مدیر دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: گروهی از کارشناسان این دفتر در حال بررسی پیش نویس لایحه‌ای هستند که به‌موجب آن، ۹۵تبصره لوایح سالانه بودجه دائمی می‌شوند.

محمد قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این لایحه از طریق مدیریت مرکز پژوهش‌هادراختیار دفتر مطالعات برنامه و بودجه قرار گرفته و احتمالا نقطه‌نظرهای این دفتر از همین طریق به هیات دولت، اعلام خواهد شد. وی به محتوای پیش‌نویس این لایحه اشاره‌ای نکرد و گفت: باید تمامی موارد تغییر تبصره‌ها نسبت به سال‌های گذشته استخراج شود، ولی همین قدر معلوم است که در بخش نفت از جمله سهم شرکت ملی نفت و سهم دولت از سود سهام شرکت نفت تغییراتی داده شده است. وی زمان و نحوه ارائه این لایحه را قابل تامل دانست و گفت: اگر قرار است لایحه مذکور که تحت عنوان لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مطرح می‌شود، در این مقطع از زمان به مجلس شورای اسلامی فرستاده شود، در عمل، کاهش حجم لایحه بودجه معنایی نخواهد داشت.

قاسمی افزود: به هر حال مطالعه تمامی بخش‌های این لایحه به بحث‌های موافقان و مخالفان آن‌در مجلس خواهد انجامید و این کار هم مدتی از وقت مجلس شورای اسلامی را خواهد گرفت. پس نتیجه، با لوایح سال‌های قبل بودجه به لحاظ زمان بررسی و تصویب آن، فرقی نخواهد کرد.

قاسمی به پیشینه دائمی کردن تبصره‌های لوایح سالانه بودجه اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۶۶ قانون محاسبات عمومی کشور تصویب شد. قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین در سال، ۱۳۷۳قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۸۰ و قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۸۴ به تصویب رسید. مدیر دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: با روندی که در تنظیم و مصرف بودجه وجود دارد،این قانون درسال‌های آینده‌نیز الحاقیه‌های دیگری خواهد داشت. چرا که باز هم مصارف و تبصره‌هایی در لوایح بودجه مطرح می‌شود که هر از گاهی نیاز به دائمی شدن خواهد داشت.