زمینه‌سازی برای برکناری وزیر کار

عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

دنیای اقتصاد ـ مجلس تصمیم گرفت تا حاشیه امن ایجاد شده توسط دولت برای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از بین برده و زمینه استیضاح شیخ‌الاسلامی را با جدیت بیشتری فراهم کند. رییس مجلس مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص تفویض اختیارات وزیر کار در زمینه تامین اجتماعی به معاون اول رییس‌جمهور (که منجر به صدور حکم سرپرستی و ابقای سعید مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی شده بود)، را مغایر قانون دانست و نشان داد که این بار بهارستانی‌ها تصمیم ندارند در مقابل دور زدن قانون سکوت کنند. با این حساب، استیضاح شیخ‌الاسلامی که برای روز یکشنبه هفته آینده برنامه‌ریزی شده، به قوت خود باقی خواهد ماند. هر چند که در این میان با وجود تاکید برخی نمایندگان نسبت به کوتاه نیامدن مجلس از اعمال استیضاح، هنوز امیدواری‌هایی مبنی بر نشان دادن چراغ سبز از سوی دولت به مجلس وجود دارد و یکی از اعضای هیات رییسه مجلس با اشاره به تعاملات اخیر دولت و مجلس بر سر مسائل اقتصادی و بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از ایجاد تنش میان دو قوه، از تلاش دولت برای جلوگیری از استیضاح وزیرش خبر داده است. نظری که استیضاح‌کنندگان با آن موافق نیستند.

بعد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری مرتضوی از ریاست سازمان تامین اجتماعی، دولت برای در امان نگاه داشتن وزیر خود از لبه تیغ استیضاح بهارستانی‌ها، مصوبه‌ای را ضمیمه تصمیمات خود کرد که برمبنای آن تمام اختیارات مربوط به عزل و نصب در سازمان تامین اجتماعی از حیطه کاری وزیر کار خارج و به معاون اول رییس‌جمهور تفویض شد؛ بلافاصله هم با حکم محمدرضا رحیمی، سعید مرتضوی به عنوان سرپرست به سازمان تامین اجتماعی بازگشت. این مصوبه به نوبه خود، انتقادات گسترده‌ای را به همراه داشت، انتقاداتی که دولت را به دور زدن قانون متهم می‌کرد.

از جمله رییس دیوان عدالت اداری ضمن انتقاد شدید از اصرار دولت برای ابقای مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی، اعلام کرد: «اگر در جامعه‌ای عالی‌ترین مسوول اجرایی کشور، رای قضایی را که در چارچوب قانون صادر و ابلاغ شده است، به سخره گرفته، مورد بی‌اعتنایی قرار دهد و قانون را دور بزند، دیگر از بدنه آن مجموعه و عموم مردم چگونه می‌توان انتظار داشت که در برابر رای قاضی تمکین کنند؟»

حجت الاسلام منتظری که همه را ملزم به اجرای قانون دانسته، طی اظهاراتی افزود: این چه معنا دارد که یک قاضی معزول را در راس سازمانی بسیار گسترده، هم از لحاظ فراگیری و هم از این حیث که بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی متعددی در ذیل آن قرار دارد و از اهمیت بسزایی برخوردار است، قرار می‌دهید و به این ترتیب مجلس و قوه‌قضائیه را نسبت به موضوع حساس می‌کنید؟

اما در این میان، مجلسی‌ها نیز که از همان ابتدا ساز مخالفت با سرپرستی مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی را کوک کرده و به تبع آن موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و تامین اجتماعی را زنده کردند، در برابر مصوبه دولت برای تفویض اختیارات شیخ‌الاسلامی به محمدرضا رحیمی سکوت نکرده و با ابزار قانونی وارد عمل شدند.

ایراد لاریجانی به مصوبه دولت

براین اساس رییس مجلس روز گذشته مصوبه اخیر هیات وزیران برای تفویض اختیارات به معاون اول رییس‌جمهور را ناقض قانون خواند. بر مبنای این امر، علی لاریجانی ادامه سرپرستی سعید مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی را غیرقانونی عنوان کرد.

در همین خصوص «حسین مظفر» معاون نظارت رییس مجلس نیز ضمن اشاره به ابطال مصوبه مذکور، اعلام کرد: طبق قانون هیات وزیران نمی‌تواند اختیارات قانونی وزیر را لغو کند و آن را به معاون اول بدهد. وی در این خصوص به خبرگزاری مهر گفت: این کار هیات وزیران نقض قانون بوده و همچنان شیخ الاسلامی در برابر مدیریت سازمان تامین اجتماعی مسوول است.

