رایزنی‌های منطقه‌ای احمدی‌نژاد

دیدار رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر تایلند

دنیای‌اقتصاد- از حاشیه خزر تا حاشیه خلیج‌فارس؛ مسیری که محمود احمدی‌نژاد در روزهای گذشته طی کرد تا ضمن حضورش در دو اجلاس مختلف پیشنهادهایی را هم ارائه دهند و البته با برخی از همتایان خود درباره موضوعات مهم منطقه‌ای دیدار و تبادل نظر داشته باشند. بر همین اساس هم او روز سه‌شنبه گذشته باکوی آذربایجان را که محل برگزاری اجلاس اکو بود ترک کرد تا وارد کویت شود و در نخستین مجمع گفت‌وگوهای همکاری آسیایی که با میزبانی این کشور حاشیه خلیج‌فارس برگزار شده بود شرکت کند.

ایران، تایلند، چین، اندونزی، مالزی، ژاپن، کره‌جنوبی، لائوس، میانمار، ویتنام، فیلیپین، سنگاپور، کامبوج، برونئی، مغولستان، بوتان، هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، امارات متحده عربی، بحرین و سوریه از اعضای این مجمع هستند. تاکنون ۱۰ اجلاس از این تشکیلات آسیایی در سطح وزیران امور خارجه برگزارشده است و روز سه‌شنبه گذشته برای نخستین بار، اجلاس سران با حضور مقامات عالی‌رتبه حدود ۲۰ کشور آسیایی در کویت آغازشد.

دیدار با امیر کویت

علاوه بر حضور و سخنرانی رییس جمهور در این اجلاس و ارائه پیشنهادات شش‌گانه‌اش او دیدارهایی را هم با همتایان خود از کشورهایی همچون افغانستان و تاجیکستان داشت. او البته با امیر کویت یعنی شیخ صباح‌الاحمد جابرالصباح هم در حاشیه اجلاس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رییس جمهور در این دیدار با تاکید بر لزوم تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه ایران و کویت اظهار کرد: مناسبات دو کشور همواره خوب و برادرانه بوده است، البته این‌گونه روابط برادرانه، دشمنان زیادی هم دارد و همواره عده‌ای با اختلاف‌افکنی به‌دنبال بهره‌برداری‌های سوء خود هستند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه امنیت منطقه و خلیج‌فارس برای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: ایران خواهان امنیت برای همگان بوده و معتقد است که دستیابی به این هدف با مشارکت همه کشورهای منطقه محقق خواهد شد.

رییس‌جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد، تا این اجلاس ثمرات خوبی برای گسترش همکاری‌ها میان کشورهای آسیایی داشته باشد. امیر کویت نیز در این دیدار با اشاره به روابط خوب و سازنده جمهوری اسلامی ایران و کویت گفت: جمهوری اسلامی ایران قدرت و توانایی‌های بسیار زیادی دارد و کویت خواهان گسترش روابط خود در تمام زمینه‌ها با ایران است.احمدی‌نژاد پیش از این دیدار یعنی سه شنبه شب هم در ضیافت رسمی شام امیر کویت که به افتخار سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس برگزار شده بود حضور یافت.

مذاکرات سه‌جانبه

همچنین روسای‌جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان همان سه‌شنبه شب در حاشیه نخستین مجمع سران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد، حامد کرزی و امام علی رحمان دراین نشست سه‌جانبه با تاکید بر گسترش روابط سه کشور، زمینه‌های گوناگون همکاری‌ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

علاوه بر آن احمدی‌نژاد و امام علی رحمان هم دیدار دوجانبه‌ای را با یکدیگر داشتند. به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌ نژاد در این دیدار تصریح کرد: ظرفیت‌های بسیار زیادی برای گسترش و تعمیق روابط تهران - دوشنبه وجود دارد، که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کرد. امامعلی رحمان رییس‌جمهور تاجیکستان نیز در این دیدارخاطر نشان کرد: دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، فرهنگی و آب می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های بسیار خوبی به نفع دو ملت داشته باشند.

احمدی‌نژاد در ادامه دیدارهایش هم با نخست‌وزیر تایلند، خانم یینگلاک شیناواترا گفت‌وگو کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد در این دیدار تصریح کرد: کشورهای آسیایی باید در دو سطح دوجانبه و منطقه‌ای همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف گسترش دهند. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: روابط ایران و تایلند می‌تواند در بخش‌های مختلف فرهنگی - تجاری به بهترین شکل گسترش یابد.

نخست وزیر تایلند نیز در این دیدار با اشاره به اینکه تایلند برای روابط تاریخی و تمدنی خود با ایران ارزش ویژه‌ای قائل است، گفت: تایلند آماده گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور از جمله اقتصاد، فرهنگ، توریسم، تجارت

و مواد غذایی است.

