شهرداری تهران در شفافیت مالی اول شد

حسن بیادی: در بسیاری موارد شخص دکتر قالیباف ما را ترغیب به انتقاد می‌کند و می‌گوید انتقاد کنید؛ بدنه عظیم شهرداری را یک نفر نمی‌چرخاند گروه شهری- تا پیش از سال ۸۴ نظارت دقیقی بر امور مالی شهرداری‌ها صورت نمی‌گرفت. شفاف‌سازی مالی در شهرداری تهران زمانی آغاز شد که حسابرسان در بررسی اسناد مالی به دلیل پیچیدگی و ثبت نکردن برخی از مراوده‌های مالی دچار سردرگمی می‌شدند و در گزارش‌های خود از عملکرد مالی این سازمان از اصطلاح «عدم‌اظهارنظر» استفاده می‌کردند.

طبق گفته‌های حسابرسان مورد وثوق شورای شهر تهران، شهرداری تهران توانسته در دوره اخیر گزارش‌های حسابرسان مالی از عملکرد شهرداری تهران را از حالت «عدم اظهارنظر» به حالت «مطلوب» تبدیل کند. شفاف‌سازی مالی مقدمه‌ای برای جلوگیری از فساد اداری در شهرداری تهران محسوب می‌شود. همین امر سبب شد تا امروز شهرداری تهران در این زمینه از نهادهای دولتی گوی سبقت را برباید تا جایی که مدیران شهری و نمایندگان مجلس نیز در گفته‌های خود بر این موضوع تاکید دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با توجه به عملکرد شهرداری تهران در زمینه شفاف سازی مالی شهرداری گفت: افزایش بودجه عمرانی و کاهش بودجه جاری در شهرداری تهران طی چند سال اخیر از جمله تحولات رخ داده در شهرداری بوده است؛ مساله‌ای که در بودجه کشور، عکس آن را مشاهده می‌کنیم.

مناف هاشمی معاون شهردار تهران، که در همایش تحول اداری سخن می‌گفت با اشاره به افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ در مدیریت شهری عنوان کرد: قرار است تا سال ۱۴۰۴ جایگاهی عالی در منطقه پیدا کنیم که اگر نتوانیم خود را رصد کنیم به این چشم‌انداز و اهداف نمی‌توانیم برسیم. در این راستا نیز فرمایش‌های امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و همچنین سیاست‌های ابلاغی شهرداری تهران را داریم و خوشحالیم فرصتی برای انتقال این تجربیات فراهم شده است.

او با اشاره به سکونت ۸۰ درصد مردم دنیا در شهرها تاسال ۲۰۲۵، اظهار کرد: اداره امور کلانشهرها در دنیا تغییر کرده و با ابزارسنتی و معمولی نمی‌توان کلانشهرها را اداره کرد.

رییس همایش تحول اداری در مدیریت شهری به دیدگاه امام راحل (ره) در خصوص مشارکت مردم در رابطه با اصلاح نظام اداری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز در ابلاغیه سال ۸۹ مواردی را همچون چابک‌سازی و انعطاف پذیری و عدم تمرکز زدایی، توسعه نظام اداری الکترونیک، خدمات رسانی، ارتقای سلامت نظام اداری و رشد ارزش‌های اخلاقی و... عنوان کردند و لازم است شهرداری‌ها این تدابیر را در عمل پیاده کنند، همچنین اگر اینها را به عنوان سیاست و دستور کار برای مدیران اجرایی بدانیم باید در نظام اداری احساس مسوولیت داشته باشیم.

هاشمی افزود: تدوین برنامه عملیاتی بلندمدت و میان مدت، حرکت به سمت سازمان انسانی به جای انسان سازمانی، حرکت به سمت شهر الکترونیک، تاکید بر شفاف سازی امور اعتباری، چابک سازی و همچنین توسعه درآمدهای پایدار که وزن آن در درآمد شهرداری تهران از ۱۲ درصد به ۳۶ درصد در سال ۹۱ رسیده است از جمله رویکردهای عمده در تحول سازمانی شهرداری تهران هستند.

