تحلیل دولت از تحولات ارزی

عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

دنیای اقتصاد- رییس جمهور دیروز در یک نشست مطبوعاتی و رادیو-تلویزیونی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص نوسانات شدید ارزی اعلام کرد که هیچ دلیل اقتصادی برای این نوسانات تند وجود ندارد. به گفته احمدی‌نژاد، دو عامل دست به دست هم دادند تا این نوسانات شکل بگیرد: یک عامل از بیرون و یک عامل از درون. به اعتقاد رییس جمهور، تحریم نفتی و از آن بدتر تحریم مبادلات بانکی که به شکل یک جنگ پنهان گسترده به کشورمان تحمیل شده‌است عامل بیرونی است و عامل درونی نیز اقدامات عملی وجنگ روانی و تبلیغاتی است که علیه دولت راه‌اندازی کرده‌اند. وی در این زمینه به گزارش یکی از نهادهای امنیتی اشاره کرد که در آن ۲۲ نفر سرحلقه آشفتگی‌های اخیر در بازار ارز معرفی شده‌اند. احمدی‌نژاد در عین حال افزود: کارهایی در حال انجام است وتصمیماتی گرفته شده که امیدوارم شرایط بازار ارز بهتر شود. رییس جمهور در این کنفرانس مطبوعاتی به سایر سوالات خبرنگاران درباره بحث رابطه با آمریکا، بازداشت جوانفکر، توقیف مطبوعات وانتقادات مطرح به دولت پاسخ داد. تحلیل احمدی‌نژاد از تحولات بازار ارز

هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات نرخ ارز وجود ندارد

۲۲ نفر به عنوان سرحلقه‌های آشفتگی بازار ارز شناسایی شده‌اند

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد با اعتقاد بر اینکه جنگ پنهان و جنگ روانی در حوزه اقتصادی در جریان است این موضوع را به دو عامل خارجی و داخلی مربوط دانست. رییس‌جمهور با دفاع از عملکرد دولت در حوزه اقتصادی؛ بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت نفت را در شمار دستگاه‌هایی قلمداد کرد که برای رفع مسائل اخیر بیشترین فعالیت را دارند و تاکید کرد بانک مرکزی به هر سختی در حال تامین ارز مورد نیاز بازار است و هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات تند ارز وجود ندارد. البته کارهایی دارد انجام می‌شود و تصمیماتی گرفته شده که امیدوارم شرایط بازار ارز بهتر شود. او می‌گوید نهادهای اطلاعاتی در گزارش خود اعلام کرده‌اند که ۲۲ نفر سر حلقه تمامی آشفتگی‌ها در بازار ارز هستند. احمدی‌نژاد با اشاره به این افراد نحوه کارشان را به این صورت توضیح داد: «موبایل دستشان است و در تماس با هم می‌گویند که ۲۰۰ تا ۵۰۰ تا بنداز بالا.» رییس‌جمهور با بیان این مطلب تاکید کرد: «این مسائل هیچ ارتباطی به اقتصاد ایران ندارد.» وی ضمن اینکه از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند و برای مراجعه به بازار دست نگه دارند، گفت: «دشمن سنگی انداخته و ما این سنگ را به سمت خودشان می‌اندازیم.» وی با اشاره به اینکه چند نفر سر چهار راه دویست دلار معامله می‌کنند و قیمت آنها می‌شود نرخ ارز از فضای رسانه‌ای در خصوص تحولات بازار ارز نیز انتقاد کرد. احمدی‌نژاد در این زمینه و در طول نشست خبری خود، به دو خبرگزاری اشاره کرد و به خطاب به خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها گفت: همین که قیمت دلار را ۴ هزار تومان اعلام می‌کنند جنگ روانی است.

رییس‌جمهور با دفاع از ایده راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی نیز این طرح را حاصل تعامل و همفکری سه قوا خواند و اضافه کرد: «فرض کنیم مبادلات خارجی ما قطع شوند، با این وجود هم اقتصاد ایران می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و پیشرفت کند.»

رییس‌جمهور در کنفرانس خبری دیروز خود همچنین تاکید کرد که هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات اخیر نرخ ارز وجود ندارد و بانک مرکزی توانایی تامین ارز مورد نیاز برای واردات را دارد. محمود احمدی‌نژاد معتقد است که دولت با یک سوم ارز موجود نیز می‌تواند کشور را اداره کند به شرطی که همه کمک کنند. وی بر این نظر است که حجم تجارت خارجی ایران پایین است؛ اما آثار روانی آن بالاست. احمدی‌نژاد می‌گوید یکی از دلایل بالا رفتن قیمت‌ها در کشور این است که عده‌ای قیمت‌های داخلی را به مبادلات خارجی گره می‌زنند. رییس‌جمهور در ادامه سخنانش ارز تزریق شده از سوی بانک مرکزی را کافی می‌داند و با بیان اینکه واردات در شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته، رقم واردات سال گذشته را ۵/۲۹ میلیارد دلار و میزان واردات سال‌جاری را ۵/۲۶ میلیارد دلار عنوان کرد.

