سعید شیرکوند، معاون وزیر اقتصاد و دارایی در دولت اصلاحات معتقد است: «خرد جمعی» در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت نهم نقشی نداشته و برنامه‌های اجرایی، بیشتر بر پایه نظرات فردی تدوین شده است. به گزارش پایگاه خبری جمهوریت، این استاد دانشگاه تهران با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت نهم می‌گوید: آقای احمدی‌نژاد اساسا اقتصاد را در چارچوب برنامه دنبال نمی‌کند و نه تنها اعتقادی به اصل برنامه‌ریزی ندارد، بلکه خودش را هم در چارچوب برنامه قرار نمی‌دهد.

به عبارتی دیگر به نظر می‌رسد کشتی برنامه‌های اقتصادی دولت نهم با بادبان برافراشته حاصل از درآمد نفت و گاز به دست باد سپرده شده است و این وزش باد است که تعیین‌کننده مسیر و سرعت حرکت در این مسیر است. بر همین اساس است که اقتصاد احمدی‌نژاد همانند یک کشتی بدون قطب‌نما و نقشه راه است!

به گفته شیرکوند، ممکن است برخی افراد به صورت عمومی مشاوره‌هایی به رییس‌جمهور داده باشند، اما اینکه به‌راستی به مفهوم کارشناسانه و تخصصی، اتاق فکری تشکیل شود و چارچوبی برای مشاوره وجود داشته باشد، مشاهده نشد. شاید هم بعضی مواقع تئوری‌های مناسبی ارائه می‌شد. اما متاسفانه ما شاهد اجرایی شدن درست و مناسب هیچ کدام از این تئوری‌ها نبودیم. وی درباره تفاوت برنامه‌های اقتصادی میرحسین موسوی و احمدی‌نژاد گفت: آقای موسوی در برنامه‌های خود اعلام کرد که اساسا اقتصاد کشور باید توسط دولت در مسیری هدایت و مدیریت شود که فضای کسب و کار مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد شود و به‌دنبال آن نیز امید و نشاط عمومی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، با نظارت‌های دقیق دولت، همراه باشد.

طبق برنامه ایشان ابعاد مختلفی هم در حوزه بانکی و هم در حوزه تقویت بخش خصوصی و سیاست‌های حمایتی از دهک‌های کم درآمد جامعه به صورت توامان مورد توجه قرار می‌گیرد. چون موسوی به این اصل معتقد است که باید تمام توان تخصصی و علمی کشور را مورد استفاده قرار داد تا بدین وسیله نشاط و انگیزه به عرصه اقتصاد کشور ما بازگردد.