حمله تند موسوی  به آمارهای احمدی‌نژاد (قسمت دوم)

قسمت اول مطلب را در خبر قبلی بخوانید

عکس: جام جم آن‌لاین

وی گفت: دگراندیشانی بودند و خط من هم مشخص است، آرمان‌هایم را همیشه گفته‌ام که من در چارچوب جمهوری اسلامی و امام، آنهایی که تدوین کننده قانون اساسی بودند هستم، نه این‌نظرتنگ‌ها، بارها گفته‌ام و خدا پدرش هم بیامرزد این گروه کیهان را که چند نفر هم که از من سوال می‌کردند من گفتم که... من قانون اساسی را می‌گویم و نه قانون اساسی شما که فلانی می‌گوید و انصافا رفتند و همه را نوشتند و از این جهت هم خوشم می‌آید رفتم و خواستند و مصاحبه‌ هم با آنها کردم و می‌خواهم بگویم که یعنی آمده‌ام که از حقوق مردم دفاع کنم و لذا از زندانیان سیاسی دفاع کرده‌ام، از اقلیت‌ها، مطبوعات، ردصلاحیت‌ها دفاع کرده‌ام و از کل حوادثی که این چند سال برای این ملت پیش آمده به شدت دفاع کرده‌ام و گفته‌ام یعنی چه که فردی که ۲۰ سال در مجلس بوده رد صلاحیتش می‌کنند، بنابراین از حقوق این ملت دفاع کرده‌ام و مرزهایم هم مشخص و معین است که در چه خطی هستم، اما عده‌ای متاسفانه هستند که این‌چنین دسته‌بندی‌هایی می‌کنند یعنی وقتی آقای دکتر سروش حرفی می‌زند که آنها خوششان می‌آید، می‌گویند خیلی آقای دکتر سروش بزرگ است، اما وقتی دکتر سروش می‌آید و من را تایید می‌کند یک کمونیست را وادار می‌کنند که به او بد بگوید و به آن اهانت کند و اصلا من این چیزها را قبول ندارم و آیا به این می‌گویند تضارب افکار، سلیقه، دیدگاه من روشن است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در بیان برنامه‌های خود ادامه داد: از حقوق خانم‌ها به شدت دفاع می‌کنم و می‌گویم که خانم‌ها باید حضور داشته باشند الان هم اعلام می‌کنم و فردا هم که تبریز می‌روم ان‌شاا... یک خانم برای کابینه‌ام اعلام می‌کنم و از نیروهای مختلف استفاده می‌کنم یعنی چتر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را باز می‌کنم و از همه نیروهای خوب استفاده خواهیم کرد و این به این معنی نیست که حزبی‌ها در جایگاه اول قرار دارند و طبیعی است آنهایی که با من کار می‌کنند در اولویت‌اند، اما هر نیرویی که بخواهد مخلصانه در جمهوری اسلامی کار کند و در خدمت این ملت و کشور باشد کار خواهم کرد و وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و همه بیانیه‌ها را به جد دنبال می‌کنم.

دولت زمان جنگ طرفدار مستضعفان بود

میرحسین موسوی در ادامه مناظره تلویزیونی گفت: البته ما در بخش عمده‌ای از برنامه‌ها با آقای کروبی نزدیک هستیم، اما من در این دو هفته اخیر احساس کردم که به بهانه حضور من در انتخابات، حمله بی‌سابقه‌ای به دهه اول انقلاب صورت گرفت، در حالیکه من می‌گویم دهه اول مربوط به من نیست، بلکه مربوط به امام، شهدا و ملت است که با تمام سختی‌های آن دوران که ۵ استان ما زیر بمباران بود و ما در عرصه بین‌الملل مشکلات زیادی داشتیم و هر روز فاجعه‌ای رخ می‌داد، کشور را اداره کردند.

موسوی ادامه داد: تا این مدت بی‌انصافی‌های زیادی صورت گرفته است و من ترسیدم مبادا با نگفتن من، انحراف به‌وجود بیاید و امروز می‌خواهم به برخی از آنها جواب دهم.