اقدامات شهرداری به صورت آنلاین قابل مشاهده است

او به امکان رصد اقدامات شهرداری به صورت آنلاین اشاره کرد و گفت: تمام اقدامات شهرداری در حوزه عملکردی به صورت آنلاین قابل مشاهده است و گزارش‌ها به صورت ۳ و ۶ ماهه در اختیار شورای اسلامی شهر قرار می‌گیرد که اینها همه تحول است.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، افزایش کارآیی و بهره‌وری سرمایه انسانی، افزایش رضایتمندی شهروندان، ریشه‌کنی بنیان‌های بروز تبعیض و فساد اداری، فعالیت بخش خصوصی و... از جمله اهداف و برنامه‌های تحول در نظام مدیریت اجرایی خواند و گفت: شهرداری‌های دنیا به عنوان حکومت محلی، هرکدام رویه خودشان را دارند به همین دلیل از آنها الگو برداری نکردیم. به عنوان مثال، برخی کلانشهرها مانند تورنتو تفاوت‌های ساختاری با ما دارند که امکان الگو‌برداری وجود ندارد به همین دلیل ما با توجه به ساختار و شرایط کشورمان، تجارب آنها را بومی سازی کردیم.

هاشمی به موضوع بودجه در شهرداری نیز اشاره کرد و گفت : بودجه جاری شهرداری در این سال‌ها همیشه به سمت کاهش و بودجه عمرانی همیشه به سمت افزایش رفته است در حالی که این جدول در بودجه کشور برعکس است طوری که ۸۰ درصد بودجه کشور را بودجه جاری و ۲۰ درصد آن را بودجه عمرانی در بر می‌گیرد.

او تصریح کرد: در شهرداری تهران ۸۲ درصد بودجه به بودجه عمرانی و نگهداشت بوستان‌ها اختصاص دارد که چنین چیزی را در وزارتخانه‌ها و دیگر شهرهای کشور کمتر می‌بینید.

تغییر سهم بودجه جنوب و شرق تهران

هاشمی افزود: در تدوین بودجه سهم جنوب و شرق تهران را نیز تغییر داده و بیشتر می‌کنیم تا تدبیر شهردار تهران و عدالت مد نظر شهرداری در راستای کاهش نقاط کم توسعه و توجه به این نقاط انجام شود. اینها گوشه‌ای از تحولات رخ داده در شهرداری تهران طی ۷ سال گذشته است.

شهرداری تهران الگوی مناسب در زمینه شفاف سازی مالی

در همین زمینه رییس هیات اجرایی شوراهای اسلامی شهرها در مجلس، شهرداری تهران را الگوی مناسبی برای همه شهرداری کشور در زمینه شفاف سازی امور مالی خواند و افزود: شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است و از وجوهی که از مردم دریافت می‌کند برای خدمات شهری استفاده می‌کند.

محمد جواد کولیوند اظهار کرد: با توجه به حوزه گسترده فعالیت شهرداری باتعداد متعدد سازمان‌های زیرمجموعه این نهاد بسیار خوب است که مردم از روال کاری این مجموعه با اطلاع باشند. اتفاقی که امروز در حوزه مدیریت شهری تهران شاهد آن هستیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کاری که شهرداری درحوزه شفاف سازی حسابرسی مالی خود انجام داده است باعث می‌شود اعتماد مردم بالا برود و مردم مطلع باشند که هزینه‌ای که بابت عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند کجا و به چه صورت هزینه می‌شود.