به باور محمود احمدی‌نژاد، نوسانات اقتصادی و ارزی در کشور ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت نبوده است. او می‌گوید چگونه است که در یک روز از صبح تا بعد از ظهر قیمت ارز بالا می‌رود؟ و تاکید دارد که این اتفاق اقتصادی نیست.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد با یک پیامک زیر و رو نمی شود خطاب به خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها گفت که عملکرد شش ماهه خودتان را روی میز بگذارید. احمدی‌نژاد در سخنان خود این دیدگاه را ابراز کرد که «خبرگزاری وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی» نباید به مسائل ورود پیدا کند. وی همچنین در واکنش به انتقادات علی لاریجانی، رییس مجلس که در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان شده بوده از وی گلایه کرد.

سر حلقه‌های آشفتگی‌های اخیر بازار ارز

محمود احمدی‌نژاد در بخشی از نشست خبری خود گفت:‌ براساس گزارش یکی از نهادهای امنیتی ۲۲ نفر سرحلقه آشفتگی‌های اخیر در بازار ارز هستند با توجه به اینکه این افراد مشخص هستند نهادهای امنیتی باید ورود پیدا کنند. به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور تاکید کرد: این افراد با یک تلفن به یکباره قیمت ارز را ۲۰۰ یا ۵۰۰ تا افزایش می‌دهند تا التهاب در بازار ایجاد کنند و متاسفانه برخی مردم هم عجله می‌کنند و می‌خواهند پولشان را به سرعت به طلا تبدیل کنند که این اشتباه است. احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: امیدواریم نهادهای امنیتی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و بعضی از نابسامانی‌ها را درست کنند.

واکنش به مصاحبه لاریجانی

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده تحریم‌ها تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ندارد، گفت: پس حتما تصمیمات ایشان تاثیر دارد همانگونه که قبلا عنوان کردم بعضی فقط در هنگام خوشی همراه دولت هستند. وی با بیان اینکه احترام زیادی برای آقای لاریجانی قائل هستم، گفت: بالاخره ایشان می‌داند وضعیت فروش نفت چگونه است و بانک مرکزی برای جابه‌جایی ارز و تامین نیازهای کشور چه اقداماتی انجام می‌دهد. احمدی‌نژاد با بیان اینکه بنده مصاحبه ایشان با یکی از خبرگزاری‌های داخلی را دیدم و هم اکنون نیز همراه خود دارم، ادامه داد: ایشان با خبرگزاری وابسته به یکی از نهادهای امنیتی علیه دولت مصاحبه کرده است، در حالی که خبرگزاری یک نهاد نظامی نباید وارد این مسائل شود.

وی با نقل خاطره‌ای از رییس کل بانک مرکزی گفت: آقای بهمنی تعریف می‌کرد در یکی از وفات‌ها که در کشور تعطیلی عمومی بود، این خبرگزاری پیامکی را ارسال کرد و از افزایش قیمت ارز خبر داد. بنده نیز که در جلسه‌ای با مسوولان بودم به این موضوع شک کردم و به سرعت راهی خیابان فردوسی و اطراف آن شدم، اما مشاهده کردم که همه صرافی‌ها و سکه فروشی‌ها تعطیل است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز هم این خبرگزاری همین حرف‌ها را تکرار می‌کند، افزود: آنها امروز هم تلاش می‌کنند بر چند نکته تاکید کنند، اولا می‌گویند گرانی‌ها سیاست دولت است در حالی که دولت طرف مردم است. احمدی‌نژاد تاکید کرد: برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند دولت به دنبال این است تا دولت آینده را در اختیار بگیرد در حالی که همان‌ها باز می‌گویند دولت فعلی می‌خواهد تا دولت آینده با مشکل مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه این افراد از ابتدا هم با هدفمندی یارانه‌ها مخالف بودند، گفت: این در حالی بود که هدفمندی یارانه‌ها در جهت عدالت بود و ما می‌خواستیم هر کسی به اندازه سهم خود از یارانه‌ها سود ببرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بگذارید یکسال هم هر کسی سهم خود را از یارانه‌ها دریافت کند، تصریح کرد: دولت تنها یارانه‌ها را از جیب افرادی که بیشتر مصرف می‌کردند به جیب افرادی که کمتر دریافت می‌کردند، واریز کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی در بالاترین سطح در کارها دخالت می‌کنند، افزود: این افراد نمی‌دانند نقدینگی نسبی است، نه مطلق و این درصد است که در نقدینگی تاثیرگذار است. رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در اقتصاد چین که نقدینگی ۵- ۶ برابر است، معلوم است که در آن اقتصاد ۵ درصد نقدینگی، ۳۰ درصد نقدینگی کشور ما به حساب می‌آید، اظهار کرد: متاسفانه برخی این مسائل را نمی‌دانند و اظهارنظر می‌کنند و می‌گویند دولت در مدیریت بازار ارز ناتوان است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه افرادی دولت را به عدم مدیریت متهم می‌کنند که در بودجه تصویب کردند پرداخت معوقات بانکی ۵ سال عقب بیفتد، تصریح کرد: این موضوع سیستم بانکی را دچار رکود کرد. وی به رقم بسیار بالای معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: افرادی که این پول‌ها را گرفته‌اند، هم اکنون در حال تجارت در بازار هستند و این پول‌ها از مدیریت بانک خارج شده است. رییس‌جمهور تاکید کرد: بگذارید دولت و بانک‌ها کار خود را بکنند. متاسفانه برخی تصمیمات را می‌گیرند و سپس تبعات آن را گردن دولت می‌اندازند.