مطهری: وزیر استیضاح می‌شود

مجلس با غیر قانونی دانستن مصوبه هیات وزیران، در واقع به شائبه‌های قانونی مبنی بر از دستور کار خارج شدن استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه تفویض اختیاراتش به معاون اول رییس‌جمهور پایان داد.

«علی مطهری» به عنوان یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح شیخ‌الاسلامی، از باقی ماندن این طرح به قوت خود خبر داد، طرحی که قرار است یکشنبه در صحن علنی مجلس اجرا شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ضمن تاکید بر اینکه موضوعات مربوط به تامین اجتماعی در حیطه کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و اگر پذیرفته اختیارات خود در این زمینه را واگذار کند، تخلف کرده است، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پذیرفتن واگذاری اختیاراتش به معاون اول رییس‌جمهور قانون گریزی و حتی بدتر از آن قانون ستیزی کرده است و لذا ما به این رفتار آقای شیخ‌الاسلامی اعتراض داریم و قطعا او را روز یکشنبه استیضاح خواهیم کرد.

وی در این باره که گفته می‌شود وزیر اختیاری ندارد و دستورات مافوق خود را اجرا می‌کند، تصریح کرد: اگر دست وی بسته است و از بالا دستور می‌گیرد، این کار را بدتر می‌کند و به نوعی عذر بالاتر از گناه است. وقتی وزیری نتواند خواسته‌های قانون را محقق کند، این فرد صلاحیت رای نمایندگان مردم را ندارد و اعتمادی که به وی شده، باید پس گرفته شود.

بنا به گفته مطهری؛ تاکنون هیچ کدام از امضا‌کنندگان استیضاح وزیر کار رای خود را پس نگرفته و قطعا پس هم نخواهند گرفت.

نادران: احتمال توافق نیست

از سوی دیگر، «الیاس نادران» نماینده مردم تهران نیز که جزو امضاکنندگان استیضاح محسوب می‌شود، احتمال توافق مجلس با دولت برای منتفی شدن استیضاح شیخ‌الاسلامی را رد و در این خصوص گفته است؛ طراحان استیضاح وزیر کار به هیچ وجه استیضاح را لغو نمی‌کنند؛ چراکه تمام راه‌های منتهی به استعفای آقای مرتضوی را طی کردیم و امیدی به اینکه دولت در این زمینه قدم مثبتی بردارد، نداریم.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن تاکید بر باقی ماندن استیضاح به قوت خود، گفت: استیضاح روز یکشنبه در صحن علنی مطرح می‌شود.

امیدواری یک عضو هیات‌رییسه

اما در حالی که مطهری و نادران اجرای طرح استیضاح را نهایی دانسته و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال لغو آن را تکذیب کرده‌اند، «علیرضا منادی»، عضو هیات‌رییسه مجلس از احتمال تاثیر گذاشتن تعاملات مثبت اخیر دولت و مجلس بر لغو این استیضاح سخن گفته است.

وی در این خصوص عنوان کرده که احتمالا تا روز یکشنیه اتفاقاتی رخ دهد که به تبع آن استیضاح وزیر تعاون به مقصد نرسد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس در خصوص موضوعات اقتصادی و نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین در این خصوص، تصریح کرد: نشانه‌هایی وجود دارد که دولت تا روز یکشنبه آقای مرتضوی را از سرپرستی تامین اجتماعی کنار گذاشته و در جای دیگری به وی مسوولیت خواهد داد.

به گفته منادی؛ یکی از اقداماتی که پیش بینی می‌شود از سوی دولت در راستای تعامل با مجلس صورت بگیرد، مبحث معرفی وزیر یا سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که البته این عدم معرفی تاکنون بسیار مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفته است.

وی پیش‌بینی کرد که اتفاقات ذکر شده با توجه به تعاملاتی که بین مجلس و دولت شکل گرفته و چراغ سبزهایی که در این خصوص نشان داده شده است، تا روز یکشنبه محقق شود.

این عضو هیات‌رییسه مجلس دامه داد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم تعامل مجلس و دولت و جلوگیری از ایجاد تنش، دولت قطعا با انجام اقداماتی علاوه بر اینکه مانع استیضاح خواهد شد، در پی افزایش تعامل با مجلس خواهد بود. شواهد و قرائن هم نشان از عزم دولت در این رابطه دارد. وی تاکید کرد که اگر این اتفاقات تا روز یکشنبه نیفتد، استیضاح‌کنندگان بر سر حرف خود خواهند بود و قطعا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح خواهند کرد.