مناظره صنعتی به‌دنبال مناظره نفتی

پاسخ وزارت صنایع به آمارهای اسحاق جهانگیری
مناظره صنعتی در پی مناظره نفتی
دنیای اقتصاد - ظاهرا بازار مناظره‌های اقتصادی هم به یکی از ویژگی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دهم تبدیل شده است. هنوز چند روزی از مناظره غیرمستقیم بیژن زنگنه وزیر نفت خاتمی با نوذری وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد نگذشته است که مناظره‌ای دیگر این بار در حوزه صنعت و بین اسحاق جهانگیری وزیر صنایع دولت خاتمی با محرابیان وزیر صنایع دولت احمدی‌نژاد آغاز شده است.
در مناظره اول بیژن زنگنه اوضاع صنعت نفت طی چهارسال گذشته را ناامیدکننده خواند و گفت که هیچ سرمایه‌گذاری جدیدی طی چهار سال اخیر در صنعت نفت رخ نداده است و در حوزه صنعت هم اسحاق جهانگیری آماری مشابه زنگنه ارائه داد و کارنامه دولت احمدی‌نژاد را غیرقابل قبول خواند که اینک روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران موسوم به (ایمیدرو) پاسخی را به این شرح به جهانگیری داده است:
آقای جهانگیری! مطلب سراسر کذب و اهانت‌آمیز مجدد شما درباره عملکرد صنعت‌ومعدن را خواندیم. جنابعالی چندی قبل نیز همین اتهامات را مطرح کرده بودید، اما نکته ارزشمندی که قابل‌پاسخ باشد، در آن نیافتیم. در عین حال چند تن از کارشناسان که اتفاقا در زمان تصدی شما نیز مسوولیت داشته‌اند، از ادعاهای نادرست و سیاسی شما درباره عملکرد هزاران انسان شریف در صنعت‌ومعدن ناراحت شده و پاسخ ادعاهایتان را نوشتند که صد البته چون حرکت شما سیاسی بود، از ابتدا اهدافتان برای تخریب پیشرفت‌های دولت نهم مشخص بود.
وقتی روز جمعه برای چندمین بار این اشتباه را مرتکب شدید و مجددا ادعا‌های سراسر کذبی را به خانواده بزرگ صنعت‌ومعدن نسبت دادید، همگان متوجه شدند که اقدام سیاسی شما مثل آن ضرب‌المثل است که می‌گوید «کسی که خواب باشد را می‌توان بیدار کرد، اما کسی که خودش را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد.» جنابعالی درباره صنعت‌ومعدن خودتان را به خواب زده‌اید و از روبه‌رو شدن با حقیقت پیشرفت‌های فرزندان این مرز و بوم وحشت دارید، چون در دوره خودتان نتوانستید به چنین توفیقاتی نایل شوید.
علی ای‌حال جهت تنویر افکار عمومی پاسخ ادعاهای شما را در زیر ارائه می‌کنیم.
جهانگیری: ظرفیت تولید برای فولاد طبق هیچ آمار رسمی برای هیچ کشوری قابل‌گفتن نیست؛ چراکه معنایی ندارد. طبق آمارهای رسمی، میزان تولید سالانه فولاد در هر کشور اعلام می‌شود نه ظرفیت سالانه.
جنابعالی چون مدتی از صنعت دور بوده‌اید احتمالا درس هایتان را فراموش کرده‌اید و نمی‌خواهید بدانید که تا ظرفیتی نباشد، تولیدی نخواهد بود. وقتی دولتی بر سر کار می‌آید و دولت‌های قبل ظرفیت ایجاد نکرده‌اند تا تولیدی به دست آید، طبیعی است که اولین اقدامش باید ظرفیت‌سازی برای فولاد کشور باشد که دولت نهم نیز به درستی این کار را انجام داده است.
