دنیای اقتصاد - پس از سخنرانی افتتاحیه محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان در اجلاس سران پنج کشور حاشیه دریای خزر هر یک از روسای دیگر کشورهای این منطقه طی ۱۰ دقیقه به ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه پیشنهاد کرد تا یک کانال آبی میان دریای خزر و دریای سیاه ساخته شود. پوتین تاکید کرد: بدین طریق می‌توان قدرت بالقوه‌ای برای ترانزیت فراهم کرد که به کشورهای ساحلی خزر امکانات افزون‌تری خواهد داد.

پیشنهاد پوتین بر این اساس استوار بود که با ساختن کانال آبی میان دریای خزر و دریای سیاه کریدور ترانزیت شمال - جنوب تقویت شود.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان نیز پیشنهاد کرد که اجلاس سران و وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر به صورت مرتب و زمان‌بندی شده برگزار شود. وی همچنین پیشنهاد کرد ساختاری با اهداف اقتصادی با هدف تسهیل و تقویت همکاری‌های تجاری - اقتصادی بین کشورهای ساحلی تعریف شود. وی تاکید کرد: قرار گرفتن دریای خزر در مسیر کریدور مهم ترانزیتی شمال - جنوب بستر مناسبی برای همکار‌ی‌ها است. نور سلطان نظر بایف، رییس جمهوری قزاقستان ضمن استقبال از پیشنهاد محمود احمدی نژاد رییس جمهوری کشورمان در زمینه استمرار منظم اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر، پیشنهاد کرد این کشورها مسائل و مشکلات خود را با همکاری و تعامل یکدیگر حل و فصل کنند.

الهام علی‌اف، رییس جمهوری آذربایجان پیشنهاد مشخصی نداشت اما بر توافقات سه جانبه باکو و آستانه و مسکو تاکید کرد و گفت: مسائل مربوط به تعیین رژیم حقوقی دریای خزر همواره قابل توجه ما بود و قرارداد تقسیم بستر دریای خزر که بین جمهوری آذربایجان، جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه امضا شده اهمیت زیادی برای ما دارد. وی افزود: بنیان و اساس این موافقت‌نامه‌ها مبتنی بر رسیدن به توافق کلی است و این موافقت‌نامه‌ها جزو لاینفک و مهم رژیم حقوقی دریای خزر را تشکیل داده است. قربان‌قلی بردی محمد‌اف، رییس جمهوری ترکمنستان نیز از کشورهای حاشیه خزر دعوت کرد تا برای حل مسائل انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

وی همچنین از اقدامات یکجانبه از سوی دیگر کشورهای ساحلی به ویژه اکتشافات نفتی در مناطق مورد مناقشه گلایه کرد.