خاطرات محقق داماد از کودکی برادران لاریجانی

خبرگزاری فارس نوشت: آیت‌الله مصطفی محقق داماد، نوه موسس حوزه علمیه قم و تنها داماد خانواده لاریجانی‌ها است. خودش را اصلاح‌طلب حرفه‌ای و حزبی نمی‌داند و تدریس را به کار اجرایی ترجیح داده است. وی می‌گوید: آیت‌الله میرزا هاشم آملی سال ۱۳۴۰ به قم آمدند، آقای آملی با پدرم دوستی صمیمانه‌ای داشت. واسطه ازدواج من با دختر ایشان فردی بود که هم در درس آیت‌الله میرزا هاشم آملی و هم درس آیت‌الله محقق داماد (پدرم) شرکت می‌کرد و او آیت‌الله جوادی آملی بود.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد ادامه داد: همه برادرهای خانم من آن زمان حکم فرزندان من را داشتند. در زمان ازدواج، آقا باقر بسیار کوچک بود. علی آقا بچه بود تازه دبستان می‌رفت، آقا صادق هم هنوز به دبستان نمی‌رفت آقا فاضل دبستان می‌رفت. تقریبا همه برادر خانم‌ها نزد من درس خواندند، آقا جواد زبان انگلیسی را نزد من خوانده است، باقر لاریجانی که بعد از انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت طلبه شود در کلاس عمومی درس فلسفه من شرکت می‌کرد. مقداری نقش برادر بزرگ‌تر برادران لاریجانی را من داشتم و برای موفقیت همه برادران دعا می‌کنم.

وی می‌افزاید: برادر خانم‌های بنده می‌دانند من فکرم اصلاح‌طلبی به معنای صحیح کلمه است نه به معنای حزبی آن. آنان می‌دانند که من عضو حزب کسی نیستم، هیچ وقت در هیچ حزبی نبوده‌ام. خودشان می‌دانند که از لحاظ فکری آنگونه نیست که صد در صد با اصولگرایان مخالف باشم و نه صددرصد با اصلاح‌طلبان موافق. راست‌های سنتی به بنده احترام دارند و من هم برای آنان احترام قائلم... من به عنوان اصلاح‌‌طلب حرفه‌ای شناخته نمی‌شوم. یعنی جزو گروه نیستم.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد همچنین گفت: یکی از دوستان دوران جوانی من آقای سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهور سابق بوده است، تقریبا از دوره‌ای که هر دو یک مو در صورت نداشتیم با هم دوست بودیم. یکی از دوستان دوران جوانی من هم آقای ناطق نوری است، خیلی با آقای ناطق دوست هستم. آقای خاتمی زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری شد بعضی از من خواستند که برای آقای خاتمی اقدامی بکنم. همه می‌گفتند تو که دوست جوانی آقای خاتمی هستی، انتظار از تو است که برای او اقدام کنی. گفتم من، هم دوست آقای خاتمی هستم و هم دوست آقای ناطق؛ بنابراین نمی‌توانم دخالت کنم.