وی افزود: هر چند در زمان دفاع مقدس نهادهای انقلابی مختلفی مانند جهاد سازندگی وجود داشت، اما دولت زمان جنگ طرفدار محرومان و مستضعفان بود و آن را رکن اصلی انقلاب می‌دانست که باید به آنها خدمت‌رسانی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان جنگ که سهم امور اجتماعی در هزینه‌ها به دلیل هزینه‌های جنگی پایین می‌آید سهم هزینه‌ای امور اجتماعی را از ۴/۱۸‌درصد به ۵/۳۹‌درصد در زمان دفاع مقدس رساندیم و این یعنی بی‌سابقه‌ترین سرمایه‌گذاری مستضعفان که مردم خاطره آن را به یاد دارند و البته وظیفه ما هم همین بود.

موسوی خاطرنشان کرد: ما در کنار هزینه‌های گزاف جنگ به این موضوع اهتمام ورزیدیم؛ چرا که این امر را حمایت واقعی از جنگ می‌دانستیم که با بی‌انصافی امروز می‌گویند هزینه‌های جنگ ۱۴ وخرده‌ای‌درصد بود.

با سیاه‌نمایی خاطرات مردم از بین نمی‌رود

وی به امور بهداشتی در زمان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ساختار شبکه بهداشت درمانی جنگ یکی از بهترین برنامه‌های بهداشتی در جهان بود که استانداردهای ما را در مقابله با بیماری‌ها بالا برد.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهور اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس امید به زندگی از ۵۱ سال به ۶۱ سال، نرخ مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال از ۱۴۰ نفر در‌هزار به ۶۸ نفر، نرخ مرگ و میر کودکان زیر یک سال از ۱۰۰ نفر در‌هزار به ۵۳ نفر، مرگ و میر مادران از ۲۲۰ مورد به ۵۶ نفر، با سوادی از ۴۱‌درصد به ۶۱‌درصد و جمعیت زیر خط فقر از ۴۵‌درصد به ۲۵‌درصد رسید.

موسوی افزود: با این حساب، هر چه بخواهند فضای آن موقع را تخریب و سیاه‌نمایی کنند باز این خاطرات مردم از بین نخواهد رفت و ما امروز اعلام می‌کنیم که در صورت پیروزی باز هم توجه اصلی‌مان به اقشار مستضعف خواهد بود. ما اقتصاد صدقه‌ای نخواهیم داشت و معتقدیم اگر پولی در اختیار دولت است حق مردم است که باید به بهترین شکل هزینه شود.

وی ادامه داد: وقتی مردم مشکل سفره، بهداشت و امنیت داشته باشند به هیچ وجه نمی‌توانند از حقوق شهروندی، مدنی و انسانی خود بهره‌مند شوند و فردی که چند شیفت در روز کار می‌کند، نمی‌تواند مخارج زندگی‌اش را تامین کند، بنابراین با مشکلات اعتیاد، مریضی، بداخلاقی و اجاره روبه‌رو می‌شود و مردم خود قضاوت می‌کنند با این سیاست‌هایی که در طول این سال‌ها بوده و با این ریزش پول عظیم در سال‌های اخیر آیا این امر به سمت بهبودی وضع مردم رفته است یا نه.

صندلی ریاست‌جمهوری ارزش اینقدر دروغ را دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: دولت می‌گوید حقوق‌ها را افزایش دادیم در صورتیکه به هیچ وجه این طور نیست و اگر افزایشی بوده، حق مردم است و ما می‌پرسیم چرا قوانین را دیر اجرا کردید و آن را به شب انتخابات انداختید؟ این کارهای شما چون سرمایه‌گذاری برای اشتغال مولد نمی‌کند و هیچ برنامه اساسی هم ندارید، منجر به بهبود قشرها نمی‌شود.

در این قسمت از مناظره مجری به میرحسین موسوی تذکر داد که با این نوع صحبت کردن شما در مورد کاندیدای غایب وقت دیگری در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

موسوی گفت: ایشان که همیشه وقت دارند و من هم اسمی نبردم، اما ایشان گفته‌اند صنعت و تولید در زمان جنگ صفر بود که این یکی از دروغ‌های بزرگ است. مگر طرح ۹۲‌درصد از طرح مبارکه یا جاده بافق - بندرعباس، ساخت کانال‌ها و سدها یا ساخت سیلوها توسط نیروهای داخلی در زمان دفاع مقدس انجام نگرفت؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: ما در آن زمان حدود ۳۰۰ طرح قوی داشتیم تا وقتی جنگ تمام شد، کشور با ویرانی روبه‌رو نشود. همچنین در تجهیزات دفاعی موفقیت‌هایی داشتیم و من می‌پرسم آیا صندلی ریاست‌جمهوری اینقدر ارزش دارد که اینقدر دروغ بگوییم و سیاه‌نمایی کنیم؟

وی خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر شاخص‌ها و آمار آنقدر روشن است که همه می‌توانند نظر دهند و من از سازمان بازرسی کل کشور می‌خواهم که مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس را بررسی کند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من جز الان هیچ فرصت و جایی برای صحبت کردن ندارم و دیروز که در کرج بودم ده‌ها ‌هزار نفر به استقبال آمدند، اما بلندگو را قطع کردند و در وسط جمعیت چیزهایی منفجر کردند و هنگام رفتن ما نیز با پرتاب سنگ شیشه ماشینمان را شکستند.

