حداد عادل: شوراهای مصوب مجلس ادغام نمی‌شوند

دنیای اقتصاد- به گفته معاون پارلمانی دستگاه متولی تدوین بودجه ۸۷ که هم اکنون معاونت راهبردی ریاست جمهوری است، بودجه ۸۷ دارای هیچ تبصره‌ای نخواهد بود و فقط دارای یک ماده واحده به همراه چند جدول و بسیار مختصر و مفید خواهد بود. بودجه ۸۷ متفاوت از سال‌های گذشته تقدیم مجلس می‌شود

زهرا واعظ: معاون پارلمانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری اعلام کرد لایحه بودجه ۸۷ دارای یک ماده واحده و بدون تبصره خواهد بود و تبصره‌هایی که ماهیت بودجه‌ای ندارد و نیاز به قانون دائمی دارند، هفته آینده طی یک لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: در این موضوع ۳۷تبصره از سال ۸۶ آورده شده و تنها ۳ تبصره جدید به آن افزوده شده است. به گفته حسینی، شان مجلس این است که هدف‌های کلی بودجه را مورد نظارت قرار دهد؛ کارهای اجرایی و جزیی بر عهده دولت است، این نوع بودجه‌نویسی مانع نظارت نمایندگان نخواهد بود.

پیش از این برقعی، معاون رییس‌جمهوری نیز اعلام کرده بود که دولت در تلاش است تبصره‌های بودجه را که وقت زیادی از مجلس به هنگام بررسی بودجه می‌گیرد و تنها موردی است که توسط کمیسیون‌ها و صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گیرد به شکل قانون دائمی، قبل از ارائه لایحه تقدیم مجلس کند. به این ترتیب بخش عمده کار که رسیدگی به تبصره در زمان رسیدگی به بودجه است کاهش پیدا خواهد کرد و حجم بودجه محدود به یک سری جداول خواهد شد که تصویر اعداد و ارقام بودجه را ارائه می‌دهند. به گفته وی، سال‌های گذشته نیز بخشی از بودجه به صورت خلاصه درمی‌آمد. اما اینکه بودجه از یک مجموعه بزرگ با پیوست‌های متعدد تبدیل به یک مجموعه جامع شوند، انجام نشده بود.

از سوی دیگر، شیوه بودجه‌نویسی جدید دولت و نیز ارائه تبصره ماقبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس انتقاد بسیاری از نمایندگان را برانگیخته است. به گونه‌ای که یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شیوه جدید را صددرصد خلاف قانون دانسته است. هادی حق‌شناس تنظیم بودجه با ارقام کلی و مختار کردن دستگاه‌های دولتی در مورد هزینه کرد بودجه‌های تخصیص یافته را خلاف قانون دانسته و گفته که مجلس در این کار خلاف، شریک جرم دولت نمی‌شود. وی تصریح کرد لایحه بودجه در قالب ردیف، فصل، امور و برنامه توسط دولت تهیه و به مجلس ارائه می‌شود و مجلس نیز بر اساس همین محورها به تصویب قانون بودجه اقدام می‌کند. از آنجا که هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۲۴ اسفند ۸۶ برگزار می‌شود. دولت ملزم شده لایحه بودجه سال ۸۷ را تا پایان آذر ماه زودتر از موعد مقرر به مجلس ارائه کند تا بررسی دقیق آن تا زمان آغاز فعالیت‌های انتخاباتی مجلس صورت پذیرد. بنابراین دولت مصمم است به وعده داده شده عمل کند و هر گونه تاخیر در ارائه لایحه بودجه را تکذیب کرده است.