عدم‌ایجاد ظرفیت جدید دقیقا به سوء مدیریت جنابعالی باز‌می‌گردد، زیرا زمانی که باید با استفاده از فرصت‌های طلایی صنعت‌ومعدن ایجاد ظرفیت جدید می‌کردید، به فکر مسائل سیاسی و حزبی بودید (البته شاید به روش شما که سعی دارید با دروغ‌ پردازی و شانتاژ تبلیغاتی تولید را افزایش دهید، ایجاد ظرفیت بیشتر امکان‌پذیر بود). مگر بدون ایجاد زیرساخت (ساخت واحد‌های تولیدی و کارخانه) می‌توان تولید فولاد را افزایش داد؟ دولت نهم با دو استراتژی موثر به سوی افزایش تولید رفت؛ نخست این که خلاء‌های موجود را پر کند و دوم این که ظرفیت‌سازی نماید. ایجاد ظرفیت که مستلزم تامین زیرساخت‌های تولید و از جمله ساخت کارخانه می‌باشد، به مراتب
سخت‌تر و پرهزینه‌تر از تولید است که به لطف پروردگار، دولت نهم در این زمینه کاملا موفق بوده است. یکی از مشکلات دولت نهم پس از روی کار آمدن این بود که جنابعالی و دوستانتان در دولت‌های گذشته آنقدر سرگرم مسائل توسعه سیاسی و امور شخصی بوده‌اید که فرصت ظرفیت‌سازی برای افزایش تولید فولاد نداشته‌اید و به این مهم بی‌توجه بوده‌اید، لذا برای جبران کاستی‌های شما مجبور بود ابتدا ظرفیت‌سازی کند و بستر افزایش تولید را فراهم نماید.
علی ای‌حال اگر جنابعالی هنوز اهمیت ظرفیت‌سازی در تولید فولاد را متوجه نشده‌اید، همکاران ما در بخش فولادسازی آمادگی دارند کلاس‌های جبرانی برای شما برگزار کنند.
جهانگیری: براساس برنامه چهارم توسعه برای تولید ۲۵‌میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی کرده بودیم. امروز دولت باید پاسخ دهد که چرا به هدف برنامه نرسیده است.
افزایش تولید فولاد یک فرآیند تخصصی و طولانی است و تا ظرفیت‌سازی نشده باشد، تولید فولاد امکان‌پذیر نخواهد بود. اگر جنابعالی و دوستانتان در دولت هشتم برای ظرفیت‌سازی وقت گذاشته بودید، طبق برنامه می‌توانستیم به رقم 25‌میلیون تن در موعد مقرر پیش‌بینی شده، دست پیدا کنیم. اما دولت نهم به دلیل کاستی‌های گذشته مجبور بود برای افزایش تولید فولاد ابتدا زیرساخت‌ها را فراهم کند و ظرفیت‌سازی نماید که این مرحله بسیار پرهزینه و زمان ‌بر است. شما با طرح این مساله در حقیقت فرار به جلو کرده‌اید و تلاش نموده‌اید مشکل کاستی‌های دوره وزارت خود را متوجه دیگران نمایید.
دولت نهم آن قدر خود را متعهد به مردم می‌داند که از روز آغاز مسوولیت وارد عرصه تولید شد و هرگز به سراغ نقد عملکرد گذشته صنعت‌ومعدن نرفت، لذا مردم از عملکرد دوران مدیریت جنابعالی اطلاع دقیقی ندارند. اکنون پی برده‌ایم که عدم‌بازگویی عملکرد مدیریتی شما، دست کم یکی از آثارش گمراهی خودتان بوده است. لذا اکنون برخود واجب می‌دانیم در سلسله مباحثی، آن چه را که در دوران وزارت شما بر این وزارتخانه رفته است، برای تنویر افکار عمومی یا دست‌کم اطلاع خودتان از اشتباهاتی که داشته‌اید، بازگو کنیم. یک نکته را بدانید که همه بر این نکته واقف هستند که در دوران وزارت شما بر وزارت صنایع‌ومعادن، اکثر وقت خود را صرف مسائل کوته بینانه حزبی و سیاست بازی کردید و منافع حزبی بر اکثر تصمیمات وزارتخانه سایه افکنده بود و متاسفانه در سایه مسائل حزبی نتوانستید منافع ملی صنعت‌ومعدن کشور را به درستی تشخیص دهید.