نظارت شورای نگهبان را قبول دارم

مهدی کروبی در ادامه مناظره در مورد اصلاح قانون اساسی تصریح کرد در مواردی باید بگوییم اصلاح قانون اساسی، منتها مثال‌هایی همانند شوراها زدم یعنی ما باید کاری کنیم که شوراها بتوانند حالت پارلمانی داشته باشند، شوراها گنگ است و باید بتوانند اختیارات بهتری داشته و کارهای خود را انجام بدهند، البته بارها اعلام کرده‌ام که این پیشنهاد بنده است ولی پذیرفته شدن آن راه دیگر و بخشی جدا دارد.

وی افزود: درباره نظارت استصوابی، بالاخره شورای نگهبان نظارت دارد، بنده هم نظارت شورای نگهبان را قبول دارم و باید هم شورای نگهبان ناظر باشد، اگر ناظر نباشد دولت‌ها آمده مجلس فرمایشی درست می‌کنند، اما حدود این نظارت باید مشخص و توضیح داده شود و اینکه سلیقه‌ای نشود که هر وقت دل آنها خواست عمل کنند و الا بنده هم طرفدار اصل نهاد شورای نگهبان هستم، ولی نظارت هم باید باشد.

این کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری تصریح کرد: برای چندین بار تکرار می‌کنم، قانون اساسی دو بخش دارد یک بخش آن قابل‌تغییر نیست که جمهوری اسلامی و حکومت دینی است که مجتهد جامع الشرایط در راس آن قرار دارد و این‌ها برای بنده اصل است.

کروبی اضافه کرد: اینکه دخالت در هر کاری شود، هر کاری را هم بزنند و هر موقع خواستند هر کاری کنند این‌ها باید در قانون اساسی مشخص و معین شود، حدود اختیارات و کارها مشخص شود. همین اصل ۴۴ که بدین صورت عمل شده؛ حالا عمل بشود، نشود چقدر شده و چقدر می‌شود من نمی‌دانم، ما در شرایطی قانون اساسی تصویب کردیم که فضای خاص بود.

وی اظهار داشت: در آن فضای خاص ۱۰ سال بعد ایجاب کرد که جاهایی را باید اصلاح کنیم، حالا هم باید ضرورتا اول تلاش کنیم از این ظرفیت قانون اساسی در بخش‌های مختلف خوب استفاده کرده و در مواردی که مشکلی داریم باید مطرح کرده و اصلاح کنیم.

باید قانون اساسی را کاملا اجرا کنیم

دبیرکل حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: همانطور که در فرانسه جمهوریت هست، این جا هم جمهوری اسلامی هست، بنابراین بحث بعدی بنده در رابطه با مواردی است که اول برویم و قانون اساسی را کاملا اجرا و عملی کنیم، اصول معطل شده را باید اجرا کنیم، اصول ۱۵ و ۱۹ باید اجرا شود، مسائل و تبعیض‌هایی که در حال حاضر در جامعه ما بین اقوام وجود دارد باید از بین برود؛ چرا که همه انسان‌ها از نظر حقوق شهروند اول هستند، البته باید هم باشند.

وی تصریح کرد: این دخالت‌هایی که افراد در حریم خصوصی مردم می‌کنند و به مردم متعرض می‌شوند باید جلوی این موضوعات هم به‌وسیله مراکز قدرت گرفته شود، آنجایی که اختیار دارم از قانون اساسی خوب استفاده می‌کنم، آنجایی که اختیاراتی ندارم تعامل و گفت‌وگو کرده و از اختیارات دیگران در بخش‌های مختلف استفاده خواهم کرد.

