تاخیر هواپیماها به دلیل ازدحام مسافران است

محمد رحمتی معتقد است، بین حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی الویت سرمایه‌گذاری باید در بخش ریلی و راه‌آهن باشد.

وزیر راه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برنامه‌ها در بخش راه‌آهن بلندمدت بوده و بعضا زمان بهره‌برداری برخی از پروژه‌ها ۱۰‌سال است، عنوان کرد: یک لایحه دوفوریتی را به مجلس دادیم که بنا به دلایلی تصویب نشد و طبق آن قرار است سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان برای ساخت راه‌آهن در کشور در نظر گرفته شود که در یک برنامه پنج ساله حدود ۱۰‌هزار کیلومتر به خطوط فعلی افزوده شود. وزیر راه‌وترابری درباره علت رای نیاوردن دو فوریت لایحه یادشده گفت: منبع مالی لایحه یادشده از محل صرفه‌جویی بنزین در نظر گرفته شده بود که در این زمینه نمایندگان اعلام کردند که هنوز صرفه‌جویی لازم برای تامین ۵/۲میلیارد تومان انجام نشده است و توصیه کردند این مورد در بودجه سنواتی لحاظ شود.

وی درباره علت تاخیرهای مکرر در پروازهای هوایی، خاطرنشان کرد: در فصل تابستان چند عامل میزان تاخیرات را تشدید کرد، یکی بحث هواپیماهای MD بود که به واسطه مسائل تحریم از ناوگان کشور خارج شدند، دیگری اوج گرما بود که معمولا راندمان هواپیما را برای پرواز کاهش می‌دهد و عامل دیگر نیز ازدحام مسافر و درخواست بیش از حد معمول بود که به خصوص با بحث سهمیه‌بندی بنزین برخورد کرد و درخواست‌ها برای پروازهای هوایی افزایش یافت.

وزیر راه‌وترابری اضافه کرد: در این موقعیت شرکت‌های هواپیمایی با تمام ظرفیت بلیت فروختند و این امر باعث وقوع یک‌سری بی‌نظمی در پروازها نیز شد.

رحمتی عنوان کرد: به عنوان مثال هواپیمایی در خاک کشور چین موتورش را از دست داد و به واسطه تحریم نمی‌توانستیم موتور را از چین تهیه کنیم به همین دلیل هواپیما را به ایران بازگرداندیم و روی آن موتور نصب کردیم، چراکه هیچ کشوری در دنیا حق ندارد وسایل و ابزارهای آمریکایی را روی هواپیماهای ما نصب کند.

وی اضافه کرد: میانگین تاخیر در پروازهای هوایی در مرداد ماه سال جاری حدود ۱۸‌دقیقه بود و البته آمار تاخیرها محرمانه نبوده و سازمان هواپیمایی کشوری ماهانه آن را اعلام می‌کند.

وی درباره خصوصی‌سازی دو شرکت هواپیمایی کشور نیز گفت: از دو سال قبل زمینه‌سازی برای خصوصی‌سازی با پیشنهادی که به هیات دولت ارائه شد انجام شده بود.

رحمتی با تاکید بر اینکه شرکت‌های هواپیمایی در کشور ضررده هستند، عنوان کرد: به همین دلیل تا پایان سال ۸۷ به این دو شرکت مهلت داده‌ایم تا با اصلاح ساختار بتوانند زمینه را برای واگذاری هرچه بهتر فراهم کنند که در این بین باید تکلیف مسایلی مانند نرخ بلیت و آزادسازی آن را نیز روشن کنند.