دنیای اقتصاد- میرحسین موسوی کاندیدای اصلاح‌طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته برنامه‌های خود را برای تحقق دولت الکترونیک اعلام کرد. در این برنامه بعد از تشریح اهمیت تحقق دولت الکترونیک آمده است: دولت دهم تمام اهتمام خود را به کار خواهد برد تا عقب‌ماندگی‌های ساختاری کشور را با بهره‌گیری از امکانات علمی- فنی کشور، توانمندی‌‌های شرکت‌های بخش خصوصی و جوانان و نخبگان فعال حوزه فناوری اطلاعات جبران کند. رئوس برنامه‌ها

۱ - توجه ویژه به محوریت فناوری اطلاعات در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی و ابزار توسعه

۲ - توسعه بسترهای دسترسی به ارتباطات و اینترنت؛ از طریق:

۱-۲ - فراهم نمودن امکان دسترسی رایگان آحاد مردم به اینترنت از طریق خطوط تلفن در سراسر کشور.

۲-۲ - ارائه خدمات اینترنت پرسرعت برای کلیه کاربران اعم از خانگی و غیرخانگی .

۳ - عملی نمودن آرمان تکریم ارباب رجوع و کرامت انسانی شهروندان با حمایت همه جانبه از عرضه خدمات اداری، تجاری، بانکی و اجتماعی در محیط اینترنت.

۴ - تغییر رویکرد به مقوله فیلترینگ در اینترنت به منظور تامین آزادی بیان و حفظ حریم شخصی افراد و ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، بارور ساختن نوآوری جوانان و نخبگان و به ویژه توسعه شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های مجازی و نهضت وبلاگ‌نویسی که نقش مهمی در افزایش سهم خط فارسی و تولید نوآوری در محیط سایبر داشته است.

۵ - فراهم نمودن فرصت برابر برای آحاد مردم در دسترسی و استفاده از اطلاعات و داده‌‌های موجود در بخش‌های مختلف دولت از طریق پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اینترنتی که به مثابه یک ثروت ملی است.

۶ - توسعه اشتغال دانش محور از طریق حمایت از تبدیل فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی سنتی به فعالیت‌های فناورانه.

۷ - زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال .

۸ - استفاده از دانش و تجربیات جهانی با توسعه روابط بین الملل و همچنین جلب مشارکت نخبگان ایرانی خارج از کشور.

۹ - تقویت نهادها و بنیان علمی-پ‍ژوهشی کشور و ارتقای صنعت فناوری اطلاعات ایران در عرصه رقابت جهانی.

راهبردها

الف: توجه ویژه به محوریت فناوری اطلاعات در برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به منظور ارتقای بهره‌وری و رشد اقتصادی و ابزار توسعه با:

۱ - به اجرا گذاردن برنامه جامع توسعه کاربری فناوری اطلاعات در کشور با استفاده از تجارب و سابقه امر در کشور و با رویکرد کاهش هزینه‌های استفاده از اینترنت به‌خصوص استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت و گسترش استفاده عمومی از آن در سطح جامعه.

۲ - اختصاص اعتبار مناسب و‌‌درصدی از بودجه سالانه دستگاه‌های دولتی برای به کارگیری فناوری اطلاعات و ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و مقرراتی و ....

۳ - سامان‌دهی و بازآرایی نهاد راهبری فناوری اطلاعات کشور با رویکرد استفاده از نهادهای موجود و تقسیم وظیفه ملی به منظور هماهنگی در تدوین برنامه و اجرا و نظارت بر فعالیت‌های حاکمیتی در حوزه فناوری اطلاعات .

۴ - سامان‌دهی ساختار مناسب به‌ منظور ایفای وظایف حاکمیتی اعم از سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات با رویکرد واگذاری وظایف اپراتوری به بخش خصوصی و تعاونی.

ب: توسعه بسترهای دسترسی به ارتباطات و اینترنت با:

۵ - استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های دولتی و عمومی کشور در حوزه خدمات شبکه زیرساخت به منظور ایجاد فضای رقابتی درارائه خدمات انتقال شبکه‌های ارتباطی با تدوین مقررات مناسب .

۶ - تقویت و تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی موجود کشور با استفاده از توان بخش خصوصی و تعاونی به منظور تامینِِ ارتباطات پرظرفیت برای کلیه کاربران.

۷ - ایجاد هاب منطقه‌ای اینترنت با استفاده بهینه از ظرفیت‌های اتصالات بین‌الملل و تامین مسیرهای پشتیبان با استفاده از توان بخش خصوصی .

۸ -به منظور بسط عدالت و توانمندسازی عموم جامعه ضوابط و مقررات جدید برای ایجاد رویه های نو در بازار خدمات مخابرات و اطلاع رسانی کشور تدوین باید گردد.

ج: عملی نمودن آرمان تکریم ارباب رجوع و کرامت انسانی شهروندان با حمایت همه جانبه از عرضه خدمات اداری، تجاری، بانکی و اجتماعی در محیط اینترنت با:

۹ -ایجاد پایگاه‌های داده اینترنتی توسط دستگاه‌های اجرایی.

۱۰ -الزام دستگاه‌های دولتی در ارائه خدمات خود به‌صورت الکترونیکی .

د : تغییر رویکرد به مقوله فیلترینگ در اینترنت به منظور تامین آزادی بیان و حفظ حریم شخصی افراد با:

۱۱ - بازتعریف نقش و جایگاه دولت در بخش فناوری اطلاعات کشور با تاکید بر حفظ حریم خصوصی و تامین امنیت ارتباطات افراد و آزادی بیان.

۱۲ -تدوین ضوابط و مقررات شفاف با تعیین سیاست‌ها، مصادیق و اولویت‌های مد نظر کشور در حوزه فیلترینگ با قابلیت پیگیری و نظارت آن‌ها از سوی کاربران و نهادهای صنفی.

ه: فراهم نمودن فرصت برابر برای آحاد مردم در دسترسی؛ با:

۱۳ - پیگیری تصویب لایحه جریان آزاد اطلاعات.

۱۴ -در اختیار قرار دادن اطلاعات غیر امنیتی دستگاه‌های دولتی برای استفاده عموم مردم و پژوهش‌گران و شرکت‌های خصوصی در قالب ایجاد بانک‌های اطلاعاتی.

و: توسعه اشتغال دانش‌محور از طریق حمایت از تبدیل فعالیت‌‌های اقتصادی و اجتماعی سنتی به فعالیت‌های فناورانه با:

۱۵ - فروش سهام شرکت‌‌های دولتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطابق با قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به منظورافزایش بهره‌وری و ایجاد زمینه برای به کارگیری بخش خصوصی و تعاونی و توسعه اشتغال.

۱۶ - تامین نیازمندی‌های پژوهش و نوآوری و حمایت از فعالیت‌های فناورانه با ایجاد زمینه‌های تشویقی مادی و معنوی.

ز: زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال با:

۱۷ - حمایت مادی و معنوی از تولید محتوای فارسی در محیط سایبری توسط عموم مردم، جوانان، نخبگان و بخش خصوصی در قالب برنامه‌‌های سالانه دستگاه‌های مسوول.

ط: زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ فارسی از طریق کمک به اشاعه آن در محیط دیجیتال با:

۱۸ -تدوین برنامه اجرایی برای استفاده از تجربیات و سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.

۱۹ -تدوین برنامه اجرای و رویه‌های لازم برای حمایت از صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در بازار داخلی و رقابت جهانی.