جایی که نتوانم صادقانه به مردم می‌گویم

این کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار داشت: آنجایی که نتوانستم صادقانه به مردم خواهم گفت که مردم من این را نتوانستم اجرا و عمل کنم، بنابراین بخش سوم حرف‌هایم اجرای قانون اساسی، قوانین عادی و اختیاراتی که دولت باید برای کارهای خود داشته باشد، البته با حفظ حرمت‌ها و همه خطوطی که بارها اعلام کرده‌ام.

کروبی ادامه داد: این طور نباشد هر کس هر کسی را که خواست بگیرد، همین دانشجویان؛ آماری طولانی این جا داشتم که شب گذشته اشاره نکردم، از اینکه ما چه آماری داریم که دانشجویان هر روز از تحصیل محروم و در به در می‌شوند یا تا چه حد آنها تحقیر می‌شوند.

وی گفت: کتاب‌ها و نشریات که برخوردهای سلیقه‌ای با آنها می‌شود، عده‌ای از نویسندگان، هنرمندان و موسیقی‌دانان این‌ها همه باید حقوقشان کاملا رعایت شود تا بتوانند در کشور بزرگی همانند ایران با عظمت و بزرگی زندگی کنند و هر کس به هر نحوی که می‌خواهد به سر آنها نزند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی با اشاره به تشکیل کابینه خود اظهار داشت: کابینه‌ای تشکیل خواهم داد که بر همان کابینه هم نظارت کافی خواهم داشت تا بتوانم کارهای خود را هم به خوبی انجام بدهم.

کروبی در خصوص بیمه تحصیلی تاکید کرد: بیمه تحصیلی فرزندان را از دبیرستان به بعد انجام می‌دهم و پول آنها را به حساب خواهم ریخت، بنابراین بخش سوم صحبت‌هایم اجرای قانون اساسی و اگر عیوبی هم هست مطرح خواهم کرد که به امید خدا اجرا و عملی شود به همان صورت مثال‌هایی که قبلا زدم.

برای اداره کشور برنامه‌ای کامل دارم

در ادامه مناظره تلویزیونی دو کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم مجری برنامه با اشاره به فضای حاکم بر این مناظره که بیشتر نقد دولت نهم بود، اظهار داشت: مناظره بین حاضرین در جلسه یعنی آقای کروبی و آقای موسوی است و قاعدتا باید درباره برنامه‌های همدیگر صحبت کنیم. یک تذکر قانونی در اول جلسه عرض کردم، اما باز بحث‌ها به سمت کاندیدای غایب است؛ بنابراین باید بگویم که حق ایشان برای پاسخگویی از نظر قانون محفوظ است.

مجری برنامه افزود: من فقط این تذکر قانونی را دادم، والا دوستان در بیان مسائل آزادند.

میر حسین موسوی در ادامه این برنامه با بیان اینکه که یک بحث‌هایی که قبلا صورت گرفت، مبنی بر اینکه گویا بنده برنامه‌ای ارائه نکرده‌ام، اظهار داشت: تقریبا از یک سال پیش به تدریج برنامه‌هایی که من طراحی کرده‌ام در بخش‌های مختلف در نشریات و سایت‌های مربوط به ستاد خود بنده چاپ شد و اخیرا هم این برنامه‌ها در کتابی به نام برنامه دولت امید برای آینده بهتر چاپ شده است که مجموعه برنامه‌های بنده را به صورت تفصیلی در برمی‌گیرد و من در ادامه فهرست وار به برخی از موارد آن اشاره می‌کنم.

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: کتاب برنامه‌های من به طور وسیع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و از پس‌فردا نیز روی اینترنت برای همگان قابل‌دانلود و استفاده است.

موسوی با بیان اینکه رئوس برنامه‌های من شامل برنامه‌های اقتصادی، برنامه ارتقای رفاه اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، برنامه‌های حوزه فرهنگی و هنری، برنامه حوزه اجتماعی، امور جوانان و امور زنان می‌شود، اظهار داشت: در این کتاب برنامه‌هایم در خصوص این موارد به طور تفصیل آمده است.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه روستاها از مهم‌ترین برنامه‌های من است، اظهار داشت: برای تحول در نظام مدیریتی و تحول در صنعت حمل و نقل برنامه‌هایی دارم که بسیار وسیع است و من چون در یکی از مسافرت‌های استانی یکی از رانندگان با من درد دلی کرد، یک قسمتی از آن را برای ایشان نقل می‌کنم و فکر می‌کنم‌هزاران راننده که الان پشت فرمان هستند، الان این را خواهند شنید که در این برنامه توجه ویژه‌ای به نقش عوامل اصلی حمل و نقل که رانندگان هستند، شده است.

