آفتاب: رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «صادرات نفت خام در کشور ما در ۱۰۰ سال اخیر تاثیرات مهم اقتصادی و سیاسی داشته است. از زمانی که برنامه در کشور تدوین شد چه پیش و چه پس از انقلاب همواره بار اصلی در برنامه‌ریزی و هزینه بر دوش صادرات نفت و گاز بوده و درآمدارزی کشور بخش مهمی در برنامه‌ها به‌شمار می‌رفته است و متاسفانه در این زمینه صرفا صادرات نفت خام تکیه‌گاه اصلی کشور بوده است».

حسن روحانی در نشست تخصصی «الگوی بهینه صادرات ذخایر هیدروکربوری کشور در چارچوب منافع ملی»، اظهار کرد: اطلاعات دقیقی باید در اختیار کارشناسان و حتی همه مردم قرار گیرد. مردم ما خبر ندارند که چه میزان نفت فروش رفته و چقدر بی‌اجازه یا با اجازه هزینه شده است؟ روحانی اضافه کرد: «اخیرا نفت در انتخابات هم حضور پیدا کرده است. البته پیش از این هم نفت سیاسی بوده اما کمتر انتخاباتی بوده است. در حالی که از چهار سال پیش دعوا بر سر این بود که چه کسی می‌تواند این نفت را بر سر سفره‌های مردم بیاورد. اگر بنا است دهه آینده؛ یعنی دهه چهارم دهه پیشرفت و عدالت باشد، مسلما بحث نفت و گاز از مسائل مهم هم در پیشرفت و هم در عدالت است، چرا که بسیاری از بی‌عدالتی‌ها از همین نفت به دلیل مدیریت نادرست آن اتفاق افتاده که باعث افزایش تورم و در نتیجه ایجاد فشار بر دهک‌های پایین جامعه شده است.»

رییس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه بهینه مصرف کردن درآمد نفت و گاز از صادرات بهینه آنها مهم‌تر است، گفت: «طی چهار سال گذشته ۰۶/۲۸۰‌میلیارد درآمد نفتی، ۴۶۴/۲۱ میعانات گازی و ۴۲۰/۵۷‌میلیارد درآمد غیر نفتی داشته‌ایم که در مجموع ۹۴۴/۳۵۸‌میلیارد درآمد کلی در چهار سال گذشته بوده است که به طور متوسط حدود سالانه ۹۰‌میلیارد دلار می‌شود.»

وی اضافه کرد: «در ورای این آمارها باید به فکر بهینه بودن صادرات، استفاده از آن و بهینه بودن درآمدها باشیم که چطور از آنها استفاده و بهره‌برداری کنیم. امیدوارم نتیجه این بحث‌ها منجر به تدوین برنامه‌ای جامع شود تا بتوانیم سیاست‌های کلی را از آن استخراج کنیم.»