امیدواری اروپا و آمریکا به مذاکرات آینده

عکس: AFP در آستانه از سرگیری گفت‌و‌گوی ۱+۵ با ایران مطرح شد

امیدواری اروپا و آمریکا به مذاکرات جدید

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: سارایوو، این بار محل دیدار دو زن بود؛ هیلاری کلینتون و کاترین اشتون وزیر امور خارجه آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. هر دو در یک کنفرانس خبری پیش از عزیمت به صربستان و کوزوو در ادامه سفر خود به حوزه بالکان، درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن گفته و ابرازامیدواری کردند که وعده مذاکرات جدید بتواند به یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران منجر شود.

این دو البته در عین حال بر تداوم تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده و گفتند تا زمانی که ایران مصالحه‌ای قابل توجه درخصوص فعالیت غنی‌سازی اورانیوم خود نداشته باشد، دیپلماسی و فشار همزمان ادامه خواهد یافت. البته اشتون و کلینتون درباره مقصودشان از مصالحه قابل توجه ایران درباره غنی‌سازی اورانیوم توضیحی ندادند.

هرچند ممکن است منظور از مصالحه پیشنهادهایی باشد که رسانه‌های اروپایی و مقام‌های روس درباره آن خبر داده و از آن به عنوان استراتژی «بیشتر- بیشتر» یاد کرده‌اند. با این حال ایران تاکید کرده که پیشنهادهای غیررسمی را مورد توجه قرار نخواهد داد.

تاکید دوباره بر رویکرد دوگانه

آن گونه که ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است، هیلاری کلینتون و کاترین اشتون، در کنفرانس خبری مشترکی در پایتخت بوسنی گفتند که دیپلماسی و فشار، ادامه خواهد داشت. اشتون به خبرنگاران گفت: ما به تلاش و یافتن راه‌های روبه جلو در خصوص مذاکرات‌مان ادامه خواهیم داد.او همچنین به تماسی میان یک دستیار خود با یک دستیار سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت که «در آینده‌ای نزدیک» با جلیلی دیدار خواهد داشت.

براساس این گزارش کلینتون هم گفت که پیام آمریکا به ایران روشن است. وی گفت: پنجره همچنان برای حل نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران به صورت دیپلماتیک و رفع انزوای خود باز است، اما این پنجره نمی‌تواند تا بی‌نهایت باز بماند. بنابراین ما امیدواریم که مذاکرات جدی با حسن نیت بتواند به زودی آغاز شود.

البته در حاشیه همین کنفرانس مطبوعاتی اشتون درباره برقراری تماسش با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آینده‌ای نزدیک هم خبر داد و به گزارش پرس تی.وی گفت که قصد دارد به زودی با جلیلی دیدار مستقیم داشته باشد. پیش از اعلام رسمی اشتون درباره تماس با جلیلی، معاون وی، یعنی هلگا اشمیت با علی باقری معاون جلیلی تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف درباره هماهنگی‌ها برای ادامه مذاکرات صحبت کردند. این اولین اقدام عملی از سوی اشتون برای کلید زدن دور جدیدی از مذاکرات شش قدرت جهانی بود که مدتی خبراز سرگیری آن در رسانه‌ها و از منابع مختلف اعلام می‌شد. مذاکرات به احتمال زیاد قرار است پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و در اواخر ماه نوامبر از سر گرفته شود.

مواضع تازه وزیر دفاع اسرائیل

درکنار این امیدواری به مثبت بودن مذاکرات، اسرائیل همچنان مدعی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. اگرچه وزیر دفاع این رژیم در اظهاراتی تازه از مواضع قبلی خود به نوعی عقب‌نشینی کرده است. او مدعی شده که ایران مقادیری از اورانیوم غنی شده خود را برای کاربرد تحقیقاتی به پودر تبدیل کرده و به این ترتیب از خواسته خود (دستیابی به سلاح هسته‌ای) عقب نشینی کرده است. طبق ادعای ایهود باراک، این اقدام ایران، امکان حمله اسرائیل به ایران را ۸ تا ۱۰ ماه به تعویق انداخته است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه دیلی تلگراف، ضمن تکرار این ادعا که ایران قصد تولید سلاح هسته‌ای را دارد، گفت که «از یک بحران فوری، زمانی جلوگیری شد که ایران در سال جاری تصمیم گرفت بیش از یک سوم اورانیوم با غنای متوسط خود را برای اهداف غیر نظامی استفاده کند.»

باراک در این باره مدعی شد: دست کم سه توجیه می‌تواند وجود داشته باشد یکی اینکه صحبت علنی از عملیات احتمالی اسرائیل یا آمریکا مانع از تلاش آنها برای نزدیک‌تر شدن (به این روند) شد.

وی ادامه داد: این می‌تواند یک حرکت حساب‌شده دیپلماتیک باشد که آنها انجام داده‌اند تا از اوج گرفتن این مساله پیش از انتخابات آمریکا جلوگیری کنند تا اینکه زمان به دست آورند. و این می‌تواند راهی برای گفتن این جمله به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد که «ما به تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم». باراک با این حال مدعی شد که در هر حال معتقد است که ایران همچنان قصد ساخت سلاح هسته‌ای را دارد.

تبدیل اورانیوم غنی شده ایران به پودر

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آژانس در گزارش ۳۰ اوت خود تایید کرد که ایران ۷۱/۲۵ کیلوگرم از ۱۹۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای۲۰ درصد خود را تا نیمه اوت به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است. براساس این گزارش کارشناسان می‌گویند که اکسید اورانیوم به شکل موثری به عنوان یک ماده قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای از روی میز کنار می‌رود. مارک فیتز پاتریک، مدیر برنامه منع اشاعه و خلع سلاح موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: این امر گرایش به سمت تایید این موضوع دارد که غنی‌سازی در این سطح هدفی غیرنظامی دارد.

توجیه جدید نتانیاهو برای جنگ علیه ایران

اظهارات جدید باراک در حالی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو همچنان ادعاهای خود را درباره ایران تکرار و براستفاده از گزینه نظامی درباره ایران تاکید کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه خود با مجله فرانسوی «پاریس مچ»، درصدد متقاعد کردن کشورهای عربی برای حمله نظامی اسرائیل علیه ایران برآمد و مدعی شد که چنین حمله‌ای با حذف یک تهدید بالقوه و کاهش تنش‌ها در سراسر خاورمیانه، به نفع کشورهای عربی خواهد بود.او با ادعای اینکه چنین حمله‌ای علیه ایران آنقدر‌ها هم که منتقدان هشدار داده‌اند، تنش‌های منطقه را وخیم‌تر نخواهد کرد، مدعی شد: من فکر می‌کنم که ۵ دقیقه بعد از این حمله و برخلاف آنچه شکاکان می‌گویند، احساس راحتی و آرامش در سراسر منطقه گسترانیده شود.نتانیاهو در ادامه مدعی شد که ایران کشوری محبوب در جهان عرب نیست و برخی از دولت‌های منطقه و همچنین شهروندان آنها به این نتیجه رسیده‌اند که ایران مسلح به قدرت هسته‌ای نه تنها برای اسرائیل که برای آنها نیز خطرناک خواهد بود.