصل شده و در عین حال، برخی از ابعاد مهم حقوقی و تکالیف کشورهای ساحلی در قبال دریای خزر در دست مذاکره است.