توضیح ابعاد نبرد اقتصادی در شرایط مساعد

رییس‌جمهور با بیان اینکه هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات تند ارز وجود ندارد، دلایل داخلی و خارجی را برای این افزایش قیمت برشمرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به نوسانات قیمت ارز دولت در راستای کنترل این نوسانات چه اقداماتی انجام داده است و منشاء این نوسانات چیست؟ گفت: ‌نوسانات متعلق به امروز نیست مدتی است بازار دچار نوسانات است که در این روزها تشدید شده است.

وی با بیان اینکه دو عامل دست به دست هم دادند تا بازار ارز دچار نوسانات شود، گفت: یک عامل از بیرون است و یک عامل از درون. دشمن اعلام کرده تحریم می‌کند و بخشی از خرید نفت ایران کاهش پیدا کرده که بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی ما از ناحیه فروش نفت تامین می‌شد.

وی افزود: بدتر از تحریم نفتی تحریم مبادلات بانکی است و در واقع یک جنگ پنهان بسیار گسترده سنگین در سطح جهان وجود دارد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی و نهادهای مربوطه برای مقابله با این جنگ تلاش می‌کنند و راه‌هایی نیز پیدا کرده‌اند، گفت: این نبرد موجب کاهش مقداری از فروش نفت شده است اما تلاش می‌کنیم که این کاهش را جبران کنیم. وی تاکید کرد:‌ ان‌شاءالله هر زمان که شرایط مساعد شد در مورد ابعاد نبرد اقتصادی دشمن توضیحاتی به مردم خواهم داد که ما از چه شرایطی عبور کرده‌ایم. احمدی‌نژاد با اشاره به عامل درونی بحران ارز گفت:‌بعضی‌ها در داخل اقدامات عملی و جنگ روانی و تبلیغاتی سازماندهی بر علیه دولت راه‌اندازی کرده‌اند. وی با بیان اینکه مبادلات تجاری خارجی در اقتصاد ایران سهمش بالا نیست، گفت: این معاملات دستمایه یک جنگ روانی گسترده شده است و عده‌ای بازار داخلی را به قیمت‌های بیرونی گره می‌زنند که این مربوط به امروز نمی‌شود و از ۵۰ سال پیش همین گونه بوده است. رییس‌جمهور ادامه داد: آیا واقعا ارزی را که امسال بانک مرکزی به بازار تزریق کرده تکافوی نیازهای کشور را نمی‌کرده؟ خیر این طور نیست. وی با مقایسه واردات شش ماه اول سال گذشته با سال‌جاری تصریح کرد: سال گذشته در شش ماه اول میزان واردات کشور ۱۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تن بوده که شش ماه نخست امسال از لحاظ وزنی افزایش و به ۱۹ میلیون و ۱۲۱ هزار تن رسیده است؛ اما به لحاظ ارزشی کاهش یافته که امسال ۵/۲۶ میلیارد کالا و سال گذشته ۵/۲۹ میلیارد دلار کالا وارد شده است که ۱۰ درصد کالا کم شده، اما نیمه دوم جبران خواهد شد و بانک مرکزی نیز با وجود این نبرد اقتصادی تا به امروز ارز اینها را تامین کرده است.

