اعتراض به نقض مکرر حریم ایران توسط آمریکا

دنیای اقتصاد- ایران به ایالات متحده به دلیل تقض حریم ایران توسط نیروی دریایی این کشور در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان هشدار داد. این هشدار البته با واسطه از سوی نماینده ایران در سازمان ملل و طی نامه‌هایی به بان‌کی‌مون و شورای امنیت سازمان ملل داده شده است. این نامه‌ها را محمد خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل خطاب به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت نوشته و نسبت به «اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز» نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس و دریای عمان اعتراض کرده است. خزاعی همچنین خواسته است تا سازمان ملل نسبت به عواقب تحرکات آمریکا هشدار بدهد. این نامه خزاعی تکمیل‌کننده اظهارات فرمانده هوافضای سپاه بوده است درباره اینکه آمریکایی‌ها چندین بار مرزهای ایران را نقض کرده‌اند و مهم‌ترین آن هم ورود پهپاد آمریکایی به حریم هوایی آب‌های خلیج فارس بوده است. اقدامی که با شلیک جنگنده‌های ایران مواجه می‌شود و آمریکا مدعی است که این شلیک در حریم هوایی بین‌المللی روی داده، اما ایران تاکید دارد این پاسخ تجاوز ایالات متحده به مرزهای ایران بوده است. در همین راستا محمد خزاعی، در نامه‌هایش، اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا به طور مداوم حریم ایران را نقض می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، او به پروازهای مداوم در نواحی ساحلی بوشهر در هفت مورد مختلف در ماه اکتبر (مهر و آبان) و نیز پرواز یک پهپاد آمریکایی در تاریخ یک نوامبر (۱۱ آبان) که همه هشدارهای رادیویی را نادیده گرفت و وارد حریم هوایی ایران شد، اشاره کرد.

این نامه‌ها که روز جمعه گذشته به گردش در آمد، از بان خواست تا به آمریکا در برابر «تکرار اقداماتی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و عواقب منفی اقدامات خطرناک و تحریک‌آمیزی که دولت آمریکا مسوول آن شناخته خواهد شد» هشدار دهد.

بر اساس عرف جاری در سازمان ملل این گونه نامه‌های اعتراضی به عنوان سند ثبت می شوند و در صورت تکرار می توانند زمینه ساز ادعای حقوقی باشند.

حادثه ۱۱ آبان چه بود؟

نامه اعتراضی ایران به دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت پس از آن نگاشته شده که اخیرا موضوع نقض حریم هوایی کشورمان توسط یک پهپاد آمریکایی با واکنش‌های مختلف مقام‌های آمریکایی و البته ایران روبه‌رو شد. داستان هم اندکی پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و توسط پنتاگون و وزارت دفاع این کشور رونمایی شد. پنتاگون مدعی شده بود که هواپیماهای جنگی ایران اول نوامبر (۱۱ آبان) در حریم هوایی بین‌المللی به یک پهپاد آمریکایی غیرمسلح شلیک کرده‌اند، گرچه شلیک‌شان به هدف‌ نخورده است.

پنتاگون در توضیح اقدام صورت گرفته، مدعی شده بود که دو هواپیمای ایرانی در ساعت ۴:۵۰ دقیقه صبح اول نوامبر این پهپاد را که عملیات نظارتی معمول و محرمانه خود را بر فراز آب‌های خلیج‌فارس و در حدود ۱۶ مایلی سواحل ایران انجام می‌داد، دیدند.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون توضیح داده بود که این هواپیماها چندین بار به پهپاد پریدیتور شلیک کردند و در حالی که پهپاد از حریم هوایی ایران دور می‌شد تا چندین مایل آن را تعقیب کردند. سخنگوی پنتاگون مدعی شده بود که این پهپاد به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ایران نشده بود.

به گفته لیتل، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا و اعضای کنگره و کاخ سفید بلافاصله در جریان این حادثه قرار گرفتند و آمریکا با ارسال هشداری به ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفته بود که واشنگتن از دارایی‌های نظامی خود دفاع می‌کند و به فرستادن هواپیما برای عملیات‌های نظارتی ادامه خواهد داد. رویترز همچنین گزارش داده بود که حادثه اول نوامبر که موجب هشدار رسمی به تهران از طریق کانال‌های دیپلماتیک شد و چنانچه شلیک ایران واقعا به این پهپاد اصابت می‌کرد آمریکا مجبور به انتقام‌گیری می‌شد که عواقبی جدی را به دنبال داشت.

به رغم ادعاهای ایالات متحده اما ایران بلافاصله این ادعاها را تکذیب کرده و تاکید کرد که پهپاد آمریکایی وارد حریم ایران شده بوده است. همان روز وزیر دفاع در اولین واکنش اعلام کرد که یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج‌فارس وارد شده بود که با اقدام به هنگام، هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.پس از این تکذیب اما برخی دیگر از مقام‌های نظامی کشورمان هم خاطرنشان کردند که پهپاد آمریکایی مرزهای ایران را نقض کرده است. آنها به این نکته هم اشاره کردند که هدف این پهپاد جاسوسی بوده است. بر همین اساس هم فرمانده کل سپاه پاسداران سردار جعفری در این باره گفته بود که پهپاد آمریکایی به حریم ایران وارد شده بود و نیروهای پدافندی ایران وظیفه خود را به خوبی انجام دادند، طبیعی است که در آینده نیز اگر آمریکایی‌ها چنین اقدامی کنند، نیروهای مسلح واکنش نشان خواهند داد.

حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه هم در توضیح بیشتر درباره این پهپاد گفته بود این هواپیما از نوع «ان.کیو.یک» بوده است و بر اساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها به طور آشکار اعلام کردند، این هواپیما وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و به یک معنا جاسوسی را داشته است. این هواپیما مشغول پرسه زدن بر فراز جزیره خارک بوده و استنباط ما این است که با اهداف نظامی مشغول جمع‌آوری اطلاعات از جزیره خارک و اطلاعات اقتصادی مربوط به مسائل نفتی و تردد نفتکش‌ها بود که ما وظیفه داشتیم عکس‌العمل نشان بدهیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با بیان اینکه «ما قبلا به آمریکایی‌ها هشدار داده بودیم»، گفته بود آنها قبلا هم وارد فضای FIR و ADIZ ایران شده و اخطارهایی هم دریافت کرده بودند، ولی آنها توجه نکردند و ما در این مرحله اخطار شدیدتری به آنها دادیم. حاجی‌زاده تصریح کرد:‌ طبیعی است که ما از منافع ملی خود کوتاه نمی‌آییم. ما خطوط قرمزی داریم که آمریکایی‌ها باید آن را بفهمند و رعایت کنند و اگر قرار باشد تکرار کنند، حتما باید منتظر برخورد باشند.