ان‌شاء‌ا... در فرصتی مناسب پرونده فعالیت‌های سیاسی جنابعالی در وزارت صنایع‌ومعادن را خواهیم گشود تا ملت بزرگ ایران بدانند چه فرصت‌های طلایی را در بخش صنعت‌ومعدن از دست داده‌اند و منشاء بیکاری امروز فرزندانشان چه بوده است؟
جهانگیری: سال گذشته میزان تولید فولاد در کشور کمتر از ۱۰‌میلیون تن بوده است. در طول چهارسال گذشته این بخش کمتر از ۱۰‌درصد رشد داشته است. نتیجه‌گیری رشد ۷۰‌درصدی توسط آقای احمدی‌نژاد اصلا منطقی نیست.
متوسط ظرفیت‌سازی سالانه فولاد خام در طول کمتر از 4 سال فعالیت دولت نهم، بیش از چهار برابر متوسط سالانه به بهره‌برداری رساندن ظرفیت‌های تولید در هشت سال قبل از آن بوده است.
طبق مستندات موجود در شرکت فولاد، در اواخر سال ۷۶ میزان ظرفیت نصب شده فولاد حدود ۷/۶‌میلیون تن (شش‌میلیون و هفتصد هزار تن) بوده است که برنامه افزایش این ظرفیت به ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن (که در دولت ششم تهیه شده بود) به مراجع تصمیم‌گیری ارسال شد. نتیجه این اقدامات و تلاش، منجر به ظرفیت نصب شده در پایان دولت هشتم به میزان ده میلیون تن گردید؛ یعنی طی ۸ سال ظرفیت از شش‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تن به ده میلیون تن افزایش یافت و به تعبیر دیگر، متوسط سالانه حدود ۴۰۰‌هزار تن افزایش ظرفیت انجام شده است.
در طول فعالیت دولت نهم، طی کمتر از 4 سال میزان ظرفیت نصب شده تولید فولاد خام از ده میلیون تن به 17‌میلیون و 700‌هزار تن افزایش یافته است...
آقای جهانگیری!
این موفقیت در دولت نهم جز با همت، پیگیری و تلاش فراوان صنعتگران فولاد و تلاش مدیران و کارکنان وزارت صنایع‌ومعادن و شرکت‌های تابعه انجام نشده است.
افزایش حدود ۷۰‌درصدی ظرفیت تولید فولاد در شرایط فشارهای خارجی کار ساده‌ای نیست و این رشد نشانگر تلاش شبانه‌روزی هزاران نیروی صنعتگر و با انگیزه در بخش صنعت‌ومعدن کشور است. این افزایش خلق‌الساعه و یک شبه ایجاد نشده است، بلکه با پیگیری مجدانه نیروهای خدوم دولت و از خودگذشتگی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است. این سرمایه انسانی در زمان جنابعالی هم در خدمت پیشرفت کشور بود، اما نتوانستید از این منبع ارزشمند انسانی به خوبی استفاده کنید.
این پروژه‌ها در شرایطی به بار نشست که کشورهای معاند خارجی سعی داشتند با اعمال تحریم مراکز اقتصادی و مالی ایران، فضایی ناامیدکننده درکشور ایجاد کنند. در چنین شرایطی، درحقیقت هر پروژه‌ای که در بخش صنعت‌ومعدن راه‌اندازی شد خاری در چشم دشمنان قسم خورده این مرز و بوم است.