پیشنهادهای رییس‌جمهور در اجلاس

رییس‌جمهور همچنین در نخستین اجلاس سران گفت‌وگوی همکاری آسیایی در کویت، با بیان اینکه مردمان قاره آسیا نقش تعیین‌‌کننده برای استقرار مناسبات جهانی مبتنی بر عدل و آزادی به جای نظامات تبعیض آلود کنونی ایفا کنند، ۶ پیشنهاد ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد پیش از ارائه این پیشنهاد‌ها در سخنانی به مشکلات امروز جهان و قاره آسیا اشاره کرد و گفت: در حوزه اقتصادی خلق دارایی‌های کاغذی توسط برخی دولت‌های توسعه طلب در کنار سیاست‌های استعماری آنان ضربات سختی بر اقتصاد کشورها وارد کرده است.

وی ادامه داد:به طور سیستماتیک مشکلات اقتصادی نظام سرمایه‌داری به ملت‌های مستقل و ثروت این ملت‌ها به سرمایه داران منتقل می‌شود. به هر بهانه‌‌ای از دسترسی کشورها به فناوری‌های برتر جلوگیری و در پیشرفت علمی و فنی کشورها مانع درست می‌نمایند. تهدید و ناامنی، فروش گسترده سلاح به کشورها و ایجاد درگیری ادامه دارد.

او افزود: اشغال فلسطین و عراق، حضور نظامی در افغانستان و تحمیل ناامنی به پاکستان، تربیت و سازماندهی گروه‌های تروریستی، کمک به تولید مواد مخدر و ایجاد اختلاف بین کشورها گوشه‌ای از مصائبی است که توسط دیگران بر بخشی از آسیا تحمیل شده است.

وی سپس با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم از چالش‌های پیش رو به سلامت عبور و نقش خود را در برپایی نظم عادلانه و انسانی ایفا کنیم، افزود: همان‌طور که ذکر شد مجموع استعدادها، توانمندی‌ها و منابع طبیعی آسیا از قبیل دریاها، بنادر، شبکه حمل و نقلی، جنگل‌ها و مراتع، زمین‌ها و تولیدات وسیع کشاورزی، منابع آبی و معادن متنوع و گسترده، ذخایر عظیم انرژی، دستاوردهای عظیم علمی و فناوری و از همه مهم‌تر منابع بزرگ انسانی، ظرفیت و فرصت بسیار بزرگی را در اختیار جامعه بشری قرار داده است.

وی در ادامه به طرح پیشنهادهایی پرداخت و گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا میراث گرانقدر فرهنگی و انسانی قاره را حفظ کرده و گسترش دهیم. حفظ این میراث به مفهوم حفظ همه ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی و خودباوری ملت‌های ما است که جوهر اصلی در پیشرفت و تعالی و غلبه بر مشکلات و برقراری نظم انسانی است و ملت‌ها را از فرهنگ مهاجم و مخرب حفاظت می‌نماید.

او ادامه داد: زمینه گسترش مراودات بین ملت‌های خود را گسترش دهیم. همه، اعضای یک خانواده بزرگ هستیم. با گسترش برنامه‌های مشترک فرهنگی هم‌گرایی بیشتر و دوستی‌ها که مبنای صلح و امنیت است تقویت می‌شود.

احمدی نژاد افزود: گسترش مراودات تجاری و اقتصادی به نفع همگان است و ضرورت دارد موانع احتمالی تعرفه‌ای و گمرکی کاهش یافته و در نهایت برچیده شود.

او در ادامه طرح پیشنهادهایش گفت: نشست اقتصادی آسیا مرکب از مدیران، نخبگان و کارشناسان اقتصادی کشورهای عضو تاسیس شود تا بابرپایی اجلاس‌های دوره‌ای مسائل اقتصادی، مالی و پولی را در فضایی آزاد بررسی و راه‌حل‌های عبور از بحران‌ها و مشکلات و رشد و توسعه پایدار اقتصادی را ارائه نمایند.

وی همچنین گفت: منشور همکاری‌های آسیایی با مشورت اعضا تدوین و به تصویب سران مجمع برسد تا مبنای گسترش همکاری‌های هدفمند باشد.

احمدی‌نژاد در آخرین پیشنهادش گفت: موفقیت در انجام تغییرات بنیادی در مناسبات یکجانبه و تبعیض آمیز بین‌المللی و جایگزینی آن با مناسبات عدل، مستلزم همدلی، مشارکت و همکاری است. در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد موضوع مشارکت همگانی در مدیریت جهانی به عنوان پایه اصلی صلح جهانی مورد تاکید عمومی قرار گرفت. کشورهای آسیایی باید بتوانند در مدیریت جهانی مشارکت فعال و اثرگذار داشته باشند.