نشست پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان درباره مساله هسته‌ای ایران به علت خشم چین از سفر دالایی لاما به آمریکا و در پی آن لغو حضورش در نشست برلین، به تعویق افتاد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: نشست مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه درباره ایران که قرار بود چهارشنبه هفته جاری در برلین برگزار شود، به هفته آینده موکول شد. وی با بیان اینکه پکن این تاخیر را در اعتراض به تصمیم نمایندگان مجلس آمریکا برای اعطای مدال طلای کنگره به دالایی لاما در روز چهارشنبه خواستار شده است، افزود: فکر می‌کنم آنها از حضور برخی رهبران معنوی نارضایتی داشتند.

بر اساس این گزارش قرار است در مراسم اعطای این نشان به دالایی لاما، جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا نیز حضور داشته باشد.

مقام یادشده که از افشای نامش خودداری کرد گفت: چینی‌ها در حال حاضر فقط تصمیم گرفته‌اند که چهارشنبه نباید تاریخ برگزاری این نشست باشد.

یک مقام دیپلماتیک در برلین نیز گفت: این نشست به علت مشکل برنامه‌ریزی یکی از هیات‌های به تعویق افتاده است.

وی افزود: تلاش‌ها برای تعیین تاریخ جدیدی برای این نشست در حال انجام است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک سخنگوی سفارت چین در واشنگتن نیز گزارش داد که وی از اظهارنظر در این باره خودداری می‌کند؛ اما چین پیش‌تر به گرامی‌داشت رهبری که آن را یک جدایی‌طلب در نظر می‌گیرد اعتراض کرده بود.

از سوی دیگر، خبر می‌رسد کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نتوانستند در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با هدف متقاعد کردن تهران به توقف برنامه هسته‌ای‌اش به توافق برسند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد: تلاش برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه برای متقاعد کردن ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خارج از چارچوب سازمان ملل روز دوشنبه شکست خورده و از حمایت گسترده‌ای برخوردار نشد.

با این حال کوشنر پس از پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی گفت: در صورتی‌که شورای امنیت سازمان ملل نتواند قبل از پایان سال میلادی جاری اقدامات جدیدی را علیه ایران ترتیب دهد، فرانسه ممکن است به تنهایی اقدامات تنبیهی بیشتری را علیه تهران اتخاذ کند.

وزیر خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری گفت: در این صورت می‌توانیم تحریم‌های ملی و جداگانه‌ای را علیه ایران اتخاذ کنیم.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که این اتحادیه پس از زمان تعیین‌شده (ماه نوامبر) درباره اقدامات بیشتری که ممکن است اتخاذ کند تصمیم‌گیری خواهد کرد.

خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با تاکید بر اختلاف نظراتی که در زمینه چگونگی متوقف کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دستور ابلاغ‌شده به من از جانب سازمان ملل این است که به کار بر احتمال تحریم‌های بیشتر ادامه دهم. در حال حاضر به تحریم‌ها فکر نمی‌کنیم.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا به ایران هشدار دادند که اگر نتواند همکاری کند با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد. تحریم‌های اقتصادی و سیاسی جدید می‌تواند شامل ممنوعیت سرمایه‌گذاری یا قطع ضمانت‌های اعتباری صادرات باشد. این رویکرد مورد حمایت کوشنر قرار دارد که هفته گذشته از همتاهای خود در اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های جدید را (علیه ایران) در نظر بگیرند.