انتقاد از مجلس، قوه‌قضائیه و شهرداری تهران

احمدی‌نژاد با بیان اینکه آیا تمام اشکالات متوجه دولت است، گفت: سایر نهادها و قوه‌های دیگر اشکال ندارند؟ قوه‌قضائیه نقش‌اش کم است در امنیت اقتصادی کشور؟ چرا هیچ انتقادی به آن وارد نیست مجلس هیچ نقشی ندارد؟ هیچ اشکالی به شهرداری تهران وارد نیست؟ رییس‌جمهور با اشاره به افتتاح بزرگراه ۵ کیلومتری توسط شهردار تهران گفت: افتتاح این بزرگراه ۵ کیلومتری خبر اول اخبار سراسری است، البته همه دارند در این کشور کار می‌کنند؛ اما بلافاصله بعدش می‌گوید بقیه‌اش را دولت باید بکشد. وی افزود: الان وقت این نیست که کسی حسابش را تسویه کند اگر خیلی حضور ما برایتان سخت است ما یک خط می‌نویسیم خداحافظ. وی اضافه کرد: ما به صدا و سیما منتقدیم خیلی هم منتقدیم. ما به سازمان تبلیغات منتقدیم باید بگویند با این بودجه‌ای که در اختیارشان گذاشته‌ایم چه کارهایی کرده‌اند؟ احمدی‌نژاد اظهار کرد: یک موسسه مالی اعتباری از دولت ارز دولتی گرفته و رفته در آمریکا سهام یک شرکت راه‌‌آهنی این کشور را خریده است. بانک مرکزی این موضوع را متوجه می‌شود و با این موسسه برخورد می‌کند.

مذاکره با آمریکا تحت شرایطی ممکن است

احمدی‌نژاد در خصوص مواضعش در خصوص رابطه ایران و آمریکا توضیح داد: مذاکره مستقیم با آمریکا ممکن است، اما شرایط آن باید ایجاد شود. در (روابط) بین‌الملل اصل بر رابطه، گفت‌وگو و تفاهم است، اما رابطه باید در شرایط عادلانه انجام شود. وی تاکید کرد: ملت ایران با فشار پای گفت‌وگو نمی آیند.

رییس‌جمهور درباره کنترل قیمت‌ها گفت: مردم یک مدت مراجعه نکنند. مثلا خریدن ست لوازم آشپزخانه فلان کشور خیلی فوریت دارد؟! البته من تردید ندارم ما به شرایط عادی برمی‌گردیم و خیلی‌ها ضرر می‌کنند.

دیدگاه وزیر ارشاد در خصوص روزنامه شرق اشتباه بود

رییس‌جمهور در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلی روزنامه شرق مبنی بر اینکه رییس‌جمهور اقدامات قوه قضائیه را مستقل خوانده است و اینکه آیا با توجه به مواضعی که وزیر ارشاد و سایر وزیران برای تعطیلی و توقیف روزنامه شرق آورده‌اند، رییس‌جمهور وزیران را نیز مستقل می‌داند؟، گفت: مشی دولت در ۷ سال گذشته مشی روشنی است. دولت حداکثر تحمل ممکن را داشته و آزادی نزدیک به مطلق بوده است، نظرات ما هم معلوم است و به آن پایبند هستیم. وی تصریح کرد: کار وزیر ارشاد قطعا اشتباه بوده، اما توضیحاتی دارد.

اتهام توهین به رهبری به جوانفکر نمی‌چسبد

رییس‌جمهور همچنین درباره بازداشت علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی خود؛ سرپرست موسسه فرهنگی - مطبوعاتی ایران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: اتهام توهین به رهبری به آقای جوانفکر نمی‌چسبد. وی با اظهار تاسف از این موضوع گفت: لابد یک ضرورت خیلی مهمی بوده است که در فاصله ۱۰دقیقه مانده به سخنرانی رییس‌جمهوری در سازمان ملل، ایشان (جوانفکر) دستگیر شدند. به نظرم این کار خوبی نبود و حتما خودشان هم متوجه شدند که این کارشان فایده نداشته است. رییس‌جمهور همچنین اظهار کرد: شاید بهتر بود که حوصله می‌کردند و آن اتهامی هم که به آن اشاره کردید، حتما به آقای جوانفکر نمی‌چسبد. فکر می‌کنم این روش درستی نیست و اگر بنا باشد این روش در کشور باب شود خیلی بد خواهد شد. احمدی‌نژاد همچنین گفت: بنده در حال پیگیری موضوع هستم و با کسانی هم که باید در این باره صحبت کنم، حتما صحبت خواهم کرد. رییس‌جمهور تاکید کرد: حق آقای جوانفکر این نیست. فکر نمی‌کنیم که این دستگیری به نفع کشور باشد. وی تصریح کرد: هفت سال است که در فشار هستیم که در دو سال اخیر فشار بیشتر شده است. ما عادت کرده‌ایم در فشاری که از زمین، هوا و دریا وجود دارد، زندگی کنیم.

عکس: آکو سالمی