وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگوی اختصاصی با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل درباره سخنان جنجال برانگیزش که در آن به حمله نظامی به ایران اشاره کرده بود، گفت: من فرد جنگ طلبی نیستم و تمام تلاش‌هایم را به کار خواهم بست تا جنگی در نگیرد.

به گزارش پایگاه خبری الف، اشپیگل با اشاره به عمل‌کرد برنامه اتمی ایران و تنش‌هایی که میان برلین و پاریس در زمینه نحوه برخورد با مناقشه هسته‌ای تهران بوجود آمده است از کوشنر پرسید: چرا شما آلمان را به علت آن‌که به دلائل اقتصادی در برابر ایران نرمش زیادی از خود نشان داده است متهم می‌کنید، با اینکه آلمان و ایتالیا روابط و منافع اقتصادی مهم‌تری با ایران در مقایسه با فرانسه دارند؟ کوشنر گفت: من می‌خواهم بگویم که اعمال تحریم‌های سخت‌تر به‌طور یکسان بر روی همه کشورها تاثیر نمی‌گذارد. وی با تاکید بر اینکه باید این بحران را با هم حل‌وفصل کنیم، اظهار کرد: به همین منظور باید خیلی عجله کنیم. نمی‌توانیم فقط به تحریم فکر کنیم بلکه بجای آن باید به مذاکره هم بیندیشیم، چرا که هدف ما دستیابی به صلح و آرامش است.

اشپیگل با اشاره به اینکه همتای آلمانی شما فرانک والتر

اشتاین مایر به همراه روس‌ها و چینی‌ها اتخاذ یک موضع واحد و یکپارچه را در خصوص پرونده اتمی ایران از شورای امنیت سازمان ملل انتظار دارند. شما در مورد موضعتان توضیح دهید، گفت: در ملاقات خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر وحدت گروه شش یعنی آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آمریکا برای هماهنگ عمل کردن تاکید شد، وی افزود: مساله اصلی آن‌ است که ما باید در کنار تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدگی به پرونده اتمی ایران به اعمال تحریم‌های اضافی و مکمل از جانب اروپایی‌ها نیز بپردازیم. وی در واکنش به این پرسش که آیا این مساله همانی است که شما در نامه مربوط به پیشنهادهای خویش خطاب به همتایان ۲۶ کشور اروپایی مطرح کردید، گفت: اگر منظورتان نشست‌های نیویورک است، باید بگویم که در آنجا من به همراه کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس در مورد تمهید اقدامات تنبیهی موثرتر علیه ایران با هم تبادل نظر کردیم، ولی هنوز در زمینه عملی کردن این اقدامات تصمیمی نگرفته‌ایم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شما معتقدید با اعمال تحریم‌ها می‌توان تهران را از پرداختن به تسلیحات اتمی بازداشت، گفت: باید به این واقعیت اذعان کنم که سه قطعنامه صادره علیه تهران تاکنون تاثیری نداشته است و ما اکنون به دنبال اعمال تدابیر شدیدتر هستیم. وی افزود: هدف ما در اعمال این تحریم‌ها نشانه گرفتن مراکز حساس مالی و اقتصادی حکومت ایران است نه ملت ایران. وی در مورد اینکه تنها به‌واسطه اعمال تحریم‌ها بتوان کاری از پیش برد، ابراز تردید کرد و گفت: فکر نمی‌کنم فقط با تحریم به اهدافمان برسیم بلکه باید تلاش‌های سیاسی را نیز همراه دیگر اقدامات تشدید کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که شما گفتید در صورتی که این تمهیدات نیز کارساز نشدند، احتمال وقوع جنگ با ایران وجود دارد، ابراز داشت: یک لحظه صبر کنید من گفتم جنگ بدترین گزینه احتمالی است؛ این مساله‌ای است که من قاطعانه و سرسختانه و البته با مذاکرات مستمر و پیوسته از وقوع آن جلوگیری خواهم کرد. کوشنر ۶۷‌ساله که به عنوان یک پزشک فعال حقوق بشر و میانه روی سیاسی در حزب سوسیالیست فرانسه عهده دار سمت وزیر خارجه این کشور است افزود: مساله پیشگیری از جنگ برای من مساله مهمی است.

وزیر خارجه فرانسه با تاکید بر اینکه به دنبال جنگ و جنگ طلبی نیست، به هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: برعکس من ۴۰سال است که برای تحقق صلح و آرامش مبارزه می‌کنم. کوشنر افزود: من در جبهه‌ها و در زیر آتش جنگ زخمی‌ها و کشته‌شدگان بسیاری را دیده‌ام، بنابراین می‌دانم که دارم در مورد چه صحبت می‌کنم. کوشنر در واکنش به این پرسش که آیا فکر می‌کند ایالات متحده آمریکا خطر تکروی نظامی را در مورد حمله به ایران تقبل خواهد کرد، گفت: شخصیت‌های بسیاری هستند که چنین اعتقادی دارند. به خاطر همین دلایل است که حتی اگر به قیمت به تعویق انداختن احتمال حمله نظامی به ایران هم باشد باید به طور پیوسته و با سماجت با هم مذاکره کنیم، چرا که ما به یک راه‌حل سیاسی نیاز داریم نه نظامی.

برنارد کوشنر وزیر خارجه فرانسه که از جنگ سال۲۰۰۳ عراق حمایت کرد و علاوه بر این موافق محاکمه صدام دیکتاتور مخلوع عراق بود، در مصاحبه با اشپیگل افزود: آمریکایی‌ها باید بپذیرند، ما مستقل عمل می‌کنیم. در واقع ما در حال به تصویر کشیدن و مجسم کردن یک اروپای قوی و مستحکم هستیم و نقشی حساس و سرنوشت‌ساز را در تمامی تصمیمات جهانی برعهده داریم.

کوشنر با اشاره به اینکه در حال حاضر منافع فرانسه و اروپایی‌ها در صف مقدم و اولویت قرار دارد، ابراز داشت: نگاه ما به دنیا با نگاه آمریکایی‌ها متفاوت است. کوشنر گفت: به عبارت دیگر چشم‌انداز ما برخلاف آمریکایی‌ها کاملا چند قطبی است و این نوع نگاه تفاوتی بنیادی و ریشه‌ای با نوع نگاه آمریکایی‌ها دارد. وزیر خارجه فرانسه در واکنش به وجود برخی چالش‌ها و ناهنجاری‌ها در روابط میان آلمان و فرانسه خاطرنشان کرد: من اعتقادی به وجود چنین مشکلاتی ندارم اما این را نیز می‌دانم که دوستان نباید در مورد همه مسائل با هم توافق نظر داشته باشند.