یادآوری می‌کنیم، برای افزایش ظرفیت تولید
فولاد خام کشور تا مرز 42‌میلیون تن، اقدامات مختلفی انجام شد که یکی از آنها احداث هشت واحد جدید فولاد‌سازی با مجموع ظرفیت شش‌میلیون و 400‌هزار تن فولاد خام در 8 استان محروم و کمتر توسعه یافته کشور بود که این پروژه‌ها هم‌اکنون در حال اجرا است.
جهانگیری: کارخانه‌ای در بندرعباس (آلو‌مینیوم) در دست احداث است که این کارخانه شاید تا سه سال آینده به بهره‌برداری برسد، اگر این کارخانه به بهره‌برداری برسد شاید میزان تولیدش به ۲۰۰‌هزار تن برسد. عمده کار این کارخانه‌ هم در دولت گذشته انجام شده است. آقای رییس‌جمهور این را با ۲۲۰‌هزار تن سال گذشته جمع کرده‌اند و به عنوان ظرفیت تولید آلو‌مینیوم اعلام کرده‌اند.
آقای جهانگیری! ادعای شما درباره تولید آلو‌مینیوم از نظر کارشناسان وزارتخانه بیشتر به یک طنز شبیه است تا یک اظهار نظر کارشناسانه صنعتی. در اظهارات خود یک بار می‌گویید کارخانه آلو‌مینیوم بندرعباس ممکن است سه سال دیگر به بهره‌برداری برسد و در جای دیگری می‌گویید این کارخانه در زمان دولت گذشته (دوران وزارت شما) انجام شده است! بالاخره معلوم نیست این کارخانه در زمان وزارت شما ساخته شده است یا سه سال دیگر ساخته می‌شود؟! کارخانه‌ای که به‌گفته شما سه سال دیگر ساخته خواهد شد چگونه می‌تواند در زمان وزارت شما که امروز 4 سال از آن می‌گذرد، ساخته شده باشد؟! همانطور که کارشناسان وزارت صنایع‌ومعادن قبلا گفته بودند جنابعالی رشد فزاینده صنعت‌ومعدن را در رویاهایتان هم نمی‌توانستید ببینید و اشتباهات مکرر شما در محاسبات آماری به این دلیل است که رشد ایجاد شده در بخش صنعت‌ومعدن برای جنابعالی که به جای پرداختن به تولید و افزایش تولیدات صنعتی و معدنی، بیشتر وقت وزارت‌تان را به فعالیت‌های حزبی و سیاسی گذراندید و همه ابعاد وزارتخانه را سیاسی کرده بودید، غیر قابل‌باور است.
ظاهرا شما در محاسبات خود احداث سه لوپ جدید در آلو‌مینیوم اراک را که به بهره‌برداری رسیده است از قلم انداخته‌اید یا مایل نبوده‌اید که این پیشرفت را به حساب آورید که آن هم بخشی از سناریویی است که خودتان را به خواب زده‌اید!
کارخانه آلو‌مینیوم هرمزال نیز که مدعی شدید عمده کار آن در دوره جنابعالی انجام شده است، کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن در خرداد 1385 طی مراسمی با حضور نماینده مقام معظم رهبری در استان هرمزگان زمین زده شد.
تعجب اینجا است که شما چگونه راضی می‌شوید، به‌خاطر کسب چند رای زحمات ده‌ها هزار نفر انسان تلاشگر را در صنعت‌ومعدن زیر سوال ببرید!
چه خوب شاعر در وصف افرادی مثل شما گفته است:
چند با این ناکسان بی‌فروغ
باده پیمایی دروغ اندر دروغ
یا دیگری که می‌گوید:
عاقبت چون ز کینه شد سرمست
تهمتی از دروغ بر من بست
اطلاع داشته باشید که از سال 1357 تا سال 1384 رشد متوسط ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور سالانه 7100 تن بوده است که همین نرخ از ابتدای دولت نهم تا پایان سال 1387 به‌طور سالانه به رقم 68هزار تن رسیده است که حدود ده برابر دوره‌های قبل از فعالیت دولت نهم بوده است.
