وزیر بهداشت: افزایش جمعیت تحمیلی نیست

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد ـ پس از هشدارهای داده شده در خصوص کاهش رشد جمعیت کشور در سال‌های اخیر و اهتمام مسوولان نظام برای رفع این چالش، شورای عالی انقلاب فرهنگی طی ابلاغیه‌ای سیاست‌های تشویقی مورد نظر خود برای افزایش جمعیت را اعلام کرد. اعطای سکه طلا، تغذیه رایگان، پوشش کامل خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری، ۹ ماه مرخصی زایمان با حقوق و ۲۱ ماه بدون حقوق، از جمله مشوق‌هایی است که دولت به منظور ترغیب جامعه به افزایش جمعیت در نظر گرفته است.

همزمان، در حالی که این روزها تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های تنظیم جمعیت و ترغیب به افزایش زاد و ولد بیش از پیش از سوی مسوولان مورد توجه قرار گرفته، برخی از مراکز بهداشتی، خود طی رویکردی با هدف اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، اقدام به خودداری از فروش وسایل پیشگیری از بارداری کرده‌اند که این مساله با انتقاد وزیر بهداشت همراه شد.

روز گذشته مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن تاکید براینکه برخی داروخانه‌ها به مراجعان قرص ضدبارداری ارائه نمی‌دهند، گفت: همان طور که تنظیم خانواده از ابتدا به زور نبوده الان افزایش جمعیت هم به زور نیست بنابراین هیچ کاری با زور و ضرب نمی‌تواند انجام شود. تولید داروهای پیشگیری از بارداری به ویژه قرص‌های ضد بارداری هیچ محدودیتی پیدا نکرده، داروخانه‌هایی که این حرف‌ها را می‌زنند ممکن است بخواهند بازار سیاه راه بیندازند و برنامه خاصی دارند.

وزیر بهداشت از مردم خواست هر جایی چنین مسائلی را مشاهده کردند نام و نشانی داروخانه‌ها را به روابط عمومی وزارت بهداشت یا معاونت غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی منطقه خود اطلاع دهند تا با آن داروخانه برخورد شود.

اما در همین راستا، روز گذشته، دولت از برنامه‌های تشویقی خود برای افزایش جمعیت پرده‌برداری کرد. محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی راهبردها و اقدامات ملی برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری کل و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی، اقتضائات راهبردی کشور را ابلاغ کرد. راهبردهای تدوین شده در این حوزه بر محوریت فرهنگ‌سازی و سیاست‌های تشویقی قرار دارد که از آن جمله می‌توان به اختصاص سبد تغذیه رایگان ماهانه، افزایش دو برابری حق عائله‌مندی، پوشش کامل بیمه‌ای برای درمان ناباروری‌، پرداخت هدیه تولد فرزند به مادر به صورت سکه بهار آزادی و افزایش مدت مرخصی استعلاجی زایمان به ۹ ماه اشاره کرد.

بخشی از این راهبردها هم معطوف به دهک‌های پایین درآمدی جامعه است که دارای چهار فرزند یا بیشتر باشند، که بیشتر به موضوع تامین محل سکونت این خانوارها اختصاص دارد.

اصلاح سیاست‌های تنظیم جمعیت و تاکید بر لزوم جلوگیری از کاهش زادوولد، مساله‌ای است که در ماه‌های اخیر مورد تاکید مسوولان نظام بوده است. رهبر معظم انقلاب نیز در سفر اخیر خود به خراسان شمالی و در جمع مردم بجنورد، نسل جوان پرنشاط، تحصیلکرده و شجاع را یکى از ثروت‌های زیربنایى ملت ایران برشمردند و تاکید کردند: یکى ازخطاهایى که در اواسط دهه هفتاد انجام شد، ادامه سیاست کنترل جمعیت بود که این اشتباه باید جبران شود؛ زیرا نسل جوان، عامل اصلى پیش روندگى کشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته اجراى سیاست کنترل جمعیت در اوایل دهه هفتاد کار صحیحى بود؛ اما ادامه آن از اواسط دهه هفتاد اشتباه بود و مسوولان کشور و از جمله رهبرى در این اشتباه سهیم هستند و باید از خداوند طلب عفو کنند.

اخیرا رییس مرکز آمار کشور هم با هشدار نسبت به کاهش رشد جمعیت در کشور، از این مساله به عنوان تهدیدی برای آینده کشور یاد کرد. عادل آذر در صحن علنی مجلس متذکر شد که سیاست تنظیم جمعیت باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود چرا که رشد جمعیت در کشور با کاهش محسوسی مواجه شده است.

تاکید دو مرجع تقلید بر لزوم ساماندهی ازدواج

در همین حال آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی در اظهارات جداگانه‌ای با اشاره به مشکلات ازدواج جوانان، بر لزوم ساماندهی این موضوع تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه قرآن مجید مطالب بسیار مهمی درباره ازدواج دارد، افزود: سعی کنید مراسم ازدواج را به صورت آسان و به دور از تجملات برگزار و راه را برای ازدواج جوانان عزیز فراهم کنید.

این مرجع تقلید در ادامه به مساله کنترل موالید اشاره کرد و گفت: از سویی سن ازدواج در جامعه بالا رفته است، از سویی دیگر بعد از ازدواج زوج‌ها تا چند سال تمایلی به بچه‌دار شدن ندارند و دوره مناسب بچه‌دار شدن را از دست می‌دهند؛ این مساله تبعاتی را برای جامعه به همراه دارد و باعث پیر شدن تدریجی بافت جامعه می‌شود و این تهدید و خطری برای جامعه و کشور است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز هشدار داد: پدیده بی‌رغبتی جوانان دختر و پسر به ازدواج، صیانت و امنیت جامعه، عزت و اخلاق جامعه، بنیاد مقدس خانواده و آسایش روحی جوانان را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید در پیامی به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع)‌ و حضرت فاطمه زهرا (س) همچنین به پدران و مادران توصیه کرد: با فرزندان خود همراهی کنید. روی سلیقه‌های شخصی خودتان موجب تاخیر این برنامه سرنوشت‌ساز نشوید. مسوول تاخیر ازدواج فرزندان که گاه موجب محرومیت آنها می‌شود، نشوید. تشریفات زائد را کنار بگذارید و مهریه‌ها را مناسب قرار دهید و همه با توکل و اعتماد به خداوند متعال اقدام نمایید.