سد آیین‌نامه‌ای در برابر لغو سوال

جلسه نخستین سوال از رییس‌جمهور، اسفندماه ۹۰

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: دو دستگی در مجلس بر سر «پرسیدن» یا «نپرسیدن» سوال از رییس‌جمهور همچنان ادامه دارد. در حالی که آیین‌نامه جدید مجلس صراحتا اعلام کرده که «امکان پس گرفتن امضا پس از ارسال طرح سوال به ریاست‌جمهوری وجود ندارد»، برخی از نمایندگان و به‌ویژه فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست غلامعلی حدادعادل همچنان به دنبال «لغو» سوال از رییس‌جمهورند. غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس اما روز گذشته باتاکید بر صراحت آیین‌نامه در عدم امکان پس گرفتن امضا پس از ابلاغ طرح سوال به رییس‌جمهور، گفت که «یکشنبه آینده نماینده یا نمایندگان رییس‌جمهور باید برای پاسخگویی به این کمیسیون بیایند.» علی مطهری نیز به عنوان طراح اصلی سوال از رییس‌جمهور روز گذشته اعلام کرد که «فکر نمی‌کنم سوال منتفی شود.» در شرایطی که بحث میان گروه مخالفان و موافقان سوال از رییس‌جمهور بالا گرفته است، دسته سومی از نمایندگان نیز هستند که مخالف سوال از رییس‌جمهور هستند، اما می‌گویند باید از احمدی‌نژاد براساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شکایت کنیم و در نهایت پس از رای موافق نمایندگان در صحن، موضوع شکایت را به قوه‌قضائیه ارسال کنیم.

آیین‌نامه داخلی مجلس اما، در ابتدای سال جاری و پس از نخستین سوال مجلس از رییس‌جمهور، اصلاح شد. نمایندگان که از پاسخ‌های احمدی‌نژاد ناراضی بودند، قسمت‌هایی از مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین‌نامه را که مربوط به طرح سوال از رییس‌جمهور بود، اصلاح کردند. بر این اساس مقرر شد «پس از ارسال سوال یا سوالات برای رییس‌جمهور، کاهش امضا‌ها سبب خروج سوال یا سوالات از دستور نمی‌گردد.»

براین اساس به نظر می‌رسد که امکان پس گرفتن امضا و لغو سوال از احمدی‌نژاد از این طریق ممکن نباشد، مگر اینکه نمایندگان سوال‌کننده پس از توضیحات نماینده یا نمایندگان رییس‌جمهور در کمیسیون بودجه، اعلام کنند که توضیحات را قانع‌کننده دانستند و در نتیجه موضوع سوال در صحن علنی مجلس منتفی شود.

طرح سوال از احمدی‌نژاد ۱۹ مهرماه با ۱۰۲ امضا درباره مسائل ارزی، واردات گندم و خودرو به هیات‌رییسه مجلس تقدیم شد.

امکان پس گرفتن امضا جود ندارد

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به جریان افتادن بررسی طرح سوال از رییس‌جمهور در این کمیسیون، گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس پس از ابلاغ کتبی طرح سوال به رییس‌جمهور، امکان پس گرفتن امضا از این طرح وجود ندارد.

غلامرضا کاتب روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهار کرد: زمانی که طرح سوال از رییس‌جمهور کتبا به دولت ابلاغ شد این طرح ۱۰۰ امضا داشت و تنها دو نفر امضای خود را پس گرفتند.

کاتب خاطرنشان کرد: هنوز نمایندگان رییس‌جمهور برای پاسخگویی به این سوال به مجلس معرفی نشده‌اند، اما وی تا روز شنبه فرصت دارد نماینده یا نمایندگان خود را معرفی کند تا در جلسه روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه برای پاسخگویی حاضر شود.

مطهری: فکر نمی‌کنم سوال منتفی شود

طراح سوال از رییس‌جمهور در مجلس هم گفت که فکر نمی‌کند طرح سوال از رییس‌جمهور در مجلس منتفی شود.

علی مطهری روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تاکنون سه نفر از امضاکنندگان امضای خود را از سوال از رییس‌جمهور پس گرفته‌اند، اما شش نفر هم به جمع سوال‌کنندگان اضافه شدند؛ بنابراین فکر نمی‌کنم سوال از رییس‌جمهور منتفی شود.

حدادعادل: علاقه‌مندیم سوال منتفی شود

غلامعلی حدادعادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس اما با اشاره به تصمیم اعضای فراکسیون اصولگرایان برای پس گرفتن امضای سوال از رییس‌جمهور گفت: ما علاقه‌مندیم سوال منتفی شود؛ چرا که آن را در مجلس هشتم تجربه کرده‌ایم و دیدیم چه اتفاقی می‌افتد. این تجربه موفقی نبوده و باید پیش چشم ما باشد.