این موضوع در زمینه افزایش ظرفیت مس نیز با رقم چهار برابر به‌طور متوسط هرسال در سه ساله اخیر بوده است.
جهانگیری: احداث 40 کارخانه برای تولید 40‌میلیون تن سیمان در دولت گذشته بررسی شد و در سال 81 عملیات اجرایی آن آغاز شد. بهره‌برداری از این کارخانه‌ها از سال 84 آغاز شد و یکی یکی این کارخانه‌ها به تولید مشغول شدند، به گونه‌ای که تعدادی از آن‌ها در همان سال 84 و در حالی که فقط دو، سه ماه از فعالیت دولت نهم گذشته بود به بهره‌برداری رسیدند.
بهره‌برداری از این کارخانه‌ها موجب پیشرفت تولید سیمان شد و در این چهار سال کار جدیدی در این بخش صورت نگرفت.
در دولت نهم در زمینه سیمان مجموعا 33 طرح جدید یا توسعه‌ای به بهره‌برداری رسید که از این تعداد تنها 5 طرح در سال‌های 84 و 85 به بهره‌برداری رسید و 28 طرح آن از مرداد سال 86 به بعد راه‌اندازی شد که برخلاف ادعای آقای جهانگیری، نشانگر اجرای طرح‌های یادشده در دوران دولت نهم می‌باشد. برای اطلاع از روند اجرای طرح ها، اطلاعات زیر ارائه می‌شود:
چنانچه فهرست کارخانجات راه‌اندازی شده را مرور کنید، متوجه خواهید شد که در ۴۳ ماهه عملکرد دولت نهم حدود ۳۱‌میلیون تن ظرفیت‌سازی ایجاد شده است؛ یعنی در مدت زمان ۴۳ ماه فعالیت دولت نهم، در پی زحمات کلیه خدمتگزاران این صنعت و حمایت‌های دولت، به طور متوسط سالانه ۸‌میلیون و ۸۴۰‌هزار تن ظرفیت‌سازی در بخش سیمان انجام شده است، در حالی که افزایش ظرفیت در دوره وزارت جنابعالی در وزارت صنایع‌ومعادن سالانه یک‌میلیون و ۱۲۰‌هزار تن بوده است. این آمار مبین این است که در مدت ۴۳ ماه فعالیت دولت نهم حدود ۸ برابر دوره هشت سال قبل از آن ظرفیت‌سازی ایجاد شده است. خوشبختانه تا پایان سال ۸۷ ظرفیت تولید سیمان کشور به ۶۴‌میلیون تن رسید.
در دولت به اصطلاح سازندگی که وزیر صنایع آن را وزیر سیمانی لقب داده بودند، حداکثر تولید سیمان سالانه حدود 800‌هزار تن بوده است که کمتر از ده‌درصد ظرفیت‌سازی دولت نهم می‌شود.
آقای جهانگیری!
اکنون که مروری بر آمار پیشرفت‌های صنعت‌ومعدن کشور داشتیم به شما توصیه می‌کنیم خودتان را به خواب سیاسی نزنید و پیشرفت‌های جوانان این مرز و بوم را باور داشته باشید. همه این پیشرفت‌ها در شرایطی ایجاد شده است که دشمنان قسم خورده ملت مسلمان ایران تمام توان خود را برای جلوگیری از پیشرفت‌های صنعتی کشور بکار گرفته بودند، اما به لطف پروردگار، کارکنان تلاشگر عرصه صنعت‌ومعدن با عزم راسخ توانستند افتخارات بزرگی را نصیب کشور کنند.
