احمدی مقدم: برخی در برابر تشکیل پلیس اقتصادی مقاومت می‌کنند

فرمانده نیروی انتظامی گفت: هفت سال است که می‌گویم باید پلیس اقتصادی تشکیل شود و ضرورت است. وقتی بحران پیش می‌آید همه یاد این ضرورت می‌افتند ولی وقتی اوضاع آرام شد فراموش می‌کنند و حتی مقابله می‌کنند تا تشکیل نشود. اصولا هر سازمانی دنبال این است که برای خودش دستگاه ناظر ایجاد نکند و این نظارت گریزی یک اصل در بیشتر ادارات دولتی شده است. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود: در آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها، صرف‌نظر از عوارض اقتصادی بلندمدت این طرح در کوتاه مدت موجب کاهش جرائم خرد شد. چراکه سارقین خرد بیشتر در طبقه معتادها هستند و نیاز مالی آنها کمتر شد. ولی وقتی نیاز مالی آنها بیشتر می‌شود به سمت سرقت روی می‌آورند.

فرماندهی نیروی انتظامی کشور اظهار کرد: به طور کلی به میزان توسعه و پیشرفت هر کشور نیازهای امنیتی افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال منطقه بازار تهران ۲۰۰ هزار جمعیت (کسبه، بازاریان، کارگران و...) دارد ولی روزانه ۲ میلیون نفر در بازار تهران تردد می‌کنند. این افراد هم کالا همراه دارند و هم پول و محل مناسبی برای سارقان و جیب‌برها است. این ناهمگونی عدم انسجام جمعیت است. وقتی سارقی را دستگیر می‌کنیم می‌بینیم این سارق اصلا از اهالی آن محل و شهر نیست و از شهر دیگری آمده است و جالب اینکه فرد سارق از منطقه‌ای آمده که آمار جرم در آن در حد صفر است و همه همدیگر را می‌شناسند. البته ما با یگان امداد و گشت‌های آگاهی مکان‌هایی مانند بازار تهران را تقویت می‌کنیم.

وی در مورد اقدامات پلیس درباره اخلاگران بازار ارز و سکه گفت: مسائل اقتصادی به عوامل روانی، سیاسی و... بستگی دارد و افراد سوءاستفاده‌گر در زمانی که آب گل‌آلود است وارد می‌شوند که در چنین مواردی ورود دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی لازم است ولی اقدام انفرادی هر کدام از دستگاه‌ها آثار خوبی ندارد و همه اینها باید در مجموعه‌ای واحد اقدام کنند. وقتی دولت نیاز بازار را تعریف کرد اثر خوبی گذاشت.