سخنگوی شورای نگهبان بازبینی اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای تطبیق شرایط و مصادیق نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را از اقدامات این شورا برای افزایش سلامت انتخابات بعد از بیانات رهبر انقلاب برشمرد و گفت که در بررسی صلاحیت‌ها، اعلام برائت از فتنه می‌تواند موجبی باشد برای رفع بخشی از اتهامات. عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: برای محدود کردن ثبت‌نام کاندیداهای متقاضی برای انتخابات ریاست‌جمهوری باید وارد شکل حزبی شویم. ممکن است افرادی باشند که شرایط حداقلی را به قول مجلس نداشته باشند؛ اما مصداق رجل سیاسی و مذهبی باشند حالا چه باید کرد؟ در این جا ما مجبوریم طبق قانون عمل کنیم و این یعنی محدودیت اختیارات شورای نگهبان. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: با این گونه اقداماتی که الان در حال بررسی در مجلس است این مساله حل نمی‌شود، البته ممکن است این دوره شما تنفسی داشته باشید و افراد کمتری مراجعه کنند.وی تاکید کرد که شورای نگهبان اصل ۱۱۵ قانون اساسی را کافی می‌داند و می‌توان از بند‌های کیفی این اصل برای محدود کردن کاندیداها به عنوان مثال از طریق کار حزبی عمل کرد. کدخدایی در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: در ابتدای بررسی این طرح برخی دوستان مجلسی مشورت‌هایی را با ما داشتند که ما اعلام کردیم نمی‌توان اصلاحات را تا این حد گسترده پذیرفت و طبق اصل ۱۱۵ قانون اساسی، شورای نگهبان باید برای این شرایط اختیار داشته باشد و قوانین مجلس نمی‌تواند اختیارات شورا را محدود کند به همین خاطر اعضای شورای نگهبان زیاد موافق این موضوع نیستند. وی افزود: نمایندگان مجلس می‌خواهند دو اصلاحیه در این قانون داشته باشند. یکی شرایط ریاست‌جمهوری و افرادی که می‌خواهند ثبت‌نام کنند و دیگری اینکه آیا اصل برگزاری انتخابات امر اجرایی است یا قضایی.

وی ادامه داد: ولی یک نگاه دیگر این است که برگزاری انتخابات امر اجرایی، قضایی یا تقنینی نیست که محدود شود. به همین خاطر قانونگذار می‌گوید مردم باید انتخابات را برگزار کنند و به این خاطر است که منتخبین مردم و فرماندار، هیات اجرایی انتخابات را شکل می‌دهند. پس دولت نمی‌تواند بگوید الزاما من مجری انتخابات هستم بلکه می‌تواند بگوید پشتیبانی‌کننده انتخابات هستم؛ چرا که قانون هم صراحتا گفته وزارت کشور باید مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری را آماده کند. طرحی هم که مجلس دنبال می‌کند این است که یک هماهنگی ایجاد شود و دخالت در کار اجرایی و نظارت نداشته باشد؛ یعنی یک نوع هم‌اندیشی و هماهنگی در راس داشته باشد تا انتخابات بهتر برگزار شود.

کدخدایی با بیان اینکه برای محدود کردن ثبت‌نام کاندیداهای متقاضی برای انتخابات ریاست‌جمهوری باید وارد شکل حزبی شویم، اظهار کرد: ممکن است افرادی باشند که شرایط حداقلی را به قول نمایندگان مجلس نداشته باشند اما مصداق رجل سیاسی و مذهبی باشند حالا چه باید کرد؟ در این جا ما مجبوریم طبق قانون عمل کنیم و این یعنی محدودیت اختیارات شورای نگهبان. با این گونه اقداماتی که الان در حال بررسی در مجلس است این مساله حل نمی‌شود. البته ممکن است این دوره شما تنفسی داشته باشید و افراد کمتری مراجعه کنند.

رجل سیاسی کیست؟

سخنگوی شورای نگهبان درباره تعیین رجل سیاسی گفت: رجل سیاسی فردی است که در عرصه سیاسی صاحب نظر باشد، فعالیت سیاسی، سابقه و توان حضور در یک جایگاه سیاسی عالی داشته باشد. در مورد رجال مذهبی هم همین طور است. برای حل این مشکل باید برسیم به پایگاه‌های حزبی و اجتماعی در جامعه که احزاب بتواند با یک اعتبار بیشتر افرادی را تعیین کنند.

وی افزود: مشکل ما این است که افراد شخصا وارد انتخابات می‌شوند. امروز یک شعار می‌دهند و فردا شعار دیگری. در این بین نیز کسی نیست که پاسخگوی تغییر رفتار و شعار این افراد باشد. اگر احزاب باشند به دلیل اینکه می‌خواهند عمر سیاسی طولانی داشته باشند فردی را معرفی می‌کنند که بتواند اهداف آنها را به درستی عملیاتی کند.

کدخدایی در خصوص شرایط اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اظهار کرد: شرط‌گذاری آنها خیلی بی‌معنا است. هر کسی که علاقه‌ای به نظام داشته و به آرمان‌های آن اعتقاد داشته باشد در هر زمانی می‌تواند ورود کند تا باری از روی دوش نظام بردارد. اینکه هر دفعه بخواهند شرطی را برای نظام بگذارند ما هم عطایش را به لقایش می‌بخشیم و به آنها می‌گوییم خداحافظ و زحمتی به خودتان ندهید تا برای نظام شرط‌گذاری کنید. ما نباید از نظام طلبکار باشیم بلکه نظام از ما طلبکار است.

وی در پاسخ به اینکه «برخی رجال سیاسی شروطی را برای بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سیاسی کشور مطرح می‌کنند که یکی از آنها برائت از فتنه و فتنه گران است. اگر فردی محکومیت دادگاهی داشته باشد، اما اعلام برائت کند آیا می‌تواند در انتخابات شرکت کند؟» گفت: اعلام برائت می‌تواند موجبی باشد برای رفع بخشی از این اتهامات، ولی اینکه آیا حائز بقیه شرایط است یا خیر باید بعدا بررسی شود.