نمایندگان مجلس با اکثریت آرا یک فوریت طرح الزام دولت به تمرکززدایی بودجه‌ای را تصویب کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، اعتبارات استانی یکجا در اختیار استانداری‌ها قرار می‌گیرد و نمایندگان می‌توانند اعتبارات لازم برای حوزه‌های انتخابیه خود را از کمیته برنامه‌ریزی استان کسب کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته فوریت این طرح را با ۱۱۲ رای موافق تصویب کردند. یونس اسدی نماینده مشکین شهر، به عنوان طراح این طرح در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: اشکالی که در بودجه سالانه وجود دارد این است که بودجه سالانه تمرکزگرا است به طوری که هر ساله ۲۵-۲۰ درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای صرفا برای استان‌ها و بقیه یعنی ۷۰ درصد به صورت ملی در اختیار وزارتخانه‌ها قرار می‌گیرد که این میزان به صورت متفرقه بذل و بخشش می‌شود.

وی با بیان اینکه در شیوه فعلی چانه‌زنی حاکم می‌شود، تاکید کرد: با تصویب یک فوریت این طرح اعتبار سالانه سهم استان‌ها را مشخص می‌کنیم به این ترتیب حرمت نماینده و مجلس هم حفظ خواهد شد.

وی افزود: اینکه ما در بودجه تنها ۲۰ درصد اعتبارات را به استان‌ها اختصاص می‌دهیم و مابقی را به وزارتخانه‌ها می‌دهیم به آن معناست که بودجه را با دست خود به وزارتخانه‌ها داده و بعد برای گرفتن بودجه مدام از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می‌رویم، این موضوع باعث شده که حتی یکی از معاونان وزیر، یک نماینده را که برای گرفتن بودجه استانی مراجعه کرده بود از دفترش بیرون کند. نگذارید بیش از این حرمت مجلس و نمایندگان شکسته شود.

اسدی با بیان اینکه با تصویب این طرح، کشور از بخشی‌نگری نجات پیدا می‌کند، گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح، بودجه به صورت یکجا در اختیار استان‌ها و شهرستان‌ها قرار می‌گیرد و نمایندگان می‌توانند سهم شهرستان و حوزه انتخابیه خود را از کمیته برنامه‌ریزی طلب کنند.

غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان مخالف فوریت این طرح با بیان اینکه این کمیسیون موضوع طرح اصلاح نظام بودجه‌ریزی را به طور جدی پیگیری می‌کند، گفت: در مجلس هشتم به دیوان محاسبات، معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و مرکز پژوهش‌ها سفارش شده بود که کارهای کارشناسی را برای اصلاح قانون نظام بودجه‌ریزی انجام دهند که در مرکز پژوهش‌ها گروهی برای تهیه قانون جامعی در مورد نظام بودجه‌ریزی این کار را به عهده گرفتند.

وی افزود: ‌در حال حاضر میزان سهم اعتبارات استانی نزدیک به ۴۰ درصد رسیده است، از این رو از نمایندگان درخواست دارم تا به فوریت این طرح رای ندهند و اجازه دهند که روند قانونی طرح جامع اصلاح قانون نظام‌ بودجه‌ریزی طی شود. در نهایت یک فوریت این طرح با موافقت نمایندگان تصویب شد.