دنیای اقتصاد- در آستانه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» بار دیگر از آمادگی مقامات این کشور برای برگزاری گفت‌وگوهای دوجانبه با هیات ایرانی در حاشیه مذاکرات روز سه‌شنبه داده است. همزمان، وزارت خارجه فرانسه از وجود «عناصر جدید و قابل‌توجهی» در بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ در مذاکرات قزاقستان سخن گفت. موضوعی که در تازه‌ترین اظهارات سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز به نوعی مورد اشاره قرار گرفت. او گفت: «برای مذاکرات آلماتی کارهای مقدماتی معنادار و مهمی انجام شده است.» وال استریت ژورنال: مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایرانی‌ها در حاشیه نشست ۱+۵ آماده‌اند

زمزمه دوباره مذاکره ایران و آمریکا در آلماتی

فرانسه، ارائه پیشنهادهای جدید غرب در مذاکرات روز سه‌شنبه را تایید کرد

دنیای‌اقتصاد- مرجان توحیدی: زمان زیادی به برگزاری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان باقی نمانده است، نشستی که از حالا حواشی آن غلبه زیادی بر متن پیدا کرده است. طرح موضوعات هسته‌ای و پیشنهادهای جدید از یک سو و طرح موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از سوی دیگر. پیشنهاد نه‌چندان تازه‌ای که از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده مطرح شده بود و اکنون با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات، ظاهرا قوت بیشتری یافته است.

به تازگی وال استریت ژورنال از آمادگی مقامات آمریکایی برای مذاکره با ایران در حاشیه نشست روز سه‌شنبه شش قدرت جهانی با ایران در قزاقستان خبر داده است. خبری که اگرچه نام و نشانی از این مقامات در آن به چشم نمی‌خورد؛ اما آن قدر جدی شده که مقامات روسیه را به تکاپو انداخته تا در این باره اعلام موضع کنند و بگویند که «اگرچه مخالفتی با انجام مذاکرات دو جانبه ندارند، ولی در جریان این مذاکرات نباید قدمی برداشته شود که به ضرر منافع روسیه باشد.» اینها اظهارات معاون وزیر خارجه روسیه است. اما این تنها تلاش ایالات متحده برای برقراری اولین تماس بین ایران و آمریکا نیست؛ چرا که از دیگر سو نمایندگان کنگره آمریکا و به طور مشخص دموکرات‌ها لایحه‌ای را به مجلس نمایندگان این کشور پیشنهاد داده و از دولت این کشور خواسته‎اند تا یک نماینده دیپلماتیک را به ایران اعزام کرده و تلاش کند که مذاکرات دو جانبه، چند جانبه و جامع را با ایران پیگیری کند.

چندی پیش ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تنها به فاصله یک روز از اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا یعنی نفت در برابر کالا از آمادگی کشورش برای انجام مذاکرات با ایران در حاشیه نشست قراقستان خبر داده بود. مذاکراتی که به گفته نولاند هم می‌توانست دو جانبه باشد و هم در قالب ۱+۵ دنبال شود. قبل از نولاند البته جو بایدن، معاون باراک اوباما هم در حاشیه نشست امنیتی مونیخ پیشنهاد مذاکره با ایران را ارائه کرده بود و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان هم گفته بود که این پیشنهاد را با دید مثبت نگاه می‌کند. چند روز پس از آن مقام معظم رهبری در سخنانی چارچوب مذاکره با ایالات‌متحده را اینگونه تبیین کردند: «اگر آمریکایی‌ها در حرف و عمل نشان دهند که غیرمنطقی نیستند آن وقت می‌بینند که جمهوری اسلامی و ملت ایران، خیرخواه و اهل تعامل و منطقند. تنها راه تعامل با جمهوری اسلامی ایران همین است و در این صورت دولت آمریکا، جواب مناسبی دریافت خواهد کرد.»

پس از آن هم سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بارها تاکید کرد که ایالات متحده باید از خود حسن نیت نشان دهد. رامین مهمانپرست البته خاطرنشان کرد که نشست پیش رو (در آلماتی) می‌تواند فرصتی باشد برای ایالات متحده تا حسن نیت خود را با به رسمیت شناختن حق ایران در غنی سازی اورانیوم نشان دهد.

محمد خزاعی سفیر ایران در سازمان ملل هم به تازگی گفته است که تغییر برداشت کنونی آمریکا از مذاکرات، احترام متقابل به حاکمیت ملی و مستقل ایران، عدم مداخله در امور داخلی ایران و اعتمادسازی دوطرفه از جمله اقداماتی است که ایالات متحده باید انجام دهد تا مذاکرات کلید بخورد.

وال استریت ژورنال: آمریکایی‌ها آماده‌اند

اکنون و در روزهایی که زمان زیادی تا آغاز دور جدید مذاکرات باقی نمانده، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور به دنبال گفت‌وگوی مستقیم با ایران در هفته جاری است.

