شهر ویسبادن آلمان چندروز پیش محل برگزاری «گفتمان پترزبورگ» میان آلمان و روسیه بود. این دیالوگ با هدف تقویت مناسبات جوامع مدنی دو کشور برگزار می‌شود. همزمان، مرکل و پوتین درباره مسائل بین‌المللی مذاکره می‌کنند. اجلاس سالانه روسیه و آلمان که به «دیالوگ پترزبورگ» معروف شده است، در سال ۲۰۰۱ و به ابتکار ولادیمیر پوتین و گرهارد شرودر، صدراعظم وقت آلمان شکل گرفت و هدف از آن تقویت مناسبات جوامع مدنی دو کشور اعلام شده است. مدیران این دور از مذاکرات میخاییل گورباچف، رییس‌جمهوری شوروی سابق و لوتا دمزیر، از سیاستمدارن سرشناس آلمان شرقی در دوره پس از سقوط دیوار برلین هستند.

در بحث‌های این بار «گفتمان‌پترزبورگ» ولادیمیر پوتین و آنگلامرکل، رهبران روسیه و آلمان، ۷۰ وزیر، مقام‌ عالی‌رتبه، دیپلمات، مدیر فرهنگی و روزنامه‌نگار نیز از هر دو کشور حضور داشتند.

رهبران آلمان و روسیه از روز یکشنبه به بحث‌های ویسبادن پیوستند.

مذاکرات همزمان رهبران

به موازات بحث‌های «گفتمان پترزبورگ»، سران روسیه و آلمان مذاکرات جداگانه‌ای را در زمینه مسائل دوجانبه و بین‌المللی انجام دادند.

در این مذاکرات پوتین و مرکل، رهبران دو کشور حضور داشتند و محورهای آن را موضوع‌هایی همچون مناسبات اروپا و روسیه، امنیت تامین انرژی اروپا، چالش اتمی ایران، مساله استقلال کوزوو، طرح سپر موشکی آمریکا در کشورهای اروپای شرقی و نیز اوضاع خاورمیانه، عراق و افغانستان تشکیل دادند. بر اساس گزارش منابع روسی، امضای یک قرارداد

دو جانبه اقتصادی، علمی و فنی نیز در دستورکار مذاکرات پوتین و مرکل قرار گرفت.

اختلاف و اشتراک نظرها

در زمینه مسائل حاد مربوط به استقلال کوزوو، آلمان گرچه از استقلال این ناحیه از صربستان حمایت می‌کند، اما بر خلاف آمریکا و انگلستان مخالف آن است که بدون رای مثبت روسیه در شورای امنیت این استقلال اعلام و به رسمیت شناخته شود. مسکو با توجه به پیوندهای قومی و تاریخی با صربستان، با استقلال کوزوو موافق نیست و بیم دارد که استقلال این ناحیه، چند قومی را نیز در معرض تشدید گرایش‌های جدایی‌خواهانه قرار دهد. در مورد ایران و چالش اتمی آن نیز دو کشور به‌رغم اختلاف‌ها، نظرهایی نیز با یکدیگر دارند. روسیه به تشدید تحریم‌های ایران کماکان روی خوش‌نشان نمی‌دهد و تاکید دارد که تصمیم‌گیری در این باره به نتایج مذاکرات جاری میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی موکول شود. آلمان نیز با مخالفت با اقدام مستقلانه اتحادیه اروپا در تحریم ایران و با طرح این نکته که هر تصمیمی درباره تشدید تحریم‌ها باید در چارچوب شورای امنیت اتخاذ شود، در عمل موضعی مشابه روسیه اتخاذ کرده است.

در آستانه مذاکرات روسیه و اتحادیه اروپا مذاکرات تازه آلمان و روسیه در حالی برگزار می‌شود که روز ۲۶ اکتبر نیز لیسبون، پایتخت پرتغال شاهد برگزاری اجلاس دوره‌ای روسیه و اتحادیه اروپا خواهد بود.