بازگشت دوباره الهام به کابینه

دنیای اقتصاد- غلامحسین الهام بار دیگر سخنگوی دولت شد. او که در انتخابات نهم ریاست‌جمهوری در جرگه نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آمد، پس از آنکه در دولت نهم، جایگاه سخنگویی دولت (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸) و حضور در راس وزارت دادگستری (۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸) را تجربه کرد از زمان آغاز به کار دولت دهم از پاستور فاصله گرفت و فعالیت‌های پیشین خود را پیگیری کرد. الهام در رقابت‌های انتخاباتی دوره نهم ریاست‌جمهوری در کنار احمدی‌نژاد قرار گرفت و در سال ۸۸ نیز آنقدر نزدیک به او بود که جزو معدود افرادی باشد که در خودروی ونِ حامل احمدی‌نژاد جا بگیرد و رهسپار محل ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

وی در سال اول فعالیت دولت نهم عهده دار ریاست دفتر رییس‌جمهور نیز بود و مدتی نیز نماینده ویژه احمدی‌نژاد و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد. با این وجود دیدگاه‌های الهام درباره اسفندیار رحیم مشایی باعث شد تا وی به تدریج از محوریت دولت خارج شده و در ردیف منتقدان جریان موسوم به جریان انحرافی قرار گیرد. الهام به دلیل حوزه تخصصی‌اش در رشته حقوق بیشتر در این حوزه مشغول فعالیت بوده و علاوه بر عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان تا سال ۸۹ در این زمینه تدریس نیز می‌کند. در یکی دو سال اخیر، اما بیشتر می‌توان وجهه‌ای سیاسی برای او قائل شد؛ چرا که عمده تحرکاتش در زمینه سیاسی و در دل جبهه پایداری (گروهی از حامیان دولت که از اسفندیار رحیم مشایی انتقاد می‌کنند) به نظر می‌رسید.

الهام اکنون پس از جدا شدن از جبهه پایداری توانسته اختلافات گذشته‌اش با جریان حاضر در دولت را کنار گذاشته و به پاستور برگردد تا در محور سخنگویان دولت قرار گیرد. وی در اولین واکنش خود نسبت به سمت تازه‌اش در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که «آقای سعیدلو اعلام کردند شما سخنگوی دولت شده‌اید»، با خنده گفت: پس آقای سعیدلو سخنگو هستند. به گزارش ایسنا، وی که ترجیح داد به پرسش‌های خبرنگاران در این ارتباط پاسخ ندهد و به گفته خود به خاطر قراری که داشت سعی می‌کرد هر چه زودتر از دولت خارج شود، در پاسخ به این پرسش که «آیا شما سخنگوی سیاسی و اقتصادی هر دو با هم هستید؟» گفت: آقای حسینی سخنگوی اقتصادی هستند.

الهام تصریح کرد: ان‌شاءالله اگر سخنگو باشم در خدمت شما هستم. رییس‌جمهور نیز نظیر همین موضع را در برابر سوالات خبرنگاران در خصوص انتصاب الهام به سمت سخنگویی دولت اتخاذ کرد و گفت: ان‌شاء‌الله که همین طور است.

الهام و همکاران سخنگویش

دولت دهم تا پیش از این دارای چند سخنگو بود. پس از ماه‌های ابتدایی آغاز به کار این دولت که عدم حضور الهام منجر به خالی ماندن این سمت در دولت شده بود در دی‌ماه سال ۸۸، محمدرضا رحیمی در حوزه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و شمس‌الدین حسینی در حوزه اقتصاد سخنگویان دولت شدند. در آن هنگام مسوولان دولتی بر این نظر بودند که فقدان سخنگو در دولت موجب عدم پاسخگویی دولت نشده و پس از آن نیز تخصصی شدن وظیفه سخنگویی را عامل تصمیم جدیدشان برای تعیین دو سخنگو اعلام کرد. در‌آن مقطع محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی وقت دولت اظهار کرده بود: «دولت دهم در زمانی که سخنگو نداشت، این‌طور نبود که اطلاع‌رسانی نکند، بلکه به صورت‌های مختلف اطلاع‌رسانی می‌کرد.» با این وجود با بازگشت الهام به دولت می‌توان پیش بینی کرد که وظیفه اصلی در این زمینه بر عهده وی قرار گیرد؛ چرا که در عمل و پس از آنکه دولت دارای دو سخنگو شد به طور مشخص جلسات مستمر و منظمی با خبرنگاران از سوی آنان برگزار نشد. در این شرایط به نظر می‌رسد که الهام با توجه به پیشینه‌اش در این زمینه و با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ظرفیت لازم برای سامان بخشی به رکن سخنگویی دولت را در اختیار دارد.

از دولت تا پایداری، از پایداری تا دولت

الهام را می‌توان نخستین چهره از حلقه یاران پیشین رییس‌جمهور دانست که به دعوت ماه قبل احمدی‌نژاد لبیک گفته و مجددا در دولت حاضر شده است. محمود احمدی‌نژاد ماه گذشته در دیدار با جمعی از دانشجویان گفته بود که «در آرزوی یاران ۸۴» خود به سر می‌برد که با حضور دوباره الهام در دولت می‌توان گفت که وی بخشی از آروزیش را تحقق یافته می‌بیند. الهام از اعضای موسس جبهه پایداری بود که با تابلوی «حامیان دولت و منتقدان مشایی» تشکیل شد تا در مسیر «احیای گفتمان سوم تیر» حرکت کند، اما پس از یک سال و با بروز اختلاف در جبهه پایداری همکاری با آنها را ادامه نداد. وی البته اعلام کرد که به دلیل مشغله کاری از حضور در شورای مرکزی این جبهه انصراف داده است.

الهام در یکی دو سال گذشته اگر چه با سمت مشاور حقوقی رییس‌جمهور به حاشیه دولت رفت، اما مواضعش آمیخته‌ای از دفاع و انتقاد از دولت بود. او در میانه رقابت‌های انتخاباتی مجلس نهم با بیان اینکه باید به سمت مجلسی برویم تا نسبت به گفتمان دولت همسو باشد، گفته بود: «در مجلس آینده باید به دنبال کسانی بگردیم که با دولت تناسب داشته باشند.» الهام از «گفتمان» دولت احمدی‌نژاد دفاع می‌کرد و انتقاداتش به دولت با احتیاط بیشتری بیان می‌شد چنانکه در یکی از جلسات انتخاباتی پیش از مجلس نهم اذعان کرد: «ما ایرادی به دولت داریم و حرفمان آن است که باید دولت مراقب عملکردهای خود باشد؛ چرا که با ظرفیت انقلاب اسلامی روی کار آمده است باید از این ظرفیت مراقبت کند.»

در این میان او همچون دیگر اعضای حلقه یاران احمدی‌نژاد از منتقدان جدی خانواده هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود. چنانکه یکی از مواضع مورد مناقشه الهام در ماه‌های اخیر دیدگاه وی در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام که به مدیریت هاشمی اداره می‌شود، بود.