برای معلولان یک برنامه کامل دارم

این کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: در این برنامه به تامین آینده شغلی، اجرای جامع و کامل بیمه‌های اجتماعی، توجه به دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه‌های بیمه کمک به بهداشت و مشکلات درمانی رانندگان و ایجاد مجتمع‌های رفاهی فرهنگی به نام رانندگان توجه شده است که البته اینها یک بند از میان ۱۱ بند است که در این مورد وجود دارد و من به دلیل آن مسائل عاطفی اینها را مطرح کردم.

موسوی، حفاظت از محیط زیست و تحول در آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و افزود: برنامه‌های مربوط به نظام آموزش و پرورش را در همکاری با دوستان فرهنگی که در جلسات متعدد حضور داشتیم مطرح کردم که از جمله آنها نظام آموزش و پرورش و چیزهای دیگری درباره مسائل بودجه و حقوق آنها است که در این کتاب آمده است.

وی، تحول در آموزش عالی، ارتقای سلامت، آینده بهتر خانواده‌ها و سکونت‌های غیر رسمی و حفاظت از حقوق معلولان را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: معلولان یک جامعه میلیونی را در کشور ما را تشکیل می‌‌دهند و ما برنامه کاملی برای آنها داریم.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، همچنین با اشاره به اینکه برای حمایت از واحد‌های تولیدی در شرف ورشکستگی برنامه داریم، اظهار داشت: واحد‌های تولیدی در شرف ورشکستگی یکی از مشکلات کشور ما از نظر اقتصادی است که به دلیل سیاست‌هایی که در این چهار سال پیش گرفته شده به وجود آمده است.

ایجاد معاونت حقوق بشر و شهروندی

موسوی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌هایم مربوط به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی است، اظهار داشت: چیز جدیدی که در این بخش وجود دارد ایجاد معاونت حقوق بشر و شهروندی در ریاست‌جمهوری است تا این مسائل را پیگیری کند.

وی دیگر برنامه‌های خود را در ارتباط با اقوام، قومیت‌ها و فرهنگیان دانست و اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های من اجرای اصول ۱۲، ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی است که یقینا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه توضیح برنامه‌های خود اظهار داشت: برنامه‌های من در بحث زنان هم تاکید و سیاست تک همسری است.

موسوی تغییر اجرای برنامه جامعه رفع خشونت علیه زنان، اجرای قانون تاسیس صندوق بیمه زنان سرپرست خانوار، ایجاد و تقویت صندوق اشتغال و کارآفرینی روستایی برای فقر زدایی و بازنگری در قوانین شوراها با تاکید حضور نمایندگان شوراهای روستایی در شورای عالی استان‌ها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و در خصوص برنامه‌هایش در رابطه با معلمان اظهار داشت: ارتقای منزلت اجتماعی و شرایط اقتصادی و معیشتی معلمان و پرهیز از امنیتی کردن فضای آموزش و پرورش که از خواست‌های بزرگ معلمان بود از برنامه‌های من در این بخش است.

وی با بیان اینکه من کاملا گزینشی برنامه‌هایم را فعلا مطرح می‌کنم، در خصوص برنامه‌هایش در بخش کارگران نیز گفت: گسترش پوشش بیمه بازنشستگی به همه شاغلان، گسترش پوشش بیمه به همه عشایر کشور و اهالی شهرهای زیر۲۰‌هزار نفر، گسترش بیمه همگانی خدمات درمانی، کاهش سهم پرداختی مستقیم هزینه‌های بیمه خدمات درمانی تا مرز ۳۰‌درصد و همچنین توجه ویژه به نقش و جایگاه عوامل اصلی حمل و نقل و تامین آینده شغلی برای رانندگان از دیگر برنامه‌های من است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اجرای جامع و کامل بیمه‌های اجتماعی، توجه به دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه‌های بیمه و کمک به مشکلات بهداشتی و درمانی بازنشستگان را نیز از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد.

صنعت نفت موتور محرکه‌ای برای صنایع کشور

موسوی درباره برنامه‌های خود برای رفع مشکلات واحدهای در شرف ورشکستگی گفت: با بخشودگی جرائم مالیاتی، استمهال بدهی این واحد‌ها به بانک‌ها حذف جرایم تاخیر در حق پرداخت بیمه اجتماعی کارگاه‌ها در کنار انجام تکالیف سازمان تامین اجتماعی برای کارکنان از برنامه‌های من برای این مشکل است.

