سخنگوی اقتصادی دولت گفت: تامین مالی اقتصاد ملی از بازارهای بین‌المللی به دلیل تحریم‌ها پرهزینه شده و امیدواریم با مجموعه سیاست‌هایی که در حال اجرا است، به این مشکل فائق آییم. «شمس‌الدین حسینی» در گفت‌وگو با ایرنا، ‌افزود: وابستگی تامین مالی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی سبب شده است تا ناخواسته، سلطه مالی در بخش پولی کشور ایجاد شود. از آنجایی که تامین مالی به فروش نفت وابسته است، این امر سبب می‌شود تا به صورت زنجیره‌وار با رشد نقدینگی اجتناب‌ناپذیر مواجه شویم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران از بیماری‌های مزمنی رنج می‌برد، ‌اظهار کرد:‌ همان‌طور که مردم در سال ۱۳۳۵ و ۱۳۵۵ از گرانی در رنج بودند، این مشکل امروز نیز گریبان معیشت مردم را گرفته است. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگر تحلیلی ساختاری در این زمینه داشته باشیم رشد نقدینگی یکی از مشکلاتی است که در اقتصاد ایران وجود داشته و دارد.

به گفته حسینی، رشد نقدینگی در سال‌های برنامه پنجساله اول توسعه کشور تاکنون به طور متوسط بالای ۲۵ درصد بوده و دولت‌ها و برنامه‌های توسعه هیچ تعمدی در افزایش نقدینگی نداشته‌اند. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: بانک مرکزی پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه در سال گذشته با تمام دشواری‌ها تلاش کرد رشد نقدینگی را مدیریت کند و به همین دلیل رشد نقدینگی در این سال کمتر از ۲۰ درصد بوده است.