وی روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره اظهارات علی مطهری مبنی بر اینکه سوال از رییس‌جمهور منتفی نمی‌شود، گفت: آقای مطهری نظر خودشان را گفتند و فراکسیون هم نظر خودش را دارد، آقای مطهری عضو فراکسیون ما نیستند.

فراکسیون رهروان ولایت اعلام موضع کند

حدادعادل درباره انتشار اخباری مبنی بر رایزنی دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان برای بررسی سوال از رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما علاقه‌مند به رایزنی با فراکسیون رهروان در این‌باره هستیم. آنها به عنوان فراکسیون در این رابطه اظهارنظر نکردند، اما ما مایلیم آنها هم اظهارنظر کنند و موضع‌شان را به عنوان فراکسیون بگویند که آیا موافق با طرح هستند یا خیر؟

وی گفت: ما علاقه‌مندیم با فراکسیون رهروان ولایت جلسه‌ای در این رابطه داشته باشیم؛ البته دعوت رسمی از آنها نکردیم ولی از آقای ابوترابی خواستیم که ایشان سعی کنند که فراکسیون رهروان هم برای منتفی شدن سوال اقدام کنند؛ ‌اگرچه از پاسخ آنها خبری ندارم، اما ما چنین درخواستی را از طریق آقای ابوترابی مطرح کرده‌ایم.

بیانیه‌ فراکسیون اصولگرایان: سوال تنش‌زا است

در همین حال فراکسیون اصولگرایان مجلس روز گذشته با صدور بیانیه‌ای درباره سوال از رییس‌جمهور و استیضاح وزیران، تاکید کرد:‌ این اقدام نمایندگان، به ظن قوی کمکی به حل مشکلات موجود نمی‌کند، بلکه می‌تواند تنش‌زا و التهاب‌آفرین باشد.

این بیانیه می‌افزاید: تجربه سوال قبلی از رییس‌جمهور این احتمال را تقویت می‌کند که طرح سوال از رییس‌جمهور فضا را غبار‌آلود و جنجالی خواهد کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر خود به خراسان شمالی صریحا فرموده‌اند: در مدت باقیمانده تا انتخابات همت همه مسوولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد. این بیانیه می‌افزاید: مخالفت با طرح سوال از رییس‌جمهور به معنای بی‌عملی و سکوت نسبت به مسائل کشور نیست؛ اما فراکسیون اصولگرایان در شرایط فعلی کشور با توجه به شناختی که از شیوه برخورد مسوولان دارد، توصیه می‌کند به جای اقداماتی که می‌تواند افکار عمومی جامعه را مشوش کند، راه‌ حل‌های دیگری جست‌وجو شود و مخصوصا بر تماس و مذاکره میان‌ مجلس و دولت در فضایی آکنده از همدلی و همکاری متقابل تاکید می‌کند.

توصیه دولت به مجلس درباره طرح سوال

از سوی دیگر، معاون پارلمانی رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم کشیده نشدن مشکلات بین قوای کشور به فضای رسانه‌ای، اظهار کرد: دولت و مجلس باید در کنار یکدیگر باشند.

به گزارش ایسنا، لطف‌الله فروزنده دهکردی در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت که در بجنورد برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره طرح سوال از رییس‌جمهور و استیضاح برخی وزرا در مجلس گفت: توصیه می‌کنیم که این مسائل در کمیسیون‌ها و نشست‌های مشترک حل شود و از ایجاد فضای رسانه‌ای که موجب تنش می‌شود، جلوگیری شود. وی با بیان اینکه «فضای رسانه‌ای باید فضایی با نشاط باشد و دولت و مجلس در کنار یکدیگر کار کنند»، تصریح کرد: باید نمایندگان مجلس به این نکته توجه کنند و خواهش می‌کنیم که مشکلات در کمیسیون‌ها حل شود و به افکار عمومی کشیده نشود.

کاهش امضاهای طرح استیضاح وزیر کشاورزی

عضو هیات رییسه مجلس از کاهش امضاهای طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی به ۳۷ امضا خبر داد.

جواد جهانگیرزاده روز گذشته در گفت و گو با ایسنا، گفت: طرح استیضاح خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی با ۴۰ امضا تحویل بنده شد، ولی هم اکنون با امضاهایی که از این طرح پس گرفته شده، این طرح هم‌اکنون ۳۷ امضا دارد.

وی افزود: دو نفر به صورت کتبی امضاهای خود را پس گرفتند و یک نفر نیز با بیان اینکه این طرح را امضا نکرده است اعلام کرد که اسمش از امضاها حذف شود؛ چرا که اسم وی به اشتباه و به صورت مبهم در این طرح قرار گرفت.