متاسفانه رویکرد کاملا سیاسی جنابعالی در ماه‌های اخیر که به‌طور مستمر پیشرفت‌های صنعت‌ومعدن را به باد انتقاد، تهمت و ناسزا گرفته اید، گرچه اهداف تبلیغات انتخاباتی را دنبال می‌کند، اما در عمل
هم راستا با دشمنان قسم خورده مردم ایران، بذر یاس و نومیدی را در صنعت‌ومعدن کشور می‌پاشید، اما به لطف پروردگار منان به جایی نخواهد رسید و فرزندان این مرز و بوم برای ساختن ایرانی آباد عزم جزم کرده‌اند. البته در همان دوران تصدی شما در وزارت صنایع‌ومعادن هم عده‌ای از کارکنان شریف صنعت‌ومعدن که دغدغه اصلی‌شان تولید و پیشرفت صنعت‌ومعدن کشور بود، از سوء مدیریت و سیاست بازی‌های شما دلخون بودند و پیشرفت‌هایی که در آن دوران حاصل شد نیز محصول کار این عزیزان بود که به‌رغم مشکلاتی که برای‌شان ایجاد کردید، لحظه‌ای از تولید غافل نبودند. امروز در صنعت‌ومعدن کشور بر خلاف گذشته، منافع ملی صنعت و توسعه و پیشرفت و تولید یک اصل اجتناب ناپذیر است و اجازه نخواهیم داد صنعت‌ومعدن کشور دستخوش مطامع سیاست بازی‌های افرادی امثال شما شود.

جهانگیری: آماده مناظره صنعتی ‌ام

اسحاق جهانگیری گفت: به زودی در نامه دوم خود به رییس‌جمهور با استناد به آمارهای رسمی اعلام می‌کنم که وزارت صنایع‌ومعادن در طول چهار سال گذشته چه کارنامه‌ای بر جای گذاشته است. وزیر صنایع و معادن در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به جوابیه وزارت صنایع‌ومعادن به اظهارات اخیر خود اظهار داشت: تا این لحظه درباره ناکامی‌های دولت نهم در حوزه صنعت‌ومعدن مطلبی نگفتم و اگر بخواهم استناداتم را در این رابطه مطرح کنم، از ضعف مدیریت گرفته تا ناکامی‌های این حوزه طی چهار سال گذشته، باید همچنان به دفاع از خود بپردازند. وی افزود: بنده در سخنان اخیر خود و در نامه‌ای که به آقای احمدی‌نژاد نوشتم، تنها به دو آماری که به صورت غیرواقعی به اطلاع ایشان رساندند، اشاره کردم؛ نمی‌دانستم که این دو آمار اینگونه آقایان را برآشفته می‌کند و آنها را از مرز ادب و احترام خارج می‌کند. جهانگیری با بیان اینکه آمارهای بسیاری از ناکامی‌های حوزه صنعت‌ومعدن وجود دارد که می‌توان بدان استناد کرد، خاطرنشان کرد: با توجه به پاسخی که وزارت صنایع‌ومعادن به سخنان بنده داده، در نامه دیگری با استناد به آمار ناکامی‌های حوزه صنعت و معدن بدان‌ها خواهم پرداخت. وی تاکید کرد: وزارت صنایع‌ومعادن باید اعلام کند که اگر در چهار سال گذشته کارخانه‌ای شروع شده، در کجا بوده است؟ وزیر صنایع‌و‌معادن دولت اصلاحات با طرح این پرسش ادامه داد: وزارت صنایع و معادن چرا ریز عملکرد خود را در این حوزه اعلام نمی‌کند و نمی‌گوید در چهار سال گذشته کدام کارخانه‌ها یا واحد تولیدی به ثمر نشسته است؟ وی ادامه داد: چه میزان از این طرح‌ها از گذشته در جریان بوده، چه طرح‌هایی به مردم وعده داده شده و امروز بعد از چهارسال به ثمر نرسیده است. جهانگیری یادآورشد: وقتی آدم‌های کوچک را در پست‌های بزرگ قرار می‌دهند، بهتر از این نمی‌توانند پاسخگو باشند. وی همچنین در پایان برای مناظره با وزیر صنایع‌ومعادن اعلام آمادگی کرد.