نایب رییس کمیسیون شوراهاو امورداخلی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شهرداری تهران چندین دوره از سوی وزارت کشور- دیوان عدالت اداری و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی مورد تقدیر قرارگرفته و علت آن همین شفافیت در حوزه مالی بوده است. چراکه شاید تا پیش از این راهی برای حسابرسی مالی شهرداری‌ها نبود، اما امروز حتی مردم هم می‌توانند حسابرسی شهرداری را مستقیما ببینند.

حساب و کتاب شهرداری شفاف است

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس نهم شورای اسلامی شفافیت مالی شهرداری تهران را قابل تقدیر خواند و گفت: مدیران شهرداری تهران به خاطر شفافیتی که در مسائل مالی خود دارند، از شهروندان تهرانی تقدیرنامه خواهند گرفت.

ابراهیم نکو نماینده مجلس، درخصوص شفافیت مالی شهرداری تهران طی سال‌های اخیر تاکید کرد: اکثریت مردم معمولا به دنبال اجرای قوانین و حسن نیت هایی هستند که از سوی مسوولان انتظار دارند، ببینند. با توجه به عملکرد دقیق و مورد ارزیابی شهرداری تهران در عرصه امور مالی و حسابرسی، قطعا شهروندان تهرانی رضایت کافی را دارند و مدیران شهری را تقدیر می‌کنند.

نماینده مردم بهارستان و رباط کریم اظهار کرد: با وجود اینکه حساب‌های باز و پول زیادی که وارد شهرداری شده و هزینه شهر می‌شود، اما حساب و کتاب این مجموعه آن چنان شفاف است که مردم به چشم می‌توانند ببینند. بنابراین مردم مدیران امین ومورد اعتماد خود را در این مجموعه مورد ستایش قرار می‌دهند.

شهرداری تهران دستگاه برتر در حوزه شفاف‌سازی‌ مالی کشور

حسن بیادی نایب‌رییس شورای شهر نیز با تأکید بر اینکه شهرداری در کاهش آسیب اداری و مالی موفق بوده است، به انتخاب شهرداری تهران به‌عنوان دستگاه برتر در حوزه شفاف‌سازی‌ مالی کشور اشاره کرد و گفت: در شفاف‌سازی‌ مالی کارهای بسیاری انجام شده است، دستگاه برتر در حوزه شفاف‌سازی‌ مالی را نیز ما تعیین نمی‌کنیم، بلکه نهادهایی شهرداری را برگزیدند که نسبت به شهرداری موضع نیز دارند.

بیادی با بیان اینکه همه‌‌چیزمان سیاسی شده اظهار کرد: بیش از ۷۵درصد برنامه‌های راهبردی مدیریت شهری محقق شده و آنچه می‌خواستیم به تحقق پیوست. بیادی اظهار کرد: اکنون بیش از ۳۰۰روحانی با شهرداری تهران همکاری می‌کنند و هیات‌ها و مساجد که بهترین افراد در آنجا حضور دارند و همچنین مدارس، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و غیره با شهرداری همکاری دارند. بیادی با بیان اینکه برخی به من می‌گویند چرا از مدیریت شهری زیاد انتقاد می‌کنی، گفت: در بسیاری موارد شخص دکتر قالیباف ما را ترغیب به انتقاد می‌کند و می‌گوید انتقاد کنید؛ بدنه عظیم شهرداری را یک نفر نمی‌چرخاند و اگر همه یکپارچه عمل نکنیم، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

تهران مرتب در حال تغییر و پیشرفت است

همچنین معصومه آباد، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این مورد گفت: شفافیت مالی و اجرایی عملکرد شهرداری در رشد و توسعه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهر منعکس می‌شود و مردم به عملکرد مدیریت شهری نمره می‌دهند. آباد با بیان اینکه تهران مرتب در حال تغییر و پیشرفت است، گفت: اینکه چشممان را روی این تغییرات ببندیم و آنها را نادیده بگیریم، از انصاف خارج است و حق بزرگی را که باید نسبت به مدیران کارآمد ادا کنیم، ضایع کرده‌ایم.