وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات دولتمردان آمریکایی گفت: آنها تمایل دارند جو هراس از ایران را در ذهن مردم آمریکا ایجاد کنند. این کار ممکن است شانس آنها را در انتخابات بعدی افزایش دهد. ما فکر نمی‌کنیم امکان هیچ گونه حمله جدید آمریکا در منطقه وجود داشته باشد. منوچهر متکی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه اینترنتی آسیا سورس که پرسید موضع شما درباره اظهارات ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای چند ملیتی در عراق که به کنگره گفته بود ایران جنگی نیابتی را علیه کشور عراق و نیروهای ائتلافی در عراق به راه انداخته است، چیست، گفت: دولت بوش به دنبال بودجه‌ای برای تداوم ماموریتش در عراق است و به این دلیل است که شاید چنین ادعاهایی برای آنها ضروری است، این دلیل طرح این مساله در کنگره برای اطلاع دادن به مقامات مربوطه و یکی از دلایل تصویب بودجه است. دومین دلیل سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها و نقایص سیاست‌هایشان در عراق است. اینها دو دلیل اصلی اتهامات طرح شده در گزارش این فرمانده است. بنابه سیاست ما آنچه آنها در عراق نیاز دارند صلح است نه جنگ. ما به ثبات و نه بی‌ثباتی در عراق و عراقی ایمن نه عراقی ناامن نیاز داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این که آیا ایران معتقد است که آمریکا باید فورا نیروهایش را از عراق خارج کند، گفت: آنچه در اظهاراتم در شرم الشیخ گفتم، این است که ضرورت دارد آمریکا برنامه خروجش را مطرح کند. یک جدول زمانی بندی برای خروج نیاز است. اگر آنها خروج فوری از عراق را بررسی ‌کنند، ممکن است مشکلاتی ظاهر شود، اما دست کم آنها می‌توانند برای خروج‌شان یک جدول زمانی داشته باشند. چرا ما به طور کلی بر خروج تاکید می‌کنیم؟ زیرا اشغال و فعالیت‌های تروریستی هر کدام به دیگری به عنوان دلیل فعالیت‌های‌شان اشاره می‌کنند. این دو، دست در دست یکدیگرند. نیروهای خارجی می‌گویند فعالیت‌های تروریستی دلیل تداوم حضورشان در عراق است و گروه‌های تروریستی می‌گویند که به دلیل اشغال کشور به وسیله نیروهای خارجی در عراق فعال هستند.

متکی درباره ارزیابی ایران از پیشنهاد تقسیم عراق میان سنی، کرد و شیعه گفت: این یک اشتباه راهبردی دیگر آمریکایی‌ها است. این امر به آنها ربطی ندارد و بر عهده مردم و ملت عراق است که درباره سرنوشت، زندگی و آینده کشورشان تصمیم بگیرند. ما در عراق می‌توانیم محکومیت نیروهای خارجی از سوی مردم را مشاهده کنیم. کشورهای منطقه هم با این حضور مخالفند، به این دلیل است که هیچ کس چنین پیشنهادات تحمیلی برای مردم عراق را نمی‌پذیرد و چنین پیشنهاداتی به رسمیت شناخته نخواهد شد.

متکی درباره پیامدهای حمله آمریکا بر ایران در صورت بروز چنین حمله‌ای گفت: آمریکایی‌ها خودشان می‌دانند که واکنش چه خواهد بود. ما به آنها اطلاع داده‌ایم.

متکی درباره این که چرا دولت بوش در ماه اوت ملحوظ شدن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را خواستار شد گفت: سیاست کلی برخی گروه‌ها در آمریکا از همان ابتدا تغییر رژیم در ایران بوده است. اکنون بعد از ۲۸ سال آنها تردید دارند که بتوانند چنین ماموریتی را علیه ملت ما انجام دهند. ما برخی سازمان‌ها نظیر سپاه پاسداران و برخی دیگر سازمان‌ها را داریم که با انقلاب روی کار آمده‌اند. ارتش ما به دو بخش متفاوت تقسیم شده است. ارتشی که قبل از انقلاب وجود داشت و ارتش جدیدی که ما بعد از انقلاب برقرار کردیم. آنها فقط برای تکمیل اتهاماتشان علیه ایران مبنی بر دخالت ایران در امور عراق، می‌خواهند بگویند که این نهاد نظامی جدید ایران که سپاه پاسداران است مسوول دخالت در عراق است این درست نیست.