وی با بیان اینکه اینها گزیده‌‌ای از برنامه‌های من بود، اظهار داشت: برخی برنامه‌ها مانند کنترل تورم و نوع برخورد با صنعت نفت یا مساله دولت الکترونیک و امثالهم به طور تفصیلی در کتاب برنامه‌های من آمده است.

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه بهبود محیط کسب و کار برای فعال کردن بخش خصوصی جزو مهم‌ترین برنامه‌های دولت من است، اظهار داشت: برای این کار یک نهادی هم برای سیال‌سازی و روان سازی اقتصادی کشور پیشنهاد می‌شود تا در یک شرایط روشن و در یک زمان کوتاه و کاملا پیش بینی شده به یک نتایج معلوم برسیم و ردیف خود را که در چهار سال گذشته به شکل وخیمی در سطح جهان پایین آمده است، ارتقا ببخشیم.

موسوی در خصوص سخنان گذشته خود مبنی بر «صنعت نفت، موتور محرک» نیز گفت: این طرح با طرح آقای کروبی تفاوت دارد. ما معتقدیم صنعت نفت از وقتی که در کشور پایه‌گذاری شده به صورت یک جزیره‌ای بوده که هیچ ارتباطی با بقیه بخش‌های صنعتی کشور ندارد، در حالی که ده‌ها میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و این ده‌ها میلیارد دلار می‌توانست تمام بخش‌های صنعتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: در یک جزیره کاملا جدا از بقیه صنایع کشورمان یعنی در صنعت نفت تحولاتی اتفاق افتاد و هنوز می‌افتد یعنی نیاز به ده‌ها میلیارد دلار دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش داریم، اما ما در برنامه‌هایی که داریم چیز‌هایی پیش‌بینی کردیم تا بتوانیم صنعت نفت را موتور محرکه‌ای برای جنباندن و تکان دادن کل صنایع کشور قرار دهیم.

صنایع کشور درزمان جنگ زنده و پویا باقی ماند

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: الان در «آذرآب» یا صنایعی از آن قبیل در قسمت‌های برخی از کمپانی‌ها و پیمانکاران خارجی کارهایی را برای صنعت نفت ما انجام می‌دهند، ولی عملا صنعت نفت ما به معنای کامل تنیده در بقیه صنایع کشورمان نیست. موسوی افزود: زمان جنگ یک امتحانی داشتیم و آن اینکه صنایع نظامی خود را در مجموع صنعت کشور ادغام کردیم و نتیجه خوبی گرفتیم، یعنی گاهی می‌شد قطعاتی از یک توپ را در تبریز و قطعه دیگر را در اراک و قطعات دیگر را در جاهای دیگر تولید می‌کردیم و مجموعه اینها را در جایی به هم می‌رساندیم و چیزی را تحویل می‌دادیم و این باعث شد صنایع کشور در زمان جنگ زنده و پویا باقی بماند و تحولات و چیزهایی و پیشرفت‌های صنعتی و علمی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر صنعت نفت را به این شکل به کار ببریم این بخش در بقیه بخش‌های اقتصادی کشور تنیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد درآمدهای نفتی نیز اعتقاد داریم که از طریق صندوقی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام طراحی شده، اگر این کارها را در خدمت به اشتغال دائم و مولد بتوانیم به کار گیریم، احتمالا اثرات تورمی کمتری خواهد داشت و رشد مطمئن‌تری را ایجاد خواهد کرد.

آمده‌ام که مقابل خودکامگی‌ها بایستم

مهدی کروبی در ادامه مناظره با بیان اینکه چون انتخابات رقابت است بخش آخر صبحت من در همین خصوص است، گفت: من نقطه‌نظرات خود را بیان می‌کنم و یقین دارم آقای موسوی هم می‌دانند که من نسبت به ایشان حسن نیت دارم و به ایشان علاقه دارم، صحبت خواهم کرد و اگر بحثی مطرح کردم، منظورم نیست که بخواهم مسائل دیگر را زیر سوال ببرند.

