آمادگی اوباما برای غلبه بر بی‌اعتمادی میان تهران - واشنگتن - ۱۶ خرداد ۸۸

باراک اوباما برای اولین بار به عنوان رییس‌جمهور آمریکا به نقش واشنگتن در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که به سرنگونی دولت ملی محمد مصدق منجر شد، اعتراف و تاکید کرد که غلبه بر سال‌ها بی‌اعتمادی میان دو کشور به سال‌ها زمان نیاز دارد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا گفته است که آمریکا در رابطه با ایران با شجاعت، درستی و اراده به پیش خواهد رفت. اوباما که در دانشگاه الازهر قاهره صحبت می‌کرد به نقش آمریکا در سرنگونی دولت دموکراتیک منتخب ایران در قرن گذشته اعتراف کرد و گفت: غلبه بر چند دهه بی‌اعتمادی میان دو طرف مشکل خواهد بود. وی در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود اختلافات بیش از حد میان دو کشور را پنهان نکرد، اما بر آمادگی‌اش برای غلبه بر آنها از طریق دیپلماسی تاکید کرد. رییس‌جمهور آمریکا گفت: سال‌هااست که ایران خود را بخشی از مخالفت با کشور من قرار داده است و در واقع تاریخی پر تنش میان ما وجود دارد. وی ادعا کرد: از زمان انقلاب اسلامی به بعد ایران بر اقدامات گروگانگیری و خشونت علیه سربازان و غیر نظامیان آمریکایی نقش داشته است، این تاریخ را همه می‌دانند.

وی افزود: به جای آنکه گرفتار گذشته باشیم به روشنی برای مقامات و مردم ایران گفته‌ام که کشورم آماده است به سوی جلو حرکت کند، اکنون مساله این نیست که ایران با چه چیزی مخالف است، بلکه موضوع این است که چه آینده‌ای را می‌خواهد بسازد. بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما اعلام کرد که رویارویی هسته‌ای با ایران به مرحله‌ای تعیین کننده رسیده است، اما تهران حق دارد از برق هسته‌ای صلح‌آمیز در صورت پیروی از معاهدات بین‌المللی استفاده کند. «غلبه بر چندین دهه بی‌اعتمادی» مشکل خواهد بود، اما برای مقامات و ملت ایران روشن ساخته است که آمریکا آماده است در روابط با ایران به سوی جلو حرکت کند. وی ادامه داد: این فقط به منافع آمریکا مربوط نمی‌شود، بلکه به جلوگیری از بروز رقابت تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه مربوط می‌شود که می‌تواند منطقه و جهان را در مسیری بسیار خطرناک قرار دهد.

اوباما در اشاره‌ای آشکار به اسرائیل که تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است، گفت : اعتراضات «که برخی کشورها در خصوص تسلیحاتی که دیگران نباید داشته باشند می‌کنند» را درک می‌کند. به همین دلیل است که بر تعهد آمریکا به دنبال کردن جهان عاری از تسلیحات هسته‌ای تاکید می‌کند.

اوباما اظهار کرد: «هر کشوری - از جمله ایران» باید حق دسترسی به برق هسته‌ای صلح‌آمیز را در صورتی که به مسوولیت‌هایش براساس معاهده منع اشاعه هسته‌ای پایبند باشد، داشته باشد.