به گزارش ایسنا، به نوشته این روزنامه دیپلمات‌های آمریکایی نسبت به اینکه تهران پیشنهاد آنها را برای مذاکرات مستقیم و رودررو در آلماتی و باتوجه به اظهارات رهبر ایران قبول خواهد کرد یا نه تردید دارند.

با این حال و بر اساس گزارش نشریه «هیل» (THE HILL) که یک نشریه وابسته به کنگره آمریکا است، دموکرات‎های مجلس نمایندگان آمریکا لایحه برقراری تماس ایالات متحده با ایران را به مجلس نمایندگان فرستاده اند. بر اساس گزارش شبکه پرس تی وی، باربارا لی پیشنهاد دهنده این لایحه است که خواستار تعیین نماینده‏‎ای جدید برای ایران است تا موضوع مذاکرات مستقیم، جامع، دو جانبه و چندجانبه را با دولت این کشور پیگیری کند و به این ترتیب از وقوع جنگ جلوگیری شود.

شرایط ایران به روایت خزاعی

محمد خزاعی نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل هم با شرکت در انجمن آسیای نیویورک طی سخنانی اعلام کرده است که اگر شرایطی ایجاد شود که ما بدانیم گفت‌وگو نتیجه‌مند است، مطمئنا آن را به طور جدی مورد توجه قرار خواهیم داد.

لذا برای غلبه بر شرایط کنونی باید زمینه مساعدی فراهم شود که برخی از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر این شرایط عبارتند از: تغییر برداشت کنونی آمریکا از مذاکرات، احترام متقابل به حاکمیت ملی و مستقل ایران، عدم مداخله در امور داخلی ایران، اعتمادسازی دوطرفه، کنار گذاشتن سیاست‌های متناقض فشار و تعامل، وجود حسن نیت و اراده سیاسی برای تفاهم احساس ضرورت نسبت به همکاری‌های دوجانبه در منطقه و تمرکز بر منافع مشترک گسترده میان دو کشور.

از این پالس‌ها چنین به نظر می‌رسد که در حاشیه نشست تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت تا ایران و ایالات متحده را پای میز مذاکرات بنشانند. چه روسیه که تا پیش از این در تریبون‌های مختلف خشنودی خود را از برقراری تماس ایران و آمریکا ابراز کرده بود، این بار گفته است که این مذاکرات نباید به ضرر منافع روسیه باشد. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، ریابکوف، به خبرنگاران گفت: «اول اینکه، آنها برای برگزاری هیچ گفت‌وگوی مستقیمی توافق نکرده‌اند. دوم اینکه، ما در پایان سال گذشته درباره این موضوع صحبت کردیم.» وی افزود: «ما مخالفتی با چنین گفت‌وگویی نداریم، ما مایلیم از ماهیت این توافق‌ها آگاه باشیم تا اطمینان حاصل کنیم هیچ گامی در این حوزه برداشته نمی‌شود که به ضرر منافع روسیه باشد.»

اقدامات معنادار ۱+۵ در مذاکرات آلماتی؟

ریابکوف در عین حال اعلام کرد که روی این دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ حساب می‌کند. به گزارش رویترز ریابکوف گفت: برای مذاکرات آلماتی کارهای مقدماتی معنادار و مهمی را انجام داده‌اند. ما معتقدیم در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل خواهد شد. وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم بعد از مذاکرات آلماتی وقفه طولانی در روند مذاکرات ایجاد شود.

اقدامات معنا دار و مهم که ریابکوف به آن اشاره می‌کند، باید پیشنهادهای جدید شش کشور به ایران باشد که قرار است در جریان مذاکرات قزاقستان به ایران ارائه شود. پیشنهادهایی که هنور به طور رسمی به ایران ارائه نشده و فقط در رسانه‌های غربی منتشر شده است. این بار اما نه تنها روسیه نفس امکان ارائه این پیشنهادها را تایید می‌کند، بلکه فرانسه هم صریحا گفته است که قرار است پیشنهادهای جدیدی به ایران ارائه شود. به گفته وینسنت فلورانی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه «در مذاکرات آلماتی قدرت‌های مذاکره‌کننده (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) آماده ارائه پیشنهاد جدید به ایران هستند. این پیشنهاد جدید دارای عناصر جدید و قابل توجهی است.»

قبلا ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که گروه ۱+۵ پیشنهاد‌های به‌روز شده و معتبری را به ایران ارائه خواهند کرد. پیشنهادی که رویترز قبلا گفته بود ممکن است لغو تحریم تجارت طلا در برابر تعطیلی سایت فردو فحوای این پیشنهاد باشد. اگرچه از سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه به نظر می‌رسد که ممکن است ساختار این پیشنهاد متفاوت‌تر باشد. با این حال محمد خزاعی گفته است که خط قرمز ما حق غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب ان.پی.تی و نه سطح و میزان غنی‌سازی اورانیوم است. اینها مواردی هستند که هیات مذاکره‌کننده ایرانی درباره آن تصمیم می‌گیرند و بحث خواهد شد.