وی افزود: یک واقعیتی وجود دارد که یک فردی به اسم امام خمینی (ره) در این کشور انقلاب کردند و این امامی که ما از سال ۴۰ و قبل از آن با او آشنا بودیم کاملا توجه داشت که همانطور که عمرش روبه پایان است، برنامه‌ریزی‌هایی کند و نیروهایی برای بعد از خودش را بسازد که این افراد رسالت و مسوولیت او را انجام دهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت:‌ مثلا در سال ۶۰ می‌خواستند مرا برای حج معرفی کنند، گفتند که ایشان صالح است و فردی است که هم از خود ما کتک خورد و هم از ساواک کتک خورده است و این یعنی او ما را برای یک روز سخت آماده می‌کند و بزرگان دیگر نیز از ایشان مواردی اینچنین فراوان شنیده‌اند، لذا یک طلبه کوچک و ناچیز مانند من را یک چهره در بخش‌های مختلف می‌کند.

کروبی با اشاره به موسوی گفت:‌ مثلا آقای موسوی که یک چهره تحصیلکرده است را وزیر خارجه و نخست‌وزیر می‌کند و اینگونه می‌ایستد و از او حمایت می‌کند تا آقای موسوی به برکت امام چهره می‌شود.

وی افزود: بعد از اینکه امام فوت کردند ما باید می‌ایستادیم و اگر می‌ایستادیم و پایداری می‌کردیم کار به اینجا نمی‌رسید و همان زمانی که آقای‌هاشمی از مجلس رفتند، ۴ نفر همراه ایشان رفتند و من گفتم بهترین راه این است که ما برویم و بین این ۴ نفر که یکی میرحسین موسوی است، او را بیاوریم تا در صحنه حضور داشته باشد و این قضیه در وسط سال رخ داد که من رییس بودم و گفتم که وقتی موسوی را آوردیم او را نایب رییس مجلس می‌کنیم و از آن زمان تا به امروز به دنبال میرحسین موسوی هستیم و برای هر کاری که پیش ایشان رفتیم ایشان حاضر نشدند که وارد هیچ صحنه‌ای بشوند تا کمک بدهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ادامه داد:‌ این حوادثی که امروز موسوی می‌گوید و کار خوبی کرده است که حضور پیدا کرده و من هم از حضور ایشان تقدیر می‌کنم، اما اگر چهره‌ها می‌آمدند و ایستادگی می‌کردند کار به اینجا نمی‌رسید که اوضاع اینگونه پیش برود و هرچقدر برای ریاست‌جمهوری پیش ایشان رفتیم حضور پیدا نکرد و برای مجلس بعدی هم که رفتیم باز هم حاضر به حضور نشدند و در ۴ سال گذشته هم که سراغ ایشان رفتیم بازهم حاضر نشدند که به صحنه وارد شوند.

مساله‌ای نبوده که ایستاده و چوبش را نخورده باشم

کروبی با اشاره به حوادثی که در کشور رخ داد، گفت:‌ قتل‌های زنجیره‌ای، ماجرای دانشگاه‌ها رخ داد و حادثه‌ای که در این کشور رخ نداده باشد، متاسفانه کم است و من هم می‌توانستم یک گوشه‌ای بنشینم و این گونه تهمت و افترا نشنوم و در تهران راه بروم، اما بگویند که او فرار کرده، اما رییس مجلس شدم و ماندم و همه هزینه‌ها را در این ۲۰ سال پرداخت کردم و بر روی هیچ مسال‌های نبوده است که اظهارنظر نکرده و چوب آن را نخورده باشم.

وی افزود: میرحسین موسوی به هیچ وسیله‌ای حاضر نشد خود را هزینه کاری بکند و امروز یک مناصب قدرت عجیبی به‌وجود آمده و امروز هم که آمده کار بسیار خوبی کرده و اگر موسوی پایش را عقب بکشد، حمله به سمت ما شدیدتر می‌شود. من به این مساله واقعا اعتقاد دارم و من شبی به آقای یونسی گفتم که آقای خاتمی اشتباه کرده که آمده است، اما به او بگویید که مبادا کنار برود؛ چرا که اگر کنار برود حملات به ما شدیدتر می‌شود و ما در تنهایی بیشتری باقی می‌مانیم و چند شب بعد که در جای دیگری مهمان بودیم و لحظه‌ای بود که آقای خاتمی انصراف داده بود و دیدیم که همه در حال کما هستند و هرکسی حرفی می‌زند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اظهار داشت: آقای موسوی عنایت کرد و در ماجرای گفت‌وگویی که قرار بود بیاید به من گفتند و من گفتم که خدمت ایشان می‌روم و با ایشان صحبت می‌کنم و موسوی محبت کرد و در روز تولد امام صادق (ع)‌ منزل ما آمدند و به من گفت که روز گذشته که در جایی بودم به من گفتند که می‌مانی یا نه که ایشان گفتند ما که حالا هستیم اما من به ایشان گفتم که مبادا اینگونه بگویید؛ چرا که باید سفت بگویید تا آخر می‌مانیم و این را اعلام می‌کنم تا یک وقت شائبه‌ای ایجاد نشود؛ چرا که ما شیاطینی در جامعه داریم که زمانی که اینگونه صحبت می‌شود، می‌گویند که می‌خواهد مقابله شود؛ اما واقعیت این است که مشکلات متعددی وجود دارد.

خود را برای سخت‌ترین شرایط آماده کرده‌ام

کروبی با بیان اینکه سختی‌های متعددی در این راه وجود دارد، گفت: من روزی که خدمت مقام معظم رهبری رفتم تا در انتخابات حضور پیدا کنم، واقعا عقیده خود را گفتم که من تصمیم گرفته‌ام حضور پیدا کنم، اما آمدنم را یک جهاد و فداکاری می‌دانم و ۴ دلیل را برای آن ارائه کردم و مشکلات را گفتم و اینجا هم به ملت ایران آن چیزی را که به رهبری نگفته‌ام، اینجا می‌گویم.

وی افزود: در زمان شاه من چریک و اسلحه وقف کرده‌ام اما یکبار نگفته‌ام که من در حال جهاد و فداکاری هستم و گفتم که یک وظیفه‌ای است که من دارم به آن عمل می‌کنم و چون یک شاه فاسد و یک امام صالح وجود دارد و این دو با هم درگیر هستند، من طرفدار امام که حق است، هستم اما امروز گفتم که من می‌خواهم بیایم و این جهاد و فداکاری است و خودم را برای سخت‌ترین شرایط آماده کرده‌ام و حتی برای آسان‌ترین شرایط هم آماده هستم یعنی حاضرم هزینه آن را بپردازم و در مقابل خودکامگی‌ها ایستادگی کنم و می‌دانم که چه مراکز قدرتی به‌وجود آمده است.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم با طرح سوالاتی از میرحسین موسوی گفت: من صریحا می‌گویم که اصلاح‌طلب هستم و در این راه هم می‌ایستم و مقاومت می‌کنم و هر بلایی هم که می‌خواهد بر سرم بیاید و اگر بیایم رییس جمهور مقتدری هستم که هم افرادی که این کارها را انجام می‌دهند سرجایشان می‌نشانم و هم رییس جمهوری هستم که اگر زیرمجموعه‌ام خطا کند آنها را هم سرجایشان می‌نشانم تا وارد حریم‌هایی نشوند و این بساط را سر ما دربیاورند.

موسوی بگوید، اصلاحاتی یا اصولگرا است؟

کروبی خطاب به موسوی گفت: آقای موسوی ! آیا با توجه به اینکه همیشه از مشکلات و دشواری‌ها گفته‌اند و بسیار هم خوب است، می‌خواهم با ایشان برادرانه اتمام حجت کنم و بگوییم که اگر ایشان فردا بگویند که نیستند به ضرر ماست و باید هر دوی ما بمانیم. اما آقای موسوی آیا خودشان را برای آن دشواری‌ها آماده کرده است؟ آیا راه اصلاحات و امام را ادامه می‌دهد؟

وی افزود: من دو دسته را در کنار موسوی می‌بینم؛ دسته اول کسانی هستند که با ایشان و آدم‌های خوبی هستند و دسته دیگر افرادی هستند که بد نیستند؛ اما کارشان فضاسازی است و یکدفعه شایعه می‌‌کنند که کروبی و موسوی هر دو خوب هستند، اما کروبی رأی ندارد و این کار همان کاری است که ۴ سال پیش انجام دادند و ۱۸ میلیون رای برای معین و ۲۰ میلیون رای برای‌هاشمی درست می‌کردند؛ اما من هم می‌گویم رای دارم و هم تا آخر می‌ایستم و هم دولت اداره می‌کنم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم ادامه داد: ‌امروز جریانی هست که به دنبال این است که کاری انجام دهد تا کار را خراب کند و این افراد چند نفری هم بیشتر نیستند و آقای موسوی در این لحظه حساس این نکته را به مردم بگویند که بالاخره اصلاحاتی یا اصولگرا است؟ و اینکه در برابر سختی‌ها و مشکلات چه